19 min. læsning

E-handelsudvidelse: Hvordan gør man det?

Sælger du produkter eller tjenester og ønsker at tilbyde dem til udenlandske kunder? Udvidelse af e-shop er en vanskelig og langvarig proces, men det kan give mange nye og interessante muligheder. Det vigtige er at tænke det igennem og undgå forhastede beslutninger, der kan føre til fiasko. Hvordan kan du ekspandere til udlandet, og hvad skal du være opmærksom på?

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
E-handelsudvidelse: Hvordan gør man det?
Kilde: Pexels.com

Hvad er ekspansion?

Ekspansion betyder generelt at øge, udvide eller øge i volumen eller intensitet. I e-handel kan det være to processer:

  • Udvidelse af virksomheden til at omfatte nye produkter eller tjenester på hjemmemarkedet
  • Udvidelse af forretningen i udlandet

Men når folk taler om “e-handelsudvidelse”, tænker de fleste på at udvide forretningen i udlandet, hvilket vi vil fokusere på i denne artikel.

E-handelsudvidelse er processen med at tage din virksomhed ud over dit hjemlands grænser. Det er kendetegnet ved, at det består af flere trin, såsom markedsundersøgelser, udarbejdelse af en økonomisk plan eller skabelse af kvalitetsindhold på et fremmedsprog.

E-handelsudvidelse sigter mod at blive en del af markedet i dit valgte land, så du skal kende det godt. Du skal også kende kunderne selv og deres købsvaner. Først da ved du, hvordan du tiltrækker dem og forsyner dem med dine produkter.

Source: Pexels.com

Hvad er fordelene ved udvidelse?

Ekspansion har mange fordele, men kun hvis det er gennemtænkt, og trinene er nøje planlagt. Ellers vil du støde på komplikationer og problemer, der i sidste ende kan føre til fiasko.

Nogle af de vigtigste fordele ved at udvide din e-shop i udlandet er:

Udvid og udnyt markedspotentialet

Ved at udvide din e-shop til udlandet kan du nå ud til nye kunder , som ellers ikke ville have adgang til dine produkter og tjenester. Som et resultat kan du øge salget og bidrage til den samlede omsætningsvækst.

Det er også værd at huske, at det at komme ind på nye markeder udvider din rækkevidde. Dit brand vil være kendt af kunder i dit hjemland og i udlandet.

Vækst i salg og overskud

Omsætnings- og overskudsvækst er tæt forbundet med den tidligere fordel. Når du ekspanderer til andre markeder, har du mange flere potentielle kunder at tiltrække og overtale til at købe dit produkt.

Risikospredning

En tilstedeværelse i flere lande kan reducere de risici, der er forbundet med særlige markedsforhold, økonomiske faktorer eller sæsonudsving.

Men for at få det fulde udbytte af dette skal du være opmærksom på forskellene mellem de regioner, hvor du opererer. Hvis du for eksempel sælger solcremer i lav efterspørgsel her om vinteren, skal du markedsføre dem i lande, hvor det er varmt hele året rundt.

Nå ud til nye markedssegmenter

At udvide din rækkevidde til nye kundesegmenter eller målrette mod grupper med andre behov og præferencer end dem derhjemme er en effektiv måde at skabe vækst i din virksomhed og diversificere din kundebase på.

Global markedserfaring

At udvide til udlandet vil hjælpe dig med at få international forretningserfaring og forbedre dine forretningsledelsesevner. Samtidig vil du være i stand til at bruge din nyfundne erfaring på dit hjemmemarked, for eksempel til at bekæmpe konkurrencen.

Hvad er risiciene og ulemperne ved ekspansion?

Du bør være opmærksom på en række risici og ulemper forbundet med e-handelsudvidelse, før du tager dette skridt.

Vanskelighed

Udvidelse er generelt en krævende proces, der ikke tager et par dage eller uger. Det tager ofte måneder, hvor du skal planlægge, arrangere og håndtere mange komplikationer, både store og små.

Hvis du vil forenkle din ekspansion, skal du kigge efter professionelle virksomheder, der kan klare det for dig. Du kan dog forvente højere omkostninger i dette tilfælde.

En stor investering

At ekspandere til nye markeder kræver en stor investering i marketing, logistikog forskellige andre opgaver. Så hvis du ikke opnår den forventede omsætning eller investeringsafkast, kan du få økonomiske problemer.

Ændringer i den politiske situation

Politikken i dit valgte land har også stor indflydelse på, hvordan du klarer dig. Ændringer i lovgivning eller regulering kan ikke kun gøre det vanskeligt at udvide, men også at drive forretning senere.

Den politiske situation er noget, man ikke kan kontrollere. Du bør dog overvåge det, og hvis der sker større ændringer, bør du handle med det samme for at finde effektive løsninger.

