
“Vi har været i stand til at øge vores kundebase til 51,8 millioner aktive brugere“, sagde Robert Gentz under meddelelsen. Dette tal er 4,5 % højere end året før.
2024’s finansielle højdepunkter
Nogle af de finansielle resultater for 2024 omfatter en GMV-vækst på 4,5 % til 15,3 milliarder euro og en omsætningsvækst på 4,2 % til 10,6 milliarder euro. Det, der var særligt vigtigt, var den justerede EBIT på 511 millioner euro, hvilket er meget højere end det foregående års 350 millioner euro. Stigningen fik den justerede EBIT-margin til at stige fra 3,5 % til 4,8 %. I 2025 forventer Zalando en vækst i GMV og omsætning på mellem 4 % og 9 %. Disse prognoser inkluderer ikke købet af ABOUT YOU.
Vækststrategi: Forbruger- og forretningsfokus
Zalando tilskriver sin succes det, som Gentz kalder deres“økosystemstrategi” – parallel udvikling af forbrugerrettet og business-to-business. Virksomheden planlægger at udvide sit Zalando Plus-loyalitetsprogram til de fleste markeder i 2025 og bygge videre på sin nuværende tilstedeværelse i syv europæiske lande:
- Tyskland
- Italien
- Spanien
- Frankrig
- Holland
- Schweiz
- Østrig
I mellemtiden fortsætter modeudvalget med at vokse med nylige tilføjelser, herunder Versace herretøj, Marine Serre, On og Fjällräven. I februar blev Zalando den eneste europæiske forhandler af Diane von Furstenberg.

Source: corporate.zalando.com
Ekspansion inden for livsstil
Ud over mode er Zalando i gang med at udvide til livsstilskategorier. Skønhedsafdelingen skal udvides til Spanien og Finland, så den bliver tilgængelig på 13 europæiske markeder. I 2025 vil der blive tilføjet yderligere 5 områder til Zalandos Lounge, så der i alt er 22 markeder.
Forretningsinfrastruktur og strategisk vækst
Zalandos ZEOS-operativsystem betjener nu 12 markeder efter udvidelsen til Schweiz, Polen og Spanien. Forhandlere kan få adgang til 10 salgskanaler, herunder 9 markedspladser, der dækker 85 % af Europas markedsvolumen. ZEOS blev valgt af den britiske detailhandler NEXT til opfyldelse af kontinentaleuropæiske krav, hvilket har ført til udvidelsen til 10 yderligere markeder, hvor NEXT opererer. Zalando har sikret sig over 90 % af ABOUT YOU’s aktier, og opkøbet forventes at blive afsluttet inden sommeren 2025. Dette skridt vil gøre det muligt for virksomheden at forfølge en strategi med to brands og kombinere ZEOS med ABOUT YOU’s SCAYLE-teknologi.
Mål for bæredygtighed
Bæredygtig praksis forbedres med et fald på 82 % i de operationelle drivhusgasemissioner og et fald på 48 % i private label-produkters emissionsintensitet siden 2018. Nogle af de langsigtede mål er at blive klimaneutrale inden for drift og private labels i 2040 og at blive en helt CO2-neutral platform i 2050. Resultaterne for første kvartal af 2025 vil blive offentliggjort den 6. maj.