24 min. læsning

Performance Marketing: En komplet guide

Den måde, virksomheder håndterer deres annonceringsstrategier på, er blevet ændret af performance marketing på en måde sammenlignet med traditionelle markedsføringsmetoder. Det giver en datadrevet tilgang, der giver mulighed for måling og optimering af hvert klik, konvertering og kundeinteraktion. Ved at bruge platforme som Google Ads og sociale medieplatforme kan virksomheder nu effektivt målrette deres ønskede målgruppe med præcision og samtidig bevare kontrollen over deres marketingbudget. I denne guide dykker vi ned i, hvordan performance marketing-strategier har magten til at omsætte dine forretningsmål til resultater, som du higer efter for at opnå succes online. Det være sig som nybegynder inden for den digitale reklameverden eller en person, der søger at forbedre deres nuværende marketingbestræbelser; Vi vil guide dig gennem alle aspekter. Fra grundlæggende principper til mere sofistikerede taktikker, der sigter mod at levere praktiske resultater i den virkelige verden. Performance marketing skiller sig ud ved sin effektivitet ved at tilbyde indsigt i realtid, der giver marketingfolk mulighed for at træffe beslutninger og forbedre deres kampagnepræstationer konsekvent Lad os udforske området for performance marketing og afsløre, hvordan det kan forbedre din synlighed.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Seneste artikler

Hvad er Performance Marketing?

Kort sagt er performance marketing en form for online markedsføring, hvor du kan spore dine marketingomkostninger på niveau med hver ordre. I offline-verdenen blev der brugt statistiske modeller, der kunne fortælle marketingfolk med en vis grad af nøjagtighed, om deres reklamekampagne øgede salget eller bare var penge, der blev kastet i luften.

Inden for markedsføring er der et gammelt ordsprog: “Halvdelen af de penge, der bruges på markedsføring, er spildt; vi ved bare ikke hvilken halvdel.”

Dette gælder absolut ikke for performance marketing. Takket være relativt præcise målinger, data og avancerede algoritmer kan du opnå de marketingresultater, du har brug for.

Da du kan overvåge dine marketingomkostninger på niveau med hver ordre, kan du sikre dig, at du vil være rentabel.

Desuden returneres de penge, du bruger på performance marketing, næsten øjeblikkeligt i form af ordrer (dette gælder hovedsageligt e-butikker). Du kan således meget hurtigt finansiere yderligere udvikling og vækst, da pengene vender tilbage næsten med det samme.

Hvorfor er det vigtigt?

I modsætning til SEO kan performance marketing give øjeblikkelige resultater. Du skal blot tilføje et betalingskort, opsætte kampagner og målinger, så får du så meget trafik til dit website, som din wallet kan klare.

Selv Amazon bruger 10 milliarder dollars årligt på performance marketing, bare for at forhindre andre store e-butikker som Temu i at komme videre.

Det er vigtigt at indse, at de reklamepladser, der bruges i Performance Marketing, er de mest lukrative på hele internettet.

Forestil dig det som verdensmesterskaberne i ishockey eller VM. Under reklamepauser i kampe med vores atleter kører kun få reklamer. Disse er normalt væddemålsselskaber. De, der ønsker at spare på markedsføring det år og ikke betale for dyr reklame under sportskampe, vil meget hurtigt miste markedsandele. Folk vil simpelthen glemme dem, og konkurrencen vil vise deres fordele.

Det samme sker i Performance Marketing. Hvis du ikke er blandt de første søgeresultater i Google eller ikke vises for potentielle kunder i feeds på sociale medier, betyder det, at konkurrenterne vil gøre det.

Du har måske den bedste brandkampagne, men du skal altid ses de rigtige steder og i søgningen, når dine kunder vil finde dig. Ellers vil konkurrenterne gøre det, og du vil stå tilbage med ingenting.

Nøglebegreber og begreber

I Performance Marketing vil du ofte støde på forkortelser som PPC, ROAS, CPA, CPL, CPM, CTR, CR, AOV.

