
Kunstig intelligens’ rolle i marketing
Kunstigintelligens (AI) har forbedret den overordnede marketingtilgang ved at skabe en meget dybere forståelse, mere indsigt, forbedret effektivitet og større grad af personalisering. Ved at udnytte AI kan vi i høj grad forbedre flere områder inden for marketing og øge vores viden om reklamer og den samlede performance for alle annoncer på alle platforme.
Fremkomsten af maskinlæring til målretning
En anden delmængde af AI er Machine Learning, som i øjeblikket bruges af virksomheder som Google, Microsoft, Meta og andre. Denne gren af AI giver en bedre forståelse af flere områder, og det er ineffektivt eller simpelthen umuligt at undersøge dem manuelt. Det gælder f.eks:
- Forudsigende analyse: Undersøgelse af kundedataadfærd baseret på historiske data for at forbedre annonceeffektiviteten.
- Programmatisk annoncering: Køb og placering af annoncer i realtid, mens man målretter den rigtige målgruppe med det rigtige budskab og relevant indhold.
- Kundesegmentering: Gruppering af målgrupper dynamisk i parenteser afhængigt af deres adfærd, præferencer, demografi osv.
Betydningen af personalisering i stor skala
Ved at bruge AI kan vi ikke kun få bedre resultater fra vores annoncer på den enkle måde, men også udnytte det til personalisering, som kan skaleres over tid. Ved at bruge avancerede algoritmer, der laver AI, kan vi:
- Skræddersyet eller brugergenereret indhold (kort UGC ): AI-genererede e-mail-marketingskabeloner, automatisk ændring af produktdata – titler, beskrivelser, billeder, få flere ideer til UGC-indhold osv.
- Kunderejse: Overhaling af hjemmesidelayout, ideer til produktvisning, pop-up vinduer osv.
- Dybere forbindelse med kunderne: Øg kundefastholdelsen ved at engagere dig med personlige indholdsanbefalinger.

Source: Depositphotos
Optimering af stemmesøgning
Stemmeteknologiens indvirkning på forbrugernes adfærd
Stemmeassistenter findes i dag i et væld af husholdninger. Ud over at hjælpe med hverdagen tilbyder de også ting som produktsøgning, anbefalinger og lignende tjenester. Hvis du ikke ejer en assistent som Amazon Alexa eller Google Assistant, skal du huske, at du også har dem i dine telefoner (f.eks. Apple Siri).
💡 Nylige undersøgelser viser en brutal stigning i stemmesøgning (stemmehandel) år for år, som Business Dasher skriver. I årene 2021-2023 er stemmehandel steget med 321%.
Strategier til optimering til stemmesøgning
Voice commerce er ved at blive en af de hurtigst voksende marketingtrends, og alle bør begynde at forberede sig på den. Det betyder ikke, at du skal lave hele din virksomhed om, men snarere at du skal forbedre den. Her er et par tips til, hvordan du kan forbedre din virksomhed til at tilbyde mere fordybende oplevelser:
- Naturligt sprog og nøgleord med lang hale: Optimer dine produkter til sætninger, som folk ofte bruger. Inkluder spørgsmålsbaserede nøgleord i produktbeskrivelser som “hvordan, hvad, hvor, hvornår osv.”.
- Optimer til mobile enheder: De fleste stemmesøgninger foretages på mobile enheder, så det er et must at optimere din hjemmeside, så den er mere responsiv.
- Opret FAQ-sider: Folk bruger ikke kun stemmesøgning til at søge efter produkter, men også til at stille spørgsmål om dem. Ved at have en FAQ-side kan du besvare disse spørgsmål og få en fordel i forhold til dine konkurrenter, der ikke bruger denne funktion.
Skift mod nul- og førstepartsdata
Som vi alle kan se, strammes reglerne for beskyttelse af personlige oplysninger år for år, og det er yderst vigtigt, at vi som marketingfolk og virksomhedsejere tilpasser os denne ændring og begynder at forbedre de måder, vi indsamler kundedata på.Definition af nul- og førstepartsdata
- Nulpartsdata – data, der deles proaktivt af kunderne. Det kan være undersøgelser, interaktivt indhold, pop-ups osv.
- Førstepartsdata – data indsamlet fra kunder baseret på deres interaktion med hjemmesiden. Disse kan repræsentere transaktionsdata, adfærdsdata, CRM-indsigt osv.
