19 min. læsning

Hvad er SEO?

SEO er et almindeligt anvendt akronym, især inden for markedsføring. Du er måske stødt på det, når du opretter indhold eller endda selve hjemmesiden. Men hvad betyder det, og hvorfor er det så vigtigt for så mange fagfolk?

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Hvad er SEO?
Kilde: Unsplash.com

Hvad er SEO?

Søgemaskineoptimering, eller SEO for kort, er processen med at optimere et websted eller indhold for at forbedre dets synlighed i søgemaskiner som Google, Bing eller Yahoo.

Som en del af SEO fokuserer marketingfolk eller tekstforfattere typisk på specifikke søgeord eller sætninger, der er relevante for et brand, et produkt eller en tjeneste. De bruger disse til at forsøge at få hjemmesiden til toppen af søgeresultaterne, hvilket kan øge trafikken og øge salget.

SEO er et udfordrende område. Det er en uendelig proces, da søgeresultaterne konstant ændrer sig. En dag kan dit websted blive rangeret som nummer et; den næste dag kan den blive placeret som fjerde eller femte. Derfor skal du konstant overvåge nye tendenser, se, hvad der kan forbedres og forudse, hvilke faktorer der kan true din position.

Hvordan fungerer søgemaskiner?

For at forstå og arbejde med SEO skal du forstå, hvordan søgemaskiner fungerer. De er en væsentlig del af hele indholds – eller webstedsoptimeringsprocessen.

For det første er søgemaskiner ikke kun Google, Bing eller Yahoo. I dag omfatter de også populære platforme som Facebook eller YouTube. Så for at rangere højere på disse platforme skal du anvende SEO-principperne , når du skaber indhold til dem.

Men hvordan fungerer søgemaskiner? Ganske enkelt. Deres algoritmer gennemgår tusindvis af websteder dagligt og gemmer dem i deres database. Den vælger dem derefter baseret på dit valgte søgeord og viser dem til dig.

Den rækkefølge, som webstederne vises i, afhænger af flere faktorer. Google giver ikke meget information om dette, men vi kan bekræfte af erfaring, at deres teknologi primært fokuserer på søgeord, indholdsrelevans, interne og eksterne links og indlæsningshastighed. Vi vil diskutere de vigtigste faktorer nedenfor.

Source: Unsplash.com

Relevans

Hvis du leder efter dæk, ønsker du ikke at se tøj i dine søgeresultater. Derfor er Googles hovedfokus ved evaluering af indhold dets relevans eller i hvilken grad der er et nøjagtigt forhold mellem søgeforespørgslen og det tilsigtede søgeresultat.

Domæner med præcise, hurtige og relevante resultater rangeres højt og kommer først i søgemaskinerne. Derfor bør du bruge de rigtige søgeord, når du opretter indhold. Googles (eller enhver anden søgemaskines) kunstige intelligens vil være i stand til at læse disse og vise dit websted til folk, der er oprigtigt interesserede i emnet.

Indholdsrelevans er vigtig, men ikke den eneste faktor, som Google tager i betragtning. Der er i øjeblikket millioner af relevante websider, og kun få kan rangeres i topplaceringerne. Derfor skal andre parametre overvejes , når det kommer til SEO.

Vidste du…?

Op til 68 % af folk vil ikke vende tilbage til et websted, hvis de er skuffede eller uinteresserede i det indhold, de finder. Så hvis du ønsker, at en person skal blive på dit websted og foretage et køb, skal du skabe personligt, yderst relevant indhold af høj kvalitet, der opfylder deres ønsker og behov.

Autoritet

Autoritet er en søgemaskines parameter til at afgøre, om indhold er nøjagtigt og troværdigt. Det refererer til et domænes overordnede indflydelse og omdømme, og Google evaluerer det normalt baseret på webstedets overordnede accept af brugerne.

Men hvordan bestemmer Google, hvor meget autoritet et websted har? Det gør det generelt baseret på backlinks fra andre websteder. Derfor er linkbuilding så vigtigt for SEO.

Backlinks er afgørende for et websted, men i stedet for blot at fokusere på antallet af backlinks, du har, bør du også holde styr på, hvilke websteder de er på. Et backlink på et autoritativt websted er meget mere værdifuldt for Google end flere links på mindre og ikke-autoritative websteder.

