2 min. læsning

4 ud af 5 influencere bryder reglerne for kommercielt indhold

Nu hvor loven om digitale tjenester (DSA) er trådt i kraft, har Europa-Kommissionen offentliggjort en rapport om illoyal adfærd hos influencere.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
4 ud af 5 influencere bryder reglerne for kommercielt indhold
Kilde: Depositphotos

Overvågningen omfattede 576 influencere fra 22 EU-medlemsstater, herunder Luxembourg, Norge og Island. Den viste, at op til 97 % af dem postede kommercielt indhold, men kun 20 % sagde, at det var reklame. Europa-Kommissionens rapport viste også, at op til 62 % af influencerne ikke fulgte reglerne.

Influencerne brugte andre formuleringer som “samarbejde” (16 %), “partnerskab” (15 %) eller en generel tak til partnerbrandet (11 %) i stedet for den korrekte etiket “betalt samarbejde”.

Indlæggene var primært relateret til mode, livsstil, skønhed, mad, rejser og fitness. Undersøgelsen viste, at 119 influencere endda promoverede usunde eller farlige aktiviteter som f.eks. junkfood, alkoholiske drikkevarer, medicinske eller kosmetiske procedurer, spil eller finansielle tjenester som f.eks. handel med kryptovaluta. Den 17. februar 2024 træder loven om digitale tjenester i kraft, hvilket kræver større pålidelighed og sikkerhed på internettet. I henhold til DSA skal influencere erklære, om deres indhold indeholder kommercielle budskaber, og give oplysninger om sporbarhed. Formålet med overvågningen var at kontrollere, om influencere overholder EU’s forbrugerlovgivning. Der blev set på indlæg på Instagram, TikTok, YouTube, Facebook, X, Snapchat og Twitch. 82 influencere havde mere end 1 million følgere, 301 havde mere end 100.000 og 73 havde mellem 5.000 og 100.000 følgere. Ud af de 576 profiler blev 358 udvalgt til yderligere undersøgelse. De vil blive kontaktet af de nationale myndigheder for at bede dem om at overholde reglerne. De kan endda træffe yderligere håndhævelsesforanstaltninger.

Del artiklen
Lignende artikler
Streaming slår tv: Game-Changer for e-handel og marketing
4 min. læsning

Streaming slår tv: Game-Changer for e-handel og marketing

Indtægterne fra streamingtjenester har overgået traditionelt tv for første gang i historien. Ifølge eMarketer Digital Video Forecast 2025 vil lineært tv kun udgøre en tredjedel af det amerikanske abonnementsmarked i 2028. Forbrugerne foretrækker i stigende grad fleksible tjenester, der er tilgængelige når som helst og hvor som helst. Hvordan kan e-handel lade sig inspirere af […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Læs artiklen
Meta AI ruller ud i Europa
3 min. læsning

Meta AI ruller ud i Europa

Teknologigiganten Meta afslørede i denne uge, at deres samtale-AI-værktøj vil blive implementeret i 41 europæiske lande, herunder dem i EU, samt 21 oversøiske territorier – hvilket markerer deres største globale udvidelse af Meta AI til dato.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+