Schweiziske e-handelskategorier viser elektronikdominans
ECDB forudser en sammensat årlig vækstrate (CAGR) på 4,5 % mellem 2024 og 2028. Dette marked forventes at nå en værdi på 17 milliarder USD i 2028.
Det schweiziske markeds forventede vækst på 10,4 % i 2024 stemmer overens med det globale vækstestimat for samme år.
Med 27,3 % af den schweiziske e-handelsomsætning er elektronik den hyppigst forekommende kategori i ECDB’s data, efterfulgt af:
- Mode (23,7 %)
- Hobby og fritid (15,1 %)
- Dagligvarer (14,0 %)
- Møbler og hjemmearbejde (9,3 %)
- Plejeprodukter (7,1%)
- GØR-DET-SELV (3,5%)
Rapporten observerer et mindre skift i retning af elektronik og dagligvarer mellem 2020 og 2025, på trods af at den overordnede kategoridistribution er forblevet relativt stabil.
Adoption og de største detailhandlere
Schweiz’ udbredelse af onlinehandel er i øjeblikket 14 % og forventes at nå op på 15,8 % i 2025, hvilket stadig er lavere end det globale gennemsnit og det i nabolandene Østrig og Tyskland. Andelen af kunder, der forladerkurven i 2023, er 8,4 %, andelen af kunder, der lægger varer i kurven, er 11,4 %, og konverteringsraten er 3 % ifølge ECDB’s analyse af KPI’er for konverteringstragten. Ifølge rapporten var de fem største schweiziske onlineforhandlere i 2023 følgende
- Digitec.ch (med en årlig omsætning på 1,05 milliarder dollars)
- Galaxus.ch (med 1,02 milliarder dollars)
- Zalando.ch (med 0,82 milliarder dollars)
- Brack.ch
- Apple.com
De tre største butikker har tilsammen en markedsandel på 26,3 % blandt de 100 største butikker.
De bedste markedspladser for schweizisk e-handel
Amazon leder det schweiziske e-handelsmarked med hensyn til markedspladsens performance med en GMV på 1,83 milliarder dollars ifølge ECDB. Efter Amazon har Digitec og Galaxus GMV’er på henholdsvis 1,48 milliarder dollars og 1,44 milliarder dollars. Rapporten påpeger, at GMV (Gross Merchandise Value) omfatter både første- og tredjepartssalg sammen med skatter, forsendelsesomkostninger og andre gebyrer, før der tages højde for fradrag som rabatter eller returneringer.