Nytte

Bare fordi indholdet er relevant og faktuelt korrekt, er det ikke automatisk en garanti for, at det er nyttigt og vil blive rangeret af Google. Virksomheden diskuterer konstant vigtigheden af kvalitet frem for kvantitet og understreger, at indhold skal skabes til brugere, der nyder at læse og interagere med det. Hvad betyder det i praksis?

Forestil dig, at du leder efter en artikel om, hvordan du taber dig. Resultat A, som du åbner, er skrevet af en førende og kyndig ekspert. Teksten er relevant og giver kvalitetsinformation, hvorfor mange hjemmesider linker til den.

Dette indhold er dog problematisk, fordi det er dårligt struktureret, mangler billeder og indeholder tekniske termer , som de fleste mennesker ikke forstår.

Resultat B har på den anden side verificeret information, der er skrevet i menneskelige termer. Det er også struktureret og har billeder. Så almindelige mennesker vil læse det meget bedre end det første alternativ. Google kan derfor rangere resultatet B først, selvom der ikke er så mange autoritative websteder, der linker til det.

Enkelt sagt ser Google også på, om folk åbner siden og går, fordi de ser en masse ustruktureret tekst, eller om de bliver på siden og læser den.

Ekspertrådgivning

Du kan bruge en måling kaldet afvisningsprocent til at bestemme, hvordan folk interagerer med dit indhold. Dette fortæller dig, hvor stor en procentdel af folk der besøger webstedet, foretager dig ikke noget og forlader det med det samme.

Sikkerhed

Sikkerhed er en anden faktor i SEO, og hvor et websted vil blive rangeret. Googles teknologi skal kunne besøge og crawle webstedet uden problemer.

Mange brugere tror, at Googles rankingfaktor for sikkerhed er den sikre hypertekstprotokol “https”. John Mueller, senior webmaster-trendanalytiker og søgerelationer for virksomheden, siger dog, at Googles teknologi ikke ser for nøje på denne detalje. De ser på andre parametre, såsom sidens kildekode.

På den anden side er https-protokollen afgørende for brugerne. Hvis de åbner dit websted og finder ud af, at det ikke har det, vil de sandsynligvis forlade det med det samme, hvilket øger din afvisningsprocent. Det betyder, at dit indhold er irrelevant for Google, hvilket vil få dine søgeplaceringer til at falde.

Source: Unsplash.com

Hjemmesidens hastighed

I de senere år er webhastighed blevet nævnt som en af de vigtigste parametre, der påvirker placeringen af søgeresultaterne. Dette skyldes, at Google konstant forsøger at forbedre brugeroplevelsen. Den ved, at folk ikke ønsker at vente for længe på, at siderne indlæses. Så hvis dit websted er hurtigt, er der en god chance for, at det vil rangere højere.

Så hvordan kontrollerer Google indlæsningshastigheden? I juli 2018 introducerede den en algoritmeopdatering med fokus på netop denne detalje, hvilket straffer websteder, der tager lang tid at blive vist.

Den gode nyhed er, at du nu kan bruge flere værktøjer til at kontrollere dit websteds hastighed. En af de mest basale er PageSpeed Insight, som kommer direkte fra Google.

Lydhørhed

En stor procentdel af mennesker bruger i dag mobiltelefoner til at søge efter information. Små skærme foretrækkes frem for store computere eller bærbare computere, hvilket er noget, du skal huske på, når du opretter en hjemmeside. Webstedet skal tilpasse sig mobil- eller tabletbrugere, hvilket gør det nemmere at gennemse undersider og sikre, at de ikke forlader, så snart det indlæses.

Google styrer ikke direkte, hvor godt et websted tilpasser sig mindre skærme. Det styrer dog afvisningsprocenten, som vil være højere, hvis brugerne finder ud af, at webstedet ikke er let at se på mobilen.

Alder og domænenavn

Vidste du, at op til 60 % af de websteder, der vises i topplaceringerne på Google, er tre år gamle eller ældre? Denne kendsgerning blev opdaget af Ahrefs, som tjekkede mere end to millioner sider i sin test i 2017.