Konsekvenser af regler om beskyttelse af personlige oplysninger
Lovændringer som GDPR(General Data Protection Regulation) og andre globale politiske love er den vigtigste drivkraft bag skiftet væk fra tredjepartsdata. Som vi kan se i EU, bliver datalovgivningen eksponentielt strengere, da EU lægger vægt på forbrugernes rettigheder. Nogle af de vigtigste konsekvenser er:
- Slut med tredjepartscookies: Vi må tilpasse os den “cookieløse” forretning og skifte vores dataindsamling til nul- og førstepartsdata.
- Fokus på gennemsigtighed: Kunderne er taknemmelige, når de på forhånd ved, hvordan deres data bliver behandlet og brugt.
- Bedre annoncestrategier: Uden tredjepartsdata skal virksomheder fokusere mere på forbrugeradfærd, bruge kontekstuel målretning(annoncer vises på sider, der har meget relevant indhold for dine produkter eller tjenester) og primært bruge førstepartsdata til performance marketing-kampagner.
Teknikker til indsamling af førstepartsdata
Den bedste måde at indsamle førstepartsdata på er ved hjælp af forskellige aktiviteter, der foregår på dit website. Vi lever i en privatlivsbevidst tidsalder, og tro mig, forbrugerne ved det, når deres data bliver indsamlet. Ikke desto mindre er der flere måder at sikre sikker dataindsamling på uden at miste kunder:
- Interaktivt indhold: Du kan altid bruge pop-ups, afstemninger, quizzer og undersøgelser til at indsamle data fra besøgende.
- Loyalitetsprogrammer: Tilbyd belønninger til kunder for at dele præferencer eller køb.
- Feedback fra kunder: Udnyt feedback gennem anmeldelser, undersøgelser og udtalelser for at få en forhåndsvisning af kunde- eller brugertilfredshed.
- Begivenheder: Organiser live-events, webinarer eller workshops for at komme i direkte kontakt med dine kunder eller brugere og indsamle data via registreringsformularer.
- Sociale medier: Følg interaktioner, kommentarer og beskeder for bedre at forstå dine kunders interesser.

Source: Depositphotos
Væksten i social handel
Som vi alle allerede ved, har markedsføring på sociale medier fået et boost i løbet af det sidste årti. Næsten alle virksomheder annoncerer på Meta, TikTok, Pinterest osv. Sociale platforme er ret vigtige, da de skaber større engagement end andre performance marketing-annoncer, øger autenticiteten og henvender sig til potentielle kunder, der er åbne over for personlige annoncer, uanset om det er et e-handelsprodukt eller en tjeneste.
Engagerede forbrugere gennem sociale medieplatforme
For at opnå succes på sociale medieplatforme skal du skabe så autentisk og interaktivt indhold som muligt. Dette indhold skal vække genklang hos din målgruppe og give en bedre kundeoplevelse, selv uden for din virksomheds hjemmeside.
📱Sociale netværk tilbyder flere funktioner ud over blot salg. Du kan udnytte formater som spørgsmål og svar, afstemninger, indlæg, der kan købes, osv. til at skabe endnu større engagement. Disse funktioner kan løfte dit brand til det næste niveau og give din virksomhed endnu mere trafik og flere konverteringer.
Strategier for effektive sociale handelskampagner
Målet for enhver virksomhed på sociale medier bør ikke kun være at sælge så meget som muligt, men også at opbygge brand awareness. At vælge “bare at sælge” er et kortsigtet mål, der ofte slutter sin levetid for tidligt. På den anden side er det at gøre dit brand synligt og genkendeligt et mål, der snarere er et langsigtet engagement og kan give langt mere end at have flere kortsigtede mål. For at opnå dette kan du udnytte generativ AI til indhold eller bruge AI-drevne anbefalinger. Der er flere forskellige måder, hvorpå du kan nå frem til det “succespunkt”, du ønsker at opnå, men hvis du ikke ved, hvor du skal begynde, så prøv:
- Influencer og/eller brugergenereret indhold (UGC) – samarbejd med lokale influencere om at levere tilpasset indhold, eller skab dit indhold ud fra kundebilleder og anmeldelser for at give dine virksomhedsindlæg yderligere socialt bevis.
- Personalisering og AI – Brug AI-anbefalinger baseret på kundernes eller de besøgendes adfærd. Udnyt rabatter, eksklusive tilbud og målrettede annoncer for at øge salget.