Selvom alle disse er vigtige, er der tre endnu vigtigere, som al Performance Marketing er bygget på. Og de har ikke engang noget med markedsføring at gøre. Det er margin. Hvis du ikke kender din margin og dens tre niveauer, vil alle andre forkortelser i Performance Marketing være ubrugelige, fordi du alligevel taber penge.

key concepts of performance marketing

Source: Depositphotos

Bruttoavance

Formel: (Salgspris for produkter – Købspris for produkter) / Salgspris for produkter

Bruttoavance udtrykker, hvor stor en procentdel af salgsprisen der er din bruttofortjeneste. Jo flere, jo bedre. Selvom dette er det mest grundlæggende princip i erhvervslivet, forveksler mange iværksættere margin med markup.

Bruttoavancen kan aldrig være mere end 100%. Det er kun muligt, hvis du fik produktet gratis.

Hvis du vil være rentabel inden for Performance Marketing, skal din bruttomargin være mindst 60-80%. Mange e-butikker kan kun drømme om sådanne marginer, og det er netop derfor, deres online forretning er faldende. De kan ikke være rentable. Sådanne høje marginer er ikke umulige at opnå, men du skal kigge efter andre leverandører og produkter.

Uden en sund margin kan ingen inden for online markedsføring redde dig.

Dækningsbidrag

Formel: (Salgspris for produkter – Købspris for produkter – Ordrebehandlingsomkostninger) / Salgspris for produkter

Dækningsbidrag er det, der forbliver i din virksomhed, efter du har sendt en ordre ud.

Her trækkes ordrebehandlingsomkostninger som porto, emballage, emballagematerialer, eventuelle gaver og lignende varer fra bruttoavancen.

Kort sagt er det fortjenesten på ordren efter omkostninger, der opstår, når du behandler og sender ordren.

Dækningsbidrag efter markedsføringsomkostninger

Formel: (Salgspris for produkter – Købspris for produkter – Ordrebehandlingsomkostninger – Markedsføringsomkostninger pr. ordre) / Salgspris for produkter

Fra bruttoavancen trækker vi ordrebehandlingsomkostninger og markedsføringsomkostninger for at opnå ordren. Det er det, der mangler at betale for alle faste udgifter, du har i virksomheden. Og det er ofte anstødsstenen for e-butikker. Deres markedsføringsomkostninger pr. ordre (kredit + specialistarbejde) er højere end deres dækningsbidrag.

Det betyder, at de taber penge på hver ordre. Der er e-butikker, der har gentagne køb og ikke har noget imod at være tabt på de første ordrer fra en given kunde. Men disse er virkelig minimale.

AOV (gennemsnitlig ordreværdi):

Gennemsnitlig ordreværdi er e-shoppens samlede omsætning divideret med alle ordrer i en given periode. Selvom denne måling ikke viser hele sandheden om, hvor meget kunderne i gennemsnit bruger hos dig, er den tilstrækkelig til grove beregninger.

Du har muligvis en bruttoavance på 80 % på små varer. Men hvis kunderne i gennemsnit bruger 10 £, vil du aldrig være rentabel. Den gennemsnitlige ordreværdi skal være £60 ekskl. moms.

Og hvorfor så meget? Her kommer to andre vigtige målinger ind i ligningen: CR og CPC.

CPC on blocks

Source: Depositphotos

CR (konverteringsrate)

Konverteringsfrekvens er, hvor stor en procentdel af de besøgende på dit websted, der foretager et køb.

Det er typisk mellem 0,5-5 %. Ja, kun 1 ud af 200 personer på dit websted vil bestille dine produkter eller tjenester.

Du kan forbedre konverteringsraten hovedsageligt på hjemmesiden. Det afhænger af en række faktorer, herunder webstedets brugervenlighed, produktdetaljer, kundeanmeldelser, betaling, billeder og videoer.

CR = Antal konverteringer / Antal annonceklik

Forbedring af konverteringsraten fra 1 % til 2 % forbedrer dine kampagneresultater med 100 %.

Derfor er det godt at kigge efter muligheder for at forbedre Performance Marketing-præstationer primært på hjemmesiden. Du behøver ikke engang at røre ved kampagnerne, men med webstedsjusteringer vil du være i stand til at opnå rentable kampagner.