Så hvis du har en hjemmeside, der er flere år gammel, har du en fordel i forhold til de nyeste sider.

Ud over alder er selve domænenavnet også vigtigt. Mens Google tidligere har straffet eksakt matchende domæner (dem med et søgeord i URL’en med vilje), var disse sanktioner hovedsageligt for spam-websteder med irrelevant indhold af lav kvalitet.

Domæner med et eksakt match i søgeordet, der har relevant indhold af høj kvalitet, bør ikke frygte sanktioner. Tværtimod vil Google belønne dem med højere søgeplaceringer for et veludført stykke arbejde.

Brugeroplevelse

Brugeroplevelsen er tæt forbundet med anvendelighed. Google har brugt kunstig intelligens i nogen tid til at forbedre placeringen af websteder. Den kalder denne teknologi RankBrain, hvis hovedopgave er at spore, især.

  • Klikrate – procentdelen af personer, der klikker sig videre til dit websted, efter at det er blevet vist i søgeresultaterne
  • Udgangsrate – antallet af personer, der klikker på dit websted og derefter går tilbage til søgeresultaterne uden at foretage sig noget
  • Opholdstid – hvor lang tid besøgende bruger på dit websted

Sociale netværk

Ifølge Googles officielle erklæring påvirker sociale netværk ikke SEO direkte. En undersøgelse , der kontrollerede 23 millioner delinger, fandt dog en klar sammenhæng mellem deling af indhold på disse platforme og søgemaskineplaceringer.

Desuden bekræftes betydningen af sociale netværk af, at websteder, der vises i topplaceringerne i Google, altid har mindst én konto på Facebook, Instagram eller X (Twitter).

Hvis du ønsker at forbedre dine placeringer og ikke bruger sociale netværkssider, kan du overveje at inkorporere dem i din online markedsføring.

Source: Unsplash.com

Typer af SEO

SEO er generelt opdelt i to grundlæggende grupper, som er

På siden

On-page SEO, eller on-site SEO, optimerer et websted for søgemaskiner og brugere. Det kan indebære forskellige ændringer og modifikationer af hjemmesiden ud fra et indholdsmæssigt eller teknisk synspunkt.

On-page SEO er afgørende for, at søgemaskineteknologien kan kontrollere et websteds relevans og kvalitet. Baseret på disse data rangerer den den i søgeresultaterne.

Et tip

I nogle tilfælde kan du også støde på teknisk SEO, som beskæftiger sig med den tekniske side af dit websted. Dette falder ind under kategorien on-page SEO.

Uden for siden

Off-page SEO fokuserer på , hvordan andre websteder eller brugere nævner dit websted. Det kan f.eks. involvere offentliggørelse af backlinks.

Off-page SEO har til formål at gøre dit websted mere troværdigt og autoritativt for søgemaskiner og mennesker.

SEO vs. SEM

Du vil støde på flere akronymer i forbindelse med SEO. En af dem er SEM.

SEM, eller Search Engine Marketing, er en markedsføringsstrategi , der øger et websteds søgesynlighed gennem betalt annoncering og optimering. I modsætning til SEO fokuserer den ikke på rent organisk trafikgenerering.

SEO vs. PPC

Pay-per-click, eller PPC, er en form for annoncering, hvor annoncøren kun betaler , når brugeren klikker på annoncen. Derfor er det i modsætning til SEO ikke en organisk måde at opnå højere søgeplaceringer på.

SEO og PPC hjælper ikke hinanden på nogen måde. De er dog praktiske online og digitale marketingværktøjer til at drive salget.

White Hat SEO vs. Black Hat SEO

White hat SEO er den korrekte og etiske måde at optimere en hjemmeside på. Det inkluderer alle de almindelige og ofte anvendte metoder og strategier, der er nævnt ovenfor, såsom at fremskynde et websteds indlæsningstid, bruge de rigtige søgeord, strukturere dit indhold osv.

Samtidig er white hat SEO:

  • Følger søgemaskinens retningslinjer
  • Fokuserer på det menneskelige publikum
  • Kræver en langsigtet og konsekvent tilgang

Black hat SEO er det stik modsatte. Det er en uetisk tilgang , der ikke følger søgemaskinernes grundlæggende regler. Det involverer normalt forskellige manipulerende taktikker, såsom at bruge søgeord med høj søgevolumen, men ikke relevant for indholdet.