- Engagement med publikum – Besøg lokale forretninger for at møde dine kunder og tilbyde testprodukter eller prøveversioner af tjenester. Svar på kommentarer, beskeder og anmeldelser for at opbygge et stærkere forhold og forbedre mund til mund-metoden.
- Gamification-Implementer interaktive elementer som skrab din rabat, quizzer, udfordringer og gaver for ikke kun at skabe engagement, men også for at indsamle data og score flere konverteringer.

Source: Depositphotos
Fordybende indhold og brugeroplevelse
En af de vigtigste metoder til at fremtidssikre din virksomhed er at udnytte fordybende indhold og forbedre brugeroplevelsen (UX) på dit website. UX er allerede et veletableret begreb og repræsenterer den besøgendes oplevelse af dit website. Denne oplevelse skal være strømlinet og perfekt, så den ender med en konvertering.
ℹ️On På den anden side er fordybende indhold noget, der er blevet efterspurgt i de senere år, og som kan forbedre konverteringsraten yderligere. Fordybende indhold indebærer, at du bruger Augmented Reality (AR) på dit website for at bringe dit produkt tættere på kunden.
Fremkomsten af videomarkedsføring
Videomarketing er noget, som ikke mange mennesker taler om. Vi fokuserer for det meste for meget på performance marketing og ser bort fra videoindhold, indtil der ikke er brug for det. Det er ganske uretfærdigt og bør rettes op så hurtigt som muligt. Videomarkedsføring kan få din indholdsproduktion til at nå nye højder og give dig flere besøgende på dit website. Videomarkedsføring er ikke kun brand awareness! Det kan selvfølgelig drive besøgende til dit website, men også give nye konverteringer fra platforme, som du ikke bruger eller bruger, men ikke til deres fulde potentiale. Der er flere måder at begynde at udnytte videomarkedsføring til din fordel, men her er et par strategier, du kan starte med:
- 360° videoindhold – skab surround-videoer, der giver dit publikum bedre muligheder for at udforske produktet.
- Engagerende indhold af høj kvalitet – optimer skabelsen af indhold, så det fanger dit publikum inden for de første par sekunder af videoen. Brug undertekster eller billedtekster for at forbedre tilgængeligheden + optimer beskrivelser, titler, tags og SEO.
- Videoannoncer og retargeting – Du kan nemt oprette videoer med AI til Meta, YouTube, TikTok og meget mere. Retargeting er et logisk næste skridt, som nemt kan implementeres for at nå ud til kunder, der allerede har interageret med dit indhold.
Brug af Augmented Reality i reklamer
AR kan være en virkelig nyttig funktion, som du nemt kan implementere. Forestil dig, at du sælger interiørmaling, og at dine kunder kan uploade et foto af deres stue, mens de skifter farve fra din portefølje. De ting sælger sig selv! Dette er blot et eksempel på, hvordan AR kan bruges i realtid. Du kan bruge AR til virtuelle prøver i enhver mode- eller skønhedsbutik. Sælger du møbler?
📣Se , hvordan IKEA bruger AR til at bringe deres designermøbler gratis hjem til dig.
Er du ikke en e-handelsvirksomhed? Brug AR til at skabe engagerende fortællinger, der kan øge din brand awareness – du kan bruge dem online eller endda offline. Ikke alt behøver at være seriøst, se hvordan Pepsi Max fangede publikums opmærksomhed via AR-videoer om busstoppesteder
Udviklingen af programmatisk annoncering
De fleste virksomheder har aldrig hørt de to ord før, Programmatic Advertising, men det er yderst vigtigt, at de forstår, hvad Programmatic Advertising betyder. Det er automatiseret køb og salg af digitale reklamepladser, som sker ved hjælp af AI og realtidsbudgivning (RTB). Denne platform træffer datadrevne beslutninger og målretter sig mod relevante målgrupper på tværs af flere kanaler og leverer dermed klik, visninger og konverteringer.
💡 Sammenlignet med Google Ads eller Meta tjener RTB et andet formål. Annoncer, som vi placerer gennem RTB-netværk, består af bannere, videoer og lydindhold.
Forbedringer i præcisionen af annonceplacering
RTB som sådan har eksisteret i mere end 10 år, og i den tid har denne platform givet annoncørerne mange nye muligheder. Den primære funktion er at reklamere for elementer, der opbygger din brand awareness, men den kan også bruges til prospektering eller endda retargeting.Vigtige forbedringer i RTB-annonceplaceringspræcision:
- Optimering-RTB bruger AI-algoritmer til at analysere målgruppens adfærd, interesser og tidligere interaktioner og bruger det til at placere annoncer med høj relevans. Maskinlæring flytter det bare til et andet niveau ved konstant at forfine strategier baseret på realtidsdata.