CPC (pris pr. klik)

Gennemsnitlig pris pr. klik bestemmer, hvor meget du i gennemsnit betaler for en besøgende på webstedet. Auktion og annoncekvalitet bestemmer, hvor meget du betaler pr. besøgende. For nogle søgeord betaler du 0,02 £ pr. klik, for andre op til 5 £.

Der er ikke meget, du kan optimere her. Markedet vinder, og du accepterer bare markedsprisen.

Men hvorfor er dette en vigtig målestok? For takket være CPC og CR kan du beregne CPA.

CPA (Cost Per Action)

Handling er i bund og grund en omvendelse. I tilfælde af en e-butik er det et køb. Hvis du sælger en tjeneste, er det en indsendt formular. Pris pr. handling bestemmer, hvor meget du har betalt i markedsføring for at få din målrettede handling.

Dette er en yderst nyttig metrik og er afledt af CPC og CR.

CPA = CPC / CR

Så hvis du i gennemsnit betaler 0,20 £ pr. klik, og konverteringsraten er 1 %, vil din CPA være 20 £.

Kan du huske, hvor vigtig CR er? Hvis konverteringsraten stiger til 2 %, vil CPA kun være 10 USD.

Her kan vi vende tilbage til Gennemsnitlig ordreværdi. Hvis du sælger billige produkter med gode marginer, men AOV kun koster 10 £, og du betalte 20 £ i markedsføring for ordren, er det klart, at du straks har tabt penge.

Hvis du har en gennemsnitlig ordreværdi på 60 £, tjener du 30 £ med en 50 % bidragsmargin. Efter markedsføringsomkostninger på £20 pr. ordre vil det være £10 fortjeneste. Problemet er, at hver ordre har en anden værdi. Der er e-butikker, hvor ordrer er for £1.000 og ordrer for £20.

En e-shop ønsker at være rentabel på de fleste ordrer. Det er derfor, ROAS-metrikken findes.

marketing

Source: Depositphotos

ROAS (afkast af annonceudgifter)

Dette forhold udtrykker, hvor mange pund i omsætning et pund brugt på markedsføring genererer.

ROAS = Omsætning ekskl. moms / Markedsføringsomkostninger * 100

ROAS omfatter alt det, der er nævnt ovenfor. Derfor er det en af de mest brugte målinger inden for Performance Marketing.

PNO eller omkostningsandel i forhold til indtægter

PNO udtrykker nøjagtig det samme som ROAS, bare i omvendt form. Det er den procentvise andel af omkostninger i forhold til omsætningen.

PNO = Markedsføringsomkostninger / Omsætning ekskl. moms * 100

E-butikker sætter ofte en PNO på 10%. Dette er imidlertid en helt forkert tilgang. For en e-butik med en bruttomargin på 10 % vil en PNO på 10 % betyde et nettotab. For en e-butik, der har en bruttomargin på 80 %, vil en så lav PNO bremse e-butikkens vækst betydeligt. Derfor beregnes mål-PNO ud fra marginer.

POAS (fortjeneste på annonceudgifter)

POAS = Dækningsbidrag / Markedsføringsomkostninger * 100

Hvis du vil overleve på et hårdt marked, er det afgørende at optimere kampagner for at opnå den bedste rentabilitet , fordi mange faktorer påvirker din margin, og din virksomheds mål er at tjene penge frem for at generere indtægter. Opsætning af denne metrik er teknisk mere krævende og kræver specialiseret arbejde.

Du har dog sikkerhed for, at dine kampagner optimerer din fortjeneste.

MER (Marketing Efficiency Ratio)

Selvom vi allerede har nævnt PNO, evalueres det normalt for hver reklamekanal separat. Og administrationsomkostningerne tages ikke i betragtning.

Kunderejsen er sjældent ligetil, og ofte tilskriver flere annonceringsplatforme den samme konvertering. Hvis du lagde ordreværdierne fra de enkelte annonceringssystemer sammen, kan du pludselig have en større omsætning, end den faktisk var. Derfor bruges MER.

I MER lægger du alle marketingudgifter (inklusive PPC-specialisters arbejde) sammenog udtrykker dem som et forhold til omsætningen.

MER = Summen af alle markedsføringsomkostninger / Omsætning * 100

På denne måde vil du se præcis effektiviteten af din markedsføring.