Black hat SEO overvejes også:

  • Automatisering af indhold, f.eks. robotter/kunstig intelligens, der opretter kommentarer eller artikler
  • Oprettelse af falske sider fyldt med nøgleord
  • Tilføjelse af usynlig tekst med nøgleord
  • Tilføjelse af skjulte links til tekst

Hvor vigtig er SEO?

SEO er meget vigtigere for dit websted, end du måske tror. Ifølge en undersøgelse fra 2019 af Brightedge tegner ubetalt søgning sig for op til 53,3 % af den samlede webstedstrafik. Nyere data fra 2022 sætter tallet til op til 62 % af trafikken.

Størrelsen af markedet for SEO-tjenester bekræfter dets betydning. I 2022 vil det være 68.27 milliarder dollars værd på verdensplan.

Source: Unsplash.com

Hvad kan SEO gøre for dig?

Korrekt og gennemtænkt SEO vil give dig flere fordele, herunder:

Øget brandbevidsthed

Når du vises på de øverste søgepositioner, øger du din brandbevidsthed. Folk vil registrere sig og lære om dit brand, selvom de ikke besøger dit websted. De husker det dog måske senere og beslutter sig for at foretage et køb.

Opbyg brandets troværdighed

Når dit websted ofte vises øverst i søgeresultaterne, opbygger det troværdighed. Folk forventer, at du sandsynligvis er en autoritet, de kan stole på, hvis Google foretrækker dig.

Få relevante besøg

I modsætning til andre praksisser og metoder kan SEO hjælpe dig med at skabe trafik af reel kvalitet til dit websted. Det er kun rettet mod personer, der søger efter søgeord og sætninger, der er relateret til dine produkter eller tjenester.

Husk, at det er lige meget, hvilken slags brugere der kommer til dit websted. Alt for mange mennesker, der ikke er interesserede i, hvad du har at tilbyde, klikker på siden og forlader derefter. Som følge heraf vil Google tro, at dit indhold er irrelevant, hvilket i sidste ende fører til en forringelse af din position i søgeresultaterne.

Omkostningseffektivitet

SEO er mere omkostningseffektivt end andre kanaler og metoder. Dette gælder især i det lange løb , hvor det kan spare dig for mange penge.

Vær dog forsigtig. Selvom SEO kan hjælpe dig med at spare penge, bør dette ikke være hovedårsagen til at vælge det. For ikke at nævne, at du aldrig bevidst bør spare på optimeringen, da det måske ikke giver dig nogen resultater.

En væsentlig del af markedsføringen

SEO supplerer andre markedsføringspraksisser og -metoder, såsom PPC-annoncering eller sociale medier. Det driver relevant trafik til hjemmesiden og kan effektivt øge salget af produkter eller tjenester.

Spor ændringer i forbrugeradfærd

Med søgemaskineoptimering kan du holde dig ajour med de nyeste trends og nemt se, hvad folk søger efter. Med disse oplysninger kan du tilpasse dig dem og give dem præcis det, de leder efter.

Hvad er ulemperne og risiciene ved SEO?

Der er nogle ulemper og risici forbundet med SEO, som er:

  • Lang ventetid på resultater – selv den bedste SEO vil ikke give dig resultater fra den ene dag til den anden. Du behøver normalt ikke vente uger eller måneder på at se resultater
  • Kontinuerligt arbejde – SEO er ikke en engangsaktivitet. Det er en langsigtet og uendelig proces, hvor du konstant forbedrer indholdet, tekniske aspekter af webstedet og andre detaljer
  • Mulighed for kun at nå ud til søgere – Med SEO kan du kun nå ud til dem, der er interesserede i dit valgte felt, og søge efter relaterede søgeord. Du bliver nødt til at tiltrække andre på andre måder, såsom reklame
  • Manglende evne til at skabe efterspørgsel – Du kan ikke bruge SEO til at skabe efterspørgsel efter et produkt, som folk ikke kender til. Du har andre værktøjer til det, såsom sociale medier
  • En usikker trafikkilde – SEO og søgetendenser ændrer sig konstant. Det betyder, at du til enhver tid kan falde ud af første eller anden position, hvilket kan påvirke trafikken på webstedet betydeligt
  • Stigende sværhedsgrad af SEO – at fastholde en topplacering i søgning bliver stadig sværere. Konkurrencen er hård, hvilket tvinger webstedsejere til at investere flere og flere penge i SEO. På den anden side, når det udføres af erfarne fagfolk, er investeringsafkastet højt nok til at gøre det umagen værd
  • Svært at måle – Det er ret svært at måle SEO-succes. Intet værktøj kan fortælle dig, om du har gjort det rigtigt. Du skal indsamle individuelle data fra flere kilder