- Målretning – Alleannoncer placeres afhængigt af sidens indhold og betydning. Dette sikrer brandsikkerhed og forbedrer annoncerelevansen yderligere.
- Førstepartsdata – RTBbruger førstepartsdata i stedet for tredjepartscookies. Du kan bruge CRM-data, konverteringshistorik og andre adfærdssignaler til at sætte gang i målretningen på denne interessante platform.
Rollen for avanceret analyse i programmatiske annoncer
Avanceret analyse spiller en afgørende rolle, når det gælder annoncering via RTB-platforme. Når du annoncerer via denne platform, får du flere værktøjer, som du kan bruge til yderligere at forbedre din overordnede performance og brand awareness. Ved at udnytte de muligheder, som RTB tilbyder, får du højere annoncerelevans, bedre performance og et større samlet investeringsafkast (ROI).
Behovet for en holistisk omnichannel-tilgang
Når vi taler om omnichannel-tilgangen, er det vigtigt at huske, at det er fint kun at lave online-annoncering, men det er ikke en langsigtet løsning. De fleste virksomheder investerer for meget i onlinemarkedsføring og ignorerer offline. Det har langsigtede konsekvenser, som kan påvirke virksomheder på mange negative måder.
💡Du bør altid kombinere begge reklameverdener og reklamere offline så meget som muligt. Det betyder ikke, at man kun skal gøre én ting som f.eks. billboards, men en kombination af “offline-kanaler”.
Integration af online- og offline-marketingstrategier
Jeg arbejder primært med kunder, der annoncerer online, men når det er muligt, rådgiver jeg dem også om, hvad de skal gøre med offline markedsføring. Jeg synes, at selv om vi forstår mulighederne og betydningen af begge sider af verden, lægger vi altid for meget vægt på den ene og mindre på den anden. Hvordan kan man forbedre det?
- Ensret kundeoplevelsen – Kunderne begynder ofte at søge efter produkter på deres mobiltelefoner, undersøger dem yderligere på computere og køber til sidst i fysiske butikker. Ved at følge denne tankegang kan du kun få flere kunder.
- Kommunikation på tværs af kanaler – Brug af ensartet indhold online og offline gør dig mere genkendelig, og kunderne kan nemt henvise til produktet i butikken.
- Kundecentreret strategi – Fokuser mere på bekvemmelighed, så dine kunder kan engagere sig i dit brand eller dine produkter på deres foretrukne platforme.
Fordele ved en samlet kundeoplevelse
Implementering af kundeoplevelsesstrategier kan være til stor gavn for din virksomhed. Ved at have problemfri interaktion på tværs af flere kanaler kan du øge engagementet, forbedre tilfredsheden og skabe loyale kunder på lang sigt.
Kreativ testning og præstationsmåling
🔎Test, test ogtest– det er det vigtigste, man kan gøre inden for performance-annoncering. I Winston Bros beskæftiger vi os mest med performance marketing, hvor konstante tests og innovation får vores kunders reklamer til at præstere bedre. For at kunne teste strategier og annoncer korrekt er det nødvendigt med korrekt måling eller sporing.
Metoder til A/B-testning i marketing
Når vi annoncerer på Google eller Microsoft, bruger vi flere A/B-testmetoder. Når alt kommer til alt, handler det om at have flere data og træffe fremtidige datadrevne beslutninger for at optimere annoncer.A/B-test kan anvendes på mange forskellige måder. Når det gælder e-mails, kan du opdele kontrolgruppen af kunder i to og sende dem forskellige skabeloner for at optimere svarprocenten. På hjemmesiden kan du optimere elementer, pop-ups osv. Et par A/B-teststrategier, du kan prøve, omfatter:
- Standard A/B-test – sammenligningaf to versioner af identiske ting (annoncer, e-mails osv.) med en lille variabelændring.
- Multivariat testning – samtidigtest af flere varianter (f.eks. flere overskrifter eller beskrivelser).
