
Overvågningen omfattede 576 influencere fra 22 EU-medlemsstater, herunder Luxembourg, Norge og Island. Den viste, at op til 97 % af dem postede kommercielt indhold, men kun 20 % sagde, at det var reklame. Europa-Kommissionens rapport viste også, at op til 62 % af influencerne ikke fulgte reglerne.
Influencerne brugte andre formuleringer som “samarbejde” (16 %), “partnerskab” (15 %) eller en generel tak til partnerbrandet (11 %) i stedet for den korrekte etiket “betalt samarbejde”.
Indlæggene var primært relateret til mode, livsstil, skønhed, mad, rejser og fitness. Undersøgelsen viste, at 119 influencere endda promoverede usunde eller farlige aktiviteter som f.eks. junkfood, alkoholiske drikkevarer, medicinske eller kosmetiske procedurer, spil eller finansielle tjenester som f.eks. handel med kryptovaluta. Den 17. februar 2024 træder loven om digitale tjenester i kraft, hvilket kræver større pålidelighed og sikkerhed på internettet. I henhold til DSA skal influencere erklære, om deres indhold indeholder kommercielle budskaber, og give oplysninger om sporbarhed. Formålet med overvågningen var at kontrollere, om influencere overholder EU’s forbrugerlovgivning. Der blev set på indlæg på Instagram, TikTok, YouTube, Facebook, X, Snapchat og Twitch. 82 influencere havde mere end 1 million følgere, 301 havde mere end 100.000 og 73 havde mellem 5.000 og 100.000 følgere. Ud af de 576 profiler blev 358 udvalgt til yderligere undersøgelse. De vil blive kontaktet af de nationale myndigheder for at bede dem om at overholde reglerne. De kan endda træffe yderligere håndhævelsesforanstaltninger.