2 min. læsning

4 ud af 5 influencere bryder reglerne for kommercielt indhold

Nu hvor loven om digitale tjenester (DSA) er trådt i kraft, har Europa-Kommissionen offentliggjort en rapport om illoyal adfærd hos influencere.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
4 ud af 5 influencere bryder reglerne for kommercielt indhold
Kilde: Depositphotos

Overvågningen omfattede 576 influencere fra 22 EU-medlemsstater, herunder Luxembourg, Norge og Island. Den viste, at op til 97 % af dem postede kommercielt indhold, men kun 20 % sagde, at det var reklame. Europa-Kommissionens rapport viste også, at op til 62 % af influencerne ikke fulgte reglerne.

Influencerne brugte andre formuleringer som “samarbejde” (16 %), “partnerskab” (15 %) eller en generel tak til partnerbrandet (11 %) i stedet for den korrekte etiket “betalt samarbejde”.

Indlæggene var primært relateret til mode, livsstil, skønhed, mad, rejser og fitness. Undersøgelsen viste, at 119 influencere endda promoverede usunde eller farlige aktiviteter som f.eks. junkfood, alkoholiske drikkevarer, medicinske eller kosmetiske procedurer, spil eller finansielle tjenester som f.eks. handel med kryptovaluta. Den 17. februar 2024 træder loven om digitale tjenester i kraft, hvilket kræver større pålidelighed og sikkerhed på internettet. I henhold til DSA skal influencere erklære, om deres indhold indeholder kommercielle budskaber, og give oplysninger om sporbarhed. Formålet med overvågningen var at kontrollere, om influencere overholder EU’s forbrugerlovgivning. Der blev set på indlæg på Instagram, TikTok, YouTube, Facebook, X, Snapchat og Twitch. 82 influencere havde mere end 1 million følgere, 301 havde mere end 100.000 og 73 havde mellem 5.000 og 100.000 følgere. Ud af de 576 profiler blev 358 udvalgt til yderligere undersøgelse. De vil blive kontaktet af de nationale myndigheder for at bede dem om at overholde reglerne. De kan endda træffe yderligere håndhævelsesforanstaltninger.

Del artiklen
Lignende artikler
Facebook forenkler video: Alt indhold bliver snart til filmruller
6 min. læsning

Facebook forenkler video: Alt indhold bliver snart til filmruller

Her er en opdatering af platformen, som vil ændre, hvordan millioner af mennesker deler videoer. I takt med at Facebook forenkler oprettelsen af videoer, har de netop annonceret, at alle videoer, der uploades til platformen, i de kommende måneder automatisk vil blive til en reel. Det er slut med at vælge mellem formater – det […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Microsoft Advertising bliver seriøs: Store opdateringer, der rent faktisk betyder noget
3 min. læsning

Microsoft Advertising bliver seriøs: Store opdateringer, der rent faktisk betyder noget

Microsoft Advertising har netop udsendt sine største opdateringer i månedsvis, hvor de vigtigste problemer, der har frustreret annoncørerne, er blevet løst. Disse ændringer kan endelig gøre platformen til et seriøst alternativ til Google Ads. Fra revideret rapportering til store Performance Max-logikskift og strømlinet import på tværs af platforme – her er, hvad der betyder noget […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+