E-handel i Tyrkiet oplever hurtig vækst. Handelsministeriet rapporterede, at onlineforbruget blev mere end fordoblet sidste år takket være inflation og betydelig autonom vækst. Denne tendens forventes at fortsætte. I øjeblikket opererer næsten 560.000 virksomheder inden for tyrkisk e-handel. For at beskytte indenlandske virksomheder mod voksende konkurrence fra udenlandske onlinebutikker vedtager regeringen nye foranstaltninger.
Fra den 21. august vil tolden på europæiske pakker stige fra 18 % til 30 %. For forsendelser fra lande uden for EU vil tolden, der i øjeblikket er på 30 %, fordobles til 60 %. Dette gælder for varer leveret med post eller ekspresforsendelser til tyrkiske kunder.
Skattefritagelsesgrænsen for internationale ordrer ændres også – fra de oprindelige 150 euro reduceres den til 30 euro. Det betyder, at tyrkiske forbrugere vil stå over for højere omkostninger for mindre onlineordrer fra udlandet. Målet er at afskrække kunder fra at søge varer i udlandet og favorisere indenlandske virksomheder.
Landet vil også indføre en tillægsafgift på varer, der falder ind under den særlige forbrugsafgiftslov , såsom luksusprodukter, som vil blive pålagt en fast afgift på 20 %.
Også her kan vi se, hvordan kendte asiatiske giganter dominerer salget. De planlagte regler er et svar på praksis hos sælgere som Temu og AliExpress. Den Europæiske Union har allerede fremlagt en plan , der vil fritage pakker op til 150 euro fra lande uden for EU for importafgifter indtil marts 2028.