- Sekventiel testning – førog efter testning (f.eks. performance måned før og efter)

Source: Depositphotos
Udnyttelse af dataanalyse til kampagneoptimering
Enhver marketingmedarbejder vil fortælle dig, at data spiller den vigtigste rolle i hele markedsføringen. Ved at give indsigt, hvorigennem vi kan forbedre målretning eller engagement, kan vi yderligere forbedre konverteringsraten. Et par måder, du kan bruge Analytics til din fordel:
- Målgruppesegmentering – analyser din målgruppe og opdel den efter demografi, adfærd, placering osv.
- A/B-test – tjek, hvilke varianter der fungerer godt med dine målgruppesegmenter
- Budoptimering – brug af budoptimering udnytter AI til at justere CPC-bud baseret på realtidsdata og forbedrer dermed din konverteringsrate.
- Customer Lifetime Value – forudsig, hvor meget omsætning en kunde kan generere over tid + opdel kunderne i parenteser fra lavere til højere omsætning.
- Brand Perception – Lav undersøgelser og brand lift-kampagner for at tjekke, om folk kender til dit brand. Det afgør, hvor meget du skal investere i brand awareness.
- Markedstendenser og konkurrentanalyse – Vær altid på forkant med, hvilke tendenser der dukker op, og udnyt disse data til at sælge dine produkter. Hold øje med dine konkurrenter, og udfyld de tomme pladser i reklamen, hvor de ikke er til stede.
Konklusion
Performance marketing udvikler sig ikke fra år til år, men fra dag til dag. Det er noget, du altid bør være opmærksom på! Fremtiden for performance marketing sker, mens vi arbejder, spiser og sover, så du bør helt sikkert begynde at gøre et par ting, hvis du vil have succes med det. Det første skridt til at følge med tiden er at implementere AI-drevne innovationer, personaliserede marketingstrategier og datadrevet beslutningstagning. Det kan fuldstændig omforme, hvordan du kommer i kontakt med forbrugerne, og omdanne din virksomhed til et fremtidssikret økosystem. Der kan selvfølgelig opstå nye udfordringer, og du bør finde tid til at undersøge ting, du ikke er dygtig nok til. Den bedste måde at starte på er med RTB-platforme og Performance Marketing Automation.
💡Glem ikke, at bredt tilgængelige strategier kan fungere, men alle webshops er forskellige, og det er ikke sikkert, at de fungerer for dig.
Vær
ikke bange for at teste visse ændringer på egen hånd eller med hjælp fra en specialist, måske rammer du bare plet med den.
Data spiller en afgørende rolle i alt! Hvis du er afhængig af tredjepartsdata, er det nu det perfekte tidspunkt at begynde at forbedre dem og implementere ændringer, der kan give dig “rene” kundedata. Brug de løsninger, vi tidligere har diskuteret, til at få kontrol over din virksomhed. Sidst, men ikke mindst, skal du kombinere flere teknologier for at opnå langsigtet vækst, forbedre dit brandimage, få tilbagevendende kunder og i sidste ende bedre indtægter fra både online og offline.

Source: Depositphotos
Ofte stillede spørgsmål
Hvad er fremtiden for performance marketing?
Hele performance marketing er tæt centreret omkring brugen af AI-teknologier. Tendenser som AI, automatisering, AR, maskinlæring og meget mere omdefinerer hurtigt, hvordan brands optimerer deres websites og annonceudgifter.
Hvad er performance marketing?
Det er en datadrevet form for marketingstrategi, hvor annoncører betaler for handlinger som f.eks. klik, leads eller konverteringer. I modsætning til andre annonceringsmuligheder som f.eks. at betale for visninger, lægger performance marketing stor vægt på at levere direkte resultater gennem overvågning af målinger som ROI, ROAS og ACOS. Det omfatter søgemaskinemarkedsføring, annoncering på sociale medier, affiliate-markedsføring og programmatisk annoncering.
Hvad er den største trend inden for marketing?
En af de største trends, der transformerer online marketing lige nu, er bølgen af AI-drevet personalisering og effekten af Marketing Automation på oprettelse og optimering af annoncer. Brands skifter mere mod ROI-drevne kanaler år for år og vil muligvis ikke stoppe lige foreløbig. De bruger også AR endnu mere end nogensinde før til at bringe deres produkter eller tjenester tættere på deres kunder.
Hvor stor er performance marketing-branchen?
- Den globale performance marketing-industri vokser eksponentielt hver måned og er drevet af brugen af AI. Med det i tankerne afhænger den samlede vækst af forskellige markeder, men som du kan læse på Marketingreport.one, blev det globale marked for digital annoncering vurderet til lidt over 600 milliarder dollars i 2023.