Source: Unsplash.com

Hvordan optimerer man en hjemmeside til søgemaskiner?

Optimering af en hjemmeside til søgemaskiner består af mange trin og detaljer , som ikke må glemmes. De vigtigste er:

1. Opret en søgeordsanalyse

Det første skridt er at foretage en søgeordsanalyse for at bestemme, hvad folk søger efter om dit produkt eller din tjeneste. Du kan finde relevante ord og sætninger ved hjælp af forskellige værktøjer, såsom:

  • MarketingMiner
  • Ahrefs
  • Semrush

Et andet alternativ er at bruge en hviskemand. Dette vil give dig andre forslag, som folk søger efter efter at have skrevet det valgte ord i søgemaskinen.

Opdater din liste over søgeord regelmæssigt. Overvåg, om folk er begyndt at bruge andre ord eller sætninger over tid. Hvis ja, skal du notere dem og inkludere dem, når du opretter nyt indhold.

2. Sørg for, at din hjemmeside er teknisk optimeret

Hvis du vil opnå en høj placering i søgemaskinerne, skal du optimere ikke kun dit indhold , men også selve hjemmesiden. Det er det, teknisk SEO handler om, og især følgende detaljer er afgørende:

  • Klare og forståelige URL-adresser
  • Et overskueligt oversigt over webstedet
  • Hurtig sideindlæsning
  • Billede alt-beskrivelser
  • SSL-sikkerhed (dvs. “https”-protokollen)
  • Responsivt design
  • Strukturerede data (brug af H1- og H2-overskrifter)
  • Meta-titler

3. Opret optimeret indhold

Brug de nøgleord, du fandt i trin et, når du skriver artikler, blogindlæg, produktbeskrivelser, metatitler og alt-beskrivelser. På den måde optimerer du dit indhold og har en bedre chance for at få topplaceringer i søgeresultaterne.

Pas dog på ikke at gå overbord med nøgleord. Overoptimeret tekst ser mistænkelig ud og vil få Google til at sænke din placering.

Du bør også sørge for, at artikler eller beskrivelser er strukturerede. Det betyder, at de ikke ligner en stor del af teksten, som brugerne straks stopper med at læse. Opdel i stedet dit indhold i flere afsnit og brug underoverskrifter (H2, H3 osv.). Du kan også bruge punktopstillinger, nummererede lister, farvekodede bokse og illustrative billeder.

Et tip

: Det indhold, du udgiver på nettet, behøver ikke altid at være helt nyt. Hvis nogle ældre artikler stadig er relevante i dag, skal du opdatere dem, så de afspejler de seneste tendenser og genudgive dem.

4. Invester i linkbuilding

Linkbuilding er også vigtigt for en vellykket SEO. Så vær ikke bange for at investere i det. Korrekt placerede backlinks vil øge dit websteds autoritet og troværdighed .

Du kan også opbygge din hjemmeside eller dit brands omdømme ved at dele indhold på sociale medier, hvor du kan finde nye potentielle kunder.

5. Analyser din SEO

Når du har opsat din SEO, skal du huske at analysere og gennemgå den. Find ud af, hvordan du klarer dig, hvad du kan forbedre, og omvendt, hvad du skal blive ved med at gøre, fordi det virker.

Gør dette regelmæssigt, så du ved, hvad folk søger efter, hvilke nye tendenser der dukker op, og hvordan du tilpasser dig dem.

Source: Unsplash.com

Hvordan måler du SEO?

