EU’s retsakt om digitale tjenester siger, at alle store onlinewebsteder skal fortælle , hvor mange aktive brugere de har i Europa to gange om året. Dette lader folk vide, hvor langt de stadig når. TikToks seneste rapport om gennemsnitlige månedlige aktive brugere for månederne februar til juli i år udkom i sidste uge.
Tallene viser, at TikTok i denne periode betjente 150 millioner EU-brugere, der var online hver måned. Det er mere end de 134 millioner, der blev rapporteret i august sidste år, og de 142 millioner, der blev rapporteret i februar. Det viser, at EU-markedet er i støt vækst.
Appens vækst er måske ikke så hurtig, som den plejede at være, men yderligere 8 millioner mennesker er stadig ret godt, især når man sammenligner den med andre store platforme i Europa. Snapchat, Facebook og X (tidligere Twitter) har alle nået et plateau. Faktisk mister X faste brugere i EU.
I de sidste par måneder er Europa blevet vigtigere for TikTok. Dette skyldes mest den kommende frasalgslov i USA. Partiet kæmper mod lovforslaget i retten, men hvis det vedtages, kan det betyde enten et salg til et amerikansk selskab eller et fuldstændigt forbud i USA fra begyndelsen af næste år.
Det sociale netværk TikTok har planlagt at starte nye projekter i EU-området, såsom et stort fremstød for in-stream shopping og flere belønninger til forfattere.
TikTok siges at have en milliard daglige brugere rundt om i verden, men dets brugere er spredt ud på andre måder end andre apps. I øjeblikket er TikToks største kunder:
- 170 millioner brugere i USA
- 150 millioner brugere i Europa
- 130 millioner brugere i Indonesien
- Brasilien: 100 millioner brugere
- I Mexico bruger 77 millioner mennesker
- I Vietnam bruger 70 millioner mennesker
Mere end halvdelen af TikToks brugere er i disse seks områder, som også er vigtige steder for appen at fortsætte med at vokse og forbedre sig.