Seneste fra kategorien Præstationsbaseret markedsføring

CAC (Omkostninger til kundeanskaffelse)

Din omsætning kommer fra både faste og nye kunder. Du har allerede faste kunder i din e-maildatabase, og de køber, fordi de kender dig. Dine marketingudgifter til Performance Marketing bør fokusere på at skaffe nye kunder.

Beregningen er enkel:

CAC = Markedsføringsudgifter / Antal nye kunder

LTV (levetidsværdi)

Hvis du er heldig nok til at have en virksomhed bestående af tilbagevendende kunder, vil du helt sikkert være interesseret i, hvor mange penge en sådan kunde giver dig.

LTV = Gennemsnitlig fortjeneste pr. ordre * Gennemsnitligt antal køb * Gennemsnitlig varighed af kundefastholdelse

LTV tjener til at bestemme, hvor meget du maksimalt kan betale for kundeerhvervelse. Det vil sige, hvad dit maksimale CAC kan være.

Disse målinger har den fordel, at du har råd til at byde meget højere beløb i reklamesystemer end konkurrenterne, fordi du ved, at det vil vende tilbage i fremtiden.

Et eksempel er Booking.com. Hvis Booking.com skulle være rentabel på første ordre, ville de aldrig have råd til at hælde så mange penge i Google Ads. De ved dog, at kunderne vil fortsætte med at booke hos dem i flere år endnu, så de kan tabe penge i starten, vel vidende at de vender tilbage i fremtiden.

Forskellige loyalitetsprogrammer bruges til at opnå højere LTV.

marketing strategies in performance marketing

Source: Depositphotos

Kanaler til præstationsmarkedsføring

I modsætning til SEO og sociale netværk kan du i Performance Marketing meget vel styre og planlægge din rækkevidde og trafik. Performance Marketing-kanaler bruger typisk PPC (Pay Per Click). Hvert klik koster dig et par øre, og baseret på dit budget kan du beregne forventet trafik.

Bemærk, at ikke alle betalte kanaler bruger PPC. Med nogle, f.eks. Meta-annoncer, betaler du for eksponeringer. Dette fungerer på samme måde med YouTube-annoncering.

De mest almindeligt anvendte reklameplatforme er:

  • Google Ads

Selvom Google Ads inkluderer flere annonceringsnetværk som Search, Shopping, Display, YouTube, er det oftest forbundet med de to første nævnte. Princippet er enkelt: Hvis nogen søger efter et ord, der er relateret til dit produkt, viser du dem en annonce for dit websted. Den annoncør, der betaler mest, vil være i den højeste position.

  • Bing Ads

Bing Ads fungerer på samme måde som Google Ads. Det har dog ikke YouTube-netværket. Den eneste forskel er, at Bing Ads fungerer i Bing-søgemaskinen.

  • Meta-annoncer

Meta-annoncer er annoncer på sociale netværk Facebook og Instagram. Det er en populær kanal på grund af antallet af brugere af individuelle annoncenetværk. Og også på grund af de sofistikerede algoritmer.

I modsætning til søgeannoncering, som mere handler om “teknisk” opsætning, er annonceindhold på Meta Ads afgørende. Videoer, fotos, bannere. Takket være dem kan du opnå rigtig god ydeevne.

  • TikTok-annoncer

TikTok Ads annoncen er afgørende. På TikTok er det dog kun videoformater, der fungerer.

Creative illustration showing 'Strategy' text connected between power outlet and glowing light bulb, with business icons floating above

Source: Depositphotos

Strategier

I Performance Marketing vil du ofte høre udtrykket “Campaign Strategy”. Det lyder meget sofistikeret, og du vil ofte høre det fra dine PPC-specialister. “Vi har ændret kampagnestrategien.”

Der er dog ikke så meget magi bag det. I princippet er du interesseret i flere strategier, der er forbundet med Google Ads, Meta Ads eller Bing Ads. Du vil næppe støde på dem med prissammenligningswebsteder.

Manuel pris pr. klik

Med manuel pris pr. klik indstiller du, hvor meget du vil betale maksimalt pr. klik. Det kan virke som den bedste strategi, men hvis du byder for lidt på auktionen, kan du nemt ende med slet ingen klik.