Så du har lært om SEO, omsat din viden i praksis og spekulerer på, om din indsats har båret den ønskede frugt. Hvordan gør du det?

Måling af SEO er noget af en udfordring. Den består af flere opgaver. Du kan dog få en generel idé om, hvordan du klarer dig på flere måder.

Tjek den organiske trafik

Denne parameter viser dig antallet af besøg fra organiske eller ikke-betalte resultater. Dette er en meget god indikator for din succes , fordi den fortæller dig, hvor mange besøg der kom fra f.eks. Google, og hvilke søgeord og sætninger, der drev dem.

Du kan f.eks. finde oplysninger om organisk trafik i Google Analytics. Værktøjet har snesevis af funktioner og giver en stor mængde data, du kan filtrere efter forskellige parametre, herunder tidsperiode.

SERP

SERP står for Search Engine Results Page. Enkelt sagt er det siden, der vises, når du har indtastet et søgeord i en søgemaskine og trykket enter.

Hvis du vil vide, hvor dit websted i øjeblikket er rangeret, skal du åbne Google, Bing eller Yahoo, indtaste et af de søgeord, du vil målrette mod, og søge efter det.

CTR

Klikrate, forkortet CTR, er en metrik, der fortæller dig , hvor stor en procentdel af brugerne der kom til dit websted fra SERP’en. Jo højere en side vises, jo flere klik vil den typisk modtage.

Ekspertrådgivning

Mange andre detaljer, såsom titlen på en side eller underside eller metabeskrivelsen, påvirker også klikfrekvensen. Hvis det er interessant og tiltalende, vil det tiltrække flere brugere.

Konverteringer

Antallet af konverteringer (dvs. situationer, hvor en kunde opnår et ønsket mål, foretager et køb, abonnerer på et nyhedsbrev osv.) kan også fortælle dig mere om succesen med din SEO. Højere konverteringer betyder, at din strategi er god , og at du bør fortsætte.

Source: Unsplash.com

Bliv ved med at arbejde på SEO

SEO er et komplekst og stadigt skiftende område. Hvis du vil have succes med det, skal du huske at overvåge aktuelle tendenser regelmæssigt, tjekke din position og forbedre dit websted. Dette er den eneste måde at sikre, at du ikke bliver overhalet af dine konkurrenter og mister mange nye kunder.

Del artiklen
Lignende artikler
Det polske e-handelsmarked: vækst og tendenser
2 min. læsning

Det polske e-handelsmarked: vækst og tendenser

Den polske e-handelssektor udviser imponerende modstandsdygtighed og vækst, selv midt i økonomiske udfordringer. Denne ekspansion er drevet af udviklende forbrugerpræferencer, stigningen i mobilshopping og øget markedskonkurrence. I denne artikel vil du undersøge, hvordan disse faktorer former branchen, med fremskrivninger for fremtidig vækst, nye tendenser som mobilhandel og e-dagligvarer og de vigtigste teknologiske investeringer, der er […]

Læs artiklen
Sådan laver du affiliate marketing på Instagram
4 min. læsning

Sådan laver du affiliate marketing på Instagram

Affiliate Marketing på Instagram revolutionerer, hvordan brands får kontakt til målgrupper og øger salget. Denne artikel udforsker de overbevisende fordele ved denne strategi, lige fra at øge kendskabet til brandet til at forbedre det sociale bevis, og giver en omfattende syv-trins guide til at lancere dit eget succesfulde Instagram-affiliateprogram. Find ud af, hvordan du udnytter […]

Læs artiklen
Vækst i europæisk e-handel med mode: Onlinemode til en værdi af 213 milliarder euro
4 min. læsning

Vækst i europæisk e-handel med mode: Onlinemode til en værdi af 213 milliarder euro

Cross-Border Commerce Europe har samlet Top 500 Fashion, Beauty and Luxury Retail Europe-ranglisten. Rapporten afslører, at europæisk mode-e-handel voksede dramatisk sidste år. Det opnåede en omsætning på 213 milliarder euro – et betydeligt spring fra 122 milliarder euro i 2022. Denne vækst afspejler forbrugernes øgede efterspørgsel efter mode og kosmetiske produkter på både indenlandske og […]

Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+