
De største kraftcentre for e-handel i verden
- Alibaba: Lancerer en AI-drevet B2B-søgemaskine kaldet Accio, der når ud til 500.000 SMV-brugere og øger konverteringsraten med næsten 30 %.
- Amazon: Implementerede “vision-assisted” pakkehentningsteknologi, der reducerede chaufførernes indsats med 67 % og sparede over 30 minutter pr. leveringsrute. Opnåede en konverteringsrate på 10,75 % i 2024.
- Boots: Styrker sin position på skønhedsmarkedet, lancerer hurtige leveringstjenester og udnytter kundedata til at udvikle sundhedstjenester. Oplevede en stigning i det digitale salg på 23 % i forhold til året før.
- Currys: Fokuserede på digital transformation med elektroniske hyldeforkanter, digitale køsystemer og partnerskaber med Microsoft for at udnytte AI-teknologi.
- Next: Nåede milepælen på 1 mia. pund i overskud, ekspanderede til Indien gennem et partnerskab med Myntra og lancerede luksusplatformen Seasons.
- Ocado Retail: Udnyttede robotteknologi og automatisering til hurtigere ordrebehandling, hvor robotter gjorde det muligt at plukke en ordre på 50 varer på bare 10 minutter.
- Tesco: Forsøg med personlige Clubcard-rabatter baseret på indkøbsadfærd og lancering af en online markedsplads med over 20.000 tredjepartsprodukter.
- The Very Group: Investerer i AI- og dataløsninger, bruger AI-drevet modellering til at forbedre lagerforudsigelser og lancerer en detailmedieplatform kaldet Very Media Group.
- Walmart: Introducerer metaverse shoppingoplevelser gennem Roblox og en social platform kaldet “Shop with Friends” for at tiltrække yngre kunder.
Med 81 % af de adspurgte forbrugere, som foretrækker virksomheder, der leverer skræddersyede oplevelser, er personalisering blevet den hellige gral. En anden front, der er ved at blive erobret, er betalingsfleksibilitet; John Lewis arbejdede sammen med Klarna for at give sine onlineforbrugere mulighed for at købe nu og betale senere, mens Currys lancerede “flexpay” for fleksible betalingsmuligheder.Social handel vinder stadig frem og forventes at nå op på 6,2 billioner dollars på verdensplan i 2030. Livestream-shopping stammer fra Kina og har udviklet sig til en industri på 512 milliarder dollars. I 2026 forventes det at udgøre hele 20 % af alt e-handelssalg i Storbritannien. Retail Weeks rapport fremhæver fem hovedtaktikker for handlende, der ønsker at forbedre deres e-handelstilstedeværelse:
- investering i kunstig intelligens i hele værdikæden
- fremtidssikring med smarte digitale betalingsinnovationer
- brug af loyalitetsprogrammer og dataindsigt
- holde fokus på hurtig levering
- glæde forbrugerne med engagerende onlineoplevelser