Og hvis du tilfældigvis får nogle klik, er de måske ikke fra folk, du har brug for. Denne strategi bruges næsten ikke i dag.

Klik på Maksimering

For et givet budget får du det maksimale antal klik. Det lyder godt, men klik betaler ikke dine regninger. Derfor bruges denne strategi kun, når du lancerer kampagner for at finde ud af, hvad prisen pr. klik er, og for at få de første konverteringer.

Maksimering af konvertering

Algoritmen giver det maksimale antal konverteringer for et givet budget. Kampagnen skal have én hovedkonvertering for at fungere korrekt.

Med denne indstilling sporer du allerede virksomhedskontomål, men du gør det ikke økonomisk effektivt endnu.

Maksimering af konverteringsværdi

Fungerer på samme måde som konverteringsmaksimering. Med én forskel – i stedet for at maksimere antallet af konverteringer, maksimerer du deres værdi. Dette er især populært i e-butikker, hvor hver ordre har en anden værdi, og du naturligvis kun vil have de mest værdifulde.

Målpris pr. konvertering

Konti, der skaffer leads, er dem, der typisk bruger denne strategi. Hvis du har beregnet den gennemsnitlige værdi af en lukket aftale, dens rentabilitet og konvertering, kan du bestemme, hvad der er det maksimale beløb, du kan betale for et kundeemne. Derefter kan du fortælle algoritmen, at dette er det maksimale beløb, du vil betale for et lead.

Mål for afkast

Med målafkast fortæller du algoritmen, hvor mange pund den skal generere i omsætning fra hvert pund, der bruges på markedsføring. Det er også en budgetbegrænsende strategi, hvor budgettet kun bruges, så længe algoritmen opfylder målafkastet.

Ekspertrådgivning

Angiv aldrig de mest avancerede strategier som målpris pr. konvertering eller målafkast på en ny konto. Start med klikmaksimering, og arbejd dig gradvist op til mere avancerede strategier, når du har nok konverteringer. Hvis du springer disse trin over, lukkes kampagnerne muligvis eller vil ikke være effektive.

goals and next steps in performance marketing

Source: Depositphotos

Fastsættelse af mål i Performance Marketing

Beregn din brutto- og dækningsbidrag. Cirka 40 % af dit dækningsbidrag skal gå til markedsføring. Hvis du har et dækningsbidrag på 40 % (det er det, der er tilbage efter at have betalt for produktkøb og udgifter forbundet med ordrebehandling), og du vil give 40 % af det til markedsføring, vil din mål-PNO være 16 %. Omregnet til ROAS vil det være 625%.

Mål-ROAS er det, du giver til algoritmen. Hvis dit ROAS er højere, kan du tilføje budget og skalere kontoen. Hvis du ikke opfylder mål-ROAS, nytter det ikke noget at lægge flere penge i markedsføring, fordi du vil skabe et tab.

Når du anskaffer leads, fokuserer du på pris pr. konvertering. For eksempel installerer du aircondition. I gennemsnit har du 2.000 £ pr. job, din margin er 20 %, altså 400 £. Du kan lukke 1 ud af 5 leads. Fra din margin vil du give max 30% til markedsføring. Det er £120.

Da du har en succesrate på 20 % for at lukke aftaler, kan du maksimalt give 24 £ pr. kundeemne. Beregningen er 120*20%=24.

Din målpris pr. konvertering vil derfor være 24 USD. Igen, hvis algoritmen opfylder dette, og du betaler mindre pr. kundeemne, kan du tilføje budget og skala. Hvis du betaler mere pr. kundeemne, skal du prøve at optimere kontoen og nå det fastsatte mål, før du tilføjer budget.

Målgruppe

I marketing bruges målgruppen ofte. Det har en tendens til at blive beskrevet demografisk, efter interesser eller efter marketingpersona. Nogle marketingfolk forsøger derefter også at bruge dette i Performance Marketing.

For søgeannoncer er din målgruppe en person, der søger efter søgeord, der er relateret til dit produkt. Hvis du sælger børnetøj, og nogen skriver “lyserød børnekjole” i Google, er det ligegyldigt, om det er en mor, far eller forældres ven, der køber en gave til barnet. Det vigtige er, at de søger efter det, du har brug for. Du kan betjene dem i det øjeblik og sælge dem, hvad de har brug for i øjeblikket.

For annoncer på sociale netværk plejede målretning at være mere afhængig af demografi og interesser. Dette gælder ikke længere. Dit annonceindhold er dit mål. Annoncematerialet beskriver det problem, dit produkt løser, og algoritmen med nok data vil finde ud af, hvem annoncen skal vises til.

Brug derfor mere tid på at tænke på annoncematerialet (video eller banner) end at søge efter den rigtige målgruppe.

Valg af kanal og værktøj

Korrekt kanalvalg vil sikre, at dine kampagner fungerer som forventet. Der er en simpel regel for deres valg. Er der efterspørgsel efter dit produkt, og søger folk aktivt efter det? Vælg søgeannoncering som Google Ads eller Bing Ads.

Har du et nyt produkt, der løser et problem for kunderne, men de ved det ikke endnu? Vælg annoncering på sociale medier. Sælger du dyrere produkter (hundredvis af pund), som folk kender og aktivt søger efter? Prøv prissammenligningswebsteder.

På et tidspunkt vil du alligevel tilføje andre reklamekanaler. Du ønsker ikke at være afhængig af kun én platform, for hvis din konto bliver blokeret, mister du en betydelig del af din omsætning.

Kampagneoptimering (+A/B-test, dataanalyse og fortolkning, løbende strategijustering baseret på resultater)

I Performance Marketing vil du støde på udtrykket kampagneoptimering. Men hvad betyder det? Du forsøger at opnå bedre resultater for det samme beløb.

KW research

Source: Depositphotos

Aktiviteter, der kan hjælpe med at forbedre dine kampagneresultater:

  • Udelukkelse af søgeord

Dette gælder kun for søgeannoncering. Kampagner vises ofte for ord, der kun er marginalt relateret til dine produkter. Eller folk vil have mere information om produktet og er ikke klar til at købe endnu.

Du ønsker at fjerne sådanne ord fra kampagner, fordi de bruger unødigt kredit og ikke giver de ønskede resultater.

  • Test af nye annoncetekster

Tekst spiller en væsentlig rolle i folks beslutning om, hvorvidt de vil klikke på din annonce eller ej. Nævn gratis forsendelse, udvidet garanti eller rabat i annoncen, og du vil se mange flere mennesker, der klikker på annoncen.

  • Ekskludering af produkter med dårlig ydeevne

Ikke alle produkter vil sælge. Det er en kendsgerning. Måske har du en høj pris i forhold til konkurrenterne, måske har du en dårlig produktbeskrivelse. Hvis folk klikker på produktet, men du ikke får konverteringer, er det bedre at ekskludere det fra annoncer. Igen sparer du betydelige midler, der kan bruges mere effektivt.

  • Test af annonceindhold

Selv det bedste annonceindhold bliver forældet med tiden, og annonceeffektiviteten falder. Det er der, det er tid til at ændre annoncen. Test løbende flere typer annoncer, og når din vindende annonce mister effektivitet, kan du erstatte den med en ny.

Design og test af kreative elementer

Performance marketing, især på sociale medier, er baseret på kreativitet. Annoncemateriale kan være bannere eller videoer. De mest almindeligt anvendte typer annoncemateriale er:

  • Tryk på skærmbillede: Hele annoncen er kun baseret på et skærmbillede af en artikel i et velrenommeret magasin, der skriver om dit produkt.
  • Os mod dem: I annoncen sammenligner du fordelene ved dit produkt/din tjeneste med konkurrenterne. Du behøver ikke at nævne specifikke mærker, bare tale om standarder på det givne marked. For eksempel kan du med tøj fokusere opmærksomheden på, hvor længe tøjet holder, eller at du giver gratis bytte.
  • Funktioner påpeger: I midten af banneret vil der være et billede af dit produkt med dets vigtigste fordele skrevet omkring det.
  • Udtalelser: Annoncen viser anmeldelser fra dine kunder. Igen er det en meget simpel form for reklame at skabe, men meget effektiv.
  • Grundlæggere annonce: Hvis du lige er startet og ikke har anmeldelser eller mediedækning, kan du oprette en annonce med virksomhedsejeren, der fortæller historien om, hvorfor de grundlagde virksomheden, og hvilket problem deres produkt løser.
  • UGC: Brugergenereret indhold er videoer, der ikke ligner annoncer. De er optaget på mobiltelefoner som almindelige videoer. I dem forklarer en kunde, hvordan dit produkt hjalp dem. Denne type video er meget effektiv, fordi den ser autentisk og troværdig ud.

Der er snesevis af andre typer annoncer. Få inspiration fra konkurrenterne, hvilke annoncer de bruger, hvilke annoncer der kører længst, og prøv at skabe noget lignende til dit produkt/din tjeneste. Det er meget sandsynligt, at annoncen også vil fungere for dig, og du vil spare en masse tid og penge på test.

Data in PM

Source: Depositphotos

Datadrevet markedsføring

Performance Marketing er baseret på datadrevet beslutningstagning. Enhver ændring i kampagner, enhver kreativ ændring eller strategiændring skal begrundes med data. Du skal først indsamle data, derefter fortolke og analysere dem korrekt og til sidst drage konklusioner, som du vil træffe beslutninger ud fra.

Hvis du vil prøve nye metoder og taktikker, kan du gøre det. Men sæt altid målbare mål, som du vil evaluere succesen af dine aktiviteter efter. Hold dig til data, og du vil ikke begå et fejltrin. Hvis du bare tankeløst ændrer indstillinger i den tro, at du vil forbedre resultaterne, kan det modsatte være tilfældet.

Integration af kunstig intelligens og maskinel indlæring

AI og Machine Learning spiller en rigtig stor rolle i Performance Marketing og kan bruges på flere måder:

Budgivning og målretning

Alle smarte strategier fungerer baseret på maskinlæring. Enhver, der bruger dem, finder hurtigt ud af, at de opnår meget bedre resultater end de fleste specialister.

De sparer også timers manuelt arbejde, så du har tid til at fokusere på vigtigere aktiviteter i styringen af onlineforretning.

Skrivning af tekster

Indtast en landingsside i ChatGPT, og brug prompter til at guide chatbotten til at få det rigtige format. Normalt får du resultater, der er så gode, at de kan bruges i reklamer. Fordelen er også, at ChatGPT kender de enkelte tekstformater, bedste praksis for at skrive dem og tekstlængdebegrænsninger.

Inden for få sekunder får du tekster næsten som fra en professionel tekstforfatter.

Kreativ generering

Generativ AI hjælper dig med at skabe bannere og unikke billeder. Det vil også hjælpe med design af videomanuskript. Du sparer ofte timer af tid, som du ville bruge i fotobanker.

Analyse af data

AI og maskinlæring kan også bruges i dataanalyse. Du skal blot indsætte et billede af statistik i ChatGPT, og du kan få anbefalinger til kontoændringer. Men her får du kun sådanne anbefalinger som de data, du indtaster i chatbotten. Kort sagt vil den sjældent se det fulde billede af kontoen, og blindt at følge anbefalinger kan skade dine kampagner mere end hjælpe.

Maskinlæring kan f.eks. bruges til at oprette indtægtsforudsigelser, kundesegmentering eller opdele produkter efter ydeevne.

Her har du normalt brug for avancerede statistiske programmer som SPSS eller Python.

marketing strategy on phone and laptop

Source: Depositphotos

Måling og rapportering (principper, værktøjer)

Måling

I hver annonceringskanal skal du have uploadet konverteringer. Konverteringer er f.eks. køb eller formularindsendelser. Disse er de vigtigste forretningsmål og kaldes makrokonverteringer. Der er også mikrokonverteringer som at tilføje til indkøbskurven, starte kassen eller begynde at udfylde en formular.

Mikrokonverteringer kan hjælpe algoritmer med hurtigere at finde ud af, hvilke besøgende de skal bringe til webstedet. Sørg for, at du sender korrekte data til konverteringer, ellers får du skæve resultater og træffer forkerte beslutninger i indstillingerne.

Værktøjer

Hver annonceringsplatform har indbygget rapportering. I disse systemer har du flest data og kan relativt nemt klikke dig igennem de vigtigste rapporter. Problemet opstår, hvis du vil have et mere omfattende billede.

Her skal du bruge eksterne værktøjer som:

  • Google Analytics 4: Det mest udbredte værktøj til måling af webstedets ydeevne. Her kan du se, hvordan individuelle besøgende interagerede med forskellige annoncer, og hvordan de førte til konverteringer. På grund af cookie-begrænsninger bliver dette værktøj mindre og mindre nøjagtigt.
  • Google Looker Studio: Det er et datavisualiseringsværktøj. Ved hjælp af stik kan du trække data hertil fra mange reklame- og analysesystemer, SQL-databaser eller endda Google Sheets. På denne måde kan du have alle vigtige rapporter ét sted med adgang for ansvarlige personer.
  • Google Sheets: Google Sheets bruges også ofte til rapportering. Hvis du har brug for at skabe et specifikt overblik, kan funktioner i Google Sheets gøre dit arbejde meget nemmere og vise interessante tendenser. Der er andre betalte værktøjer, men deres funktionalitet er den samme som mulighederne i de ovennævnte værktøjer.

Konklusion

Præstationsbaseret markedsføring er konstant. Bliver mere indflydelsesrig inden for reklamesfæren som tiden går. Takket være fremkomsten af AI-drevne værktøjer og sofistikerede analyseplatforme har marketingfolk flere muligheder end før for at finjustere deres kampagner og opnå håndgribelige resultater.

Hemmeligheden bag at opnå succes ligger i at forstå dine målgruppers præferencer, løbende evaluere, hvordan dine kampagner klarer sig, og justere dine strategier som svar på data.

Når du bruger Google Ads til at navigere på sociale medier og dykke ned i displayannoncering, skal du huske på, at performance marketing ikke handler om at skabe trafik. Det handler om at generere konverteringer, der matcher dine forretningsmål præcist.

Evnen til at overvåge, evaluere og forbedre effektiviteten af hver marketinginvestering gør det til en uvurderlig strategi for virksomheder af enhver størrelse.

I de kommende år vil blandingen af AI, maskinlæring og prædiktiv analyse fortsætte med at udvikle den måde, vi griber performance marketing-strategier an på. De, der tager disse fremskridt til sig og forbliver centreret om målinger og forbedring af kundeoplevelsesrejsen, vil være i stand til at trives i nutidens stærkt konkurrenceprægede onlineverden.

Succes inden for performance marketing sker ikke fra den ene dag til den anden. Det er en forbedringsrejse ved at udnytte dataindsigt og være tilpasningsdygtig i dine strategier.

FAQ

Source: Depositphotos

Del artiklen
Lignende artikler
AI og brandets omdømme: Hvordan kunstig intelligens omformer mediernes tillid
4 min. læsning

AI og brandets omdømme: Hvordan kunstig intelligens omformer mediernes tillid

Med fremkomsten af kunstig intelligens og eksplosionen af automatisk genereret indhold er den måde, brands opbygger tillid og synlighed på, ved at ændre sig fundamentalt. For e-handelsvirksomheder er skiftet ikke bare et spørgsmål om trend – det handler om, hvordan deres produkter, værdier og omdømme vil blive præsenteret i søgninger, som i dag ofte formidles […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Læs artiklen
AI i e-handel: Onlinebutikker overser værdifuldt potentiale
3 min. læsning

AI i e-handel: Onlinebutikker overser værdifuldt potentiale

Ingen teknologi har i øjeblikket så stor indflydelse på erhvervslivet som kunstig intelligens. Der dukker hele tiden nye værktøjer op, og flere og flere virksomheder integrerer dem i deres processer. AI gør sig også gældende inden for e-handel – fra oprettelse af indhold og produktanbefalinger til forbedret kundesupport og forebyggelse af svindel. AI-drevne værktøjer optimerer […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Læs artiklen
Læringsindhold vælter søgninger
6 min. læsning

Læringsindhold vælter søgninger

Indtil for nylig var det helt naturligt at indtaste spørgsmål og forespørgsler i en søgemaskine. I dag har situationen ændret sig. Udover at AI er kommet ind i billedet, søger folk i stigende grad svar direkte på de sociale medier. I stedet for Google åbner de TikTok eller Instagram og forventer hurtige, praktiske forklaringer, helst […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+