Source: Pexels.com

Økonomiske risici

En række risici falder ind under denne kategori, herunder valutaudsving, økonomiske kriser og inflation. Hvis du ikke ønsker at blive væsentligt truet af dem, bør du udvikle en sund økonomisk plan og gennemtænkte procedurer til håndtering af uventede risikosituationer.

Konkurrence

Din oversøiske virksomhed kan også blive truet af lokal konkurrence. De har den fordel, at de kender markedet og kunderne, og hvordan de skal målrette dem. Før du udvider, skal du lave din research og finde ud af, hvilke mærker og virksomheder der vil konkurrere direkte med dig. Lær om deres styrker og svagheder, og brug denne viden til din fordel.

Risici ved logistik

Logistikstyring er generelt mere udfordrende i udlandet. Hele situationen kompliceres af langdistancekommunikation og et væld af regler, der ofte er i modstrid med vores egne.

Ændringer i teknologi

Teknologien udvikler sig hurtigt og påvirker mange forretningsområder, for ikke at nævne, at virksomheder i udlandet måske foretrækker andre systemer eller udstyr end dem derhjemme. Hvis du ikke vil sakke bagud og komplicere dine forretningspartneres arbejde, skal du følge med i nye trends.

Hvorfor beslutter e-butikker at udvide?

Der er flere grunde til , at e-butikker beslutter sig for at ekspandere til et udenlandsk marked. De mest almindelige er:

  • Overmættet marked – ser det ud til, at et stort antal andre e-butikker allerede tilbyder de produkter eller tjenester, du sælger? Den ideelle løsning er at udvide. Vælg dog et marked, hvor folk ikke kender til produktet, eller hvor det kun er minimalt repræsenteret
  • Mangel på potentielle kunder – kan eller måske ikke være relateret til det første punkt. Nogle gange er der bare ikke nok kunder på markedet, der er interesserede i dine produkter. Derfor er det en god idé at lave din research og finde ud af, hvor din målgruppe er
  • Se på konkurrenterne – har du bemærket, at dine konkurrenter ekspanderer til udenlandske markeder? Hvis du ikke ønsker at blive ladt i stikken, skal du også udvide din rækkevidde. Om du vælger det samme marked eller et andet er op til dig, men tænk dig godt om
  • Øg kendskabet til dit brand – som vi nævnte tidligere, vil udvidelse hjælpe dig med at øge din kendskab til dit brand og styrke dit brandnavn og din autoritet. I nogle tilfælde kan det endda tilføje troværdighed

Hvordan ekspanderer du med succes?

Udvidelse af din e-handelsvirksomhed i udlandet involverer flere trin. Hver er vigtig og vil i høj grad påvirke din succesrate. Du kan læse mere om dem i teksten nedenfor.

Masser af tid

Udvidelse tager meget tid. Læg ikke unødvendigt pres på noget eller skynd dig ud i noget. Tænk altid dine beslutninger og handlinger igennem. Dette vil hjælpe dig med at undgå fejl, der kan koste dig penge.

Hvis du ikke har tid til at udvide nu, så udsæt det til senere. Det samme gælder, hvis du beslutter dig for at outsource hele processen.

Valg af det rigtige land

Hvilket land du udvider til afhænger af mange faktorer, herunder

  • De tjenester og produkter, du tilbyder
  • De mål, du ønsker at nå
  • Den målgruppe, du ønsker at nå ud til
  • Størrelsen af landets marked

Før du udvider, skal du lave din research og finde ud af, hvilke lande der kan være ideelle for din virksomhed.

Interessant fakta: CEE-regionen (Central- og Østeuropa) byder på mange muligheder for mange e-butikker. Den voksede fra 6 % til 15 % alene mellem 2016 og 2021 og forventes at udgøre op til en femtedel af detailsektoren i 2026.

Markedsundersøgelser

Har du valgt det land, du vil udvide til? Det næste skridt er at foretage grundige markedsundersøgelser. Dette kan opdeles i tre grupper:

Kunder

Kunderne er en vigtig del af både indenlandsk og international forretning. For at få succes skal du kende dem godt og forstå deres behov og præferencer. Din markedsundersøgelse bør derfor fokusere på følgende områder:

  • Købsadfærd i landet
  • Kendskab til traditionelle værdier
  • Foretrukne betalingsmetoder
  • Viden om kulturelle forskelle
  • Målgruppens omtrentlige aldersgruppe (kan afvige lidt fra hjemmemarkedet)
  • Potentielle kunders interesser

Jo flere oplysninger du har om dine kunder, jo bedre salgsstrategi kan du udvikle for dem.

Konkurrencen

E-butikker og brands, der tilbyder de samme eller lignende produkter og tjenester, vil også påvirke din virksomhed. Du kan kun konkurrere med dem, hvis du analyserer og kender dem godt.

  • Når du analyserer konkurrencen, bør du overveje
  • Størrelsen af de konkurrerende e-butikker
  • Antallet af konkurrerende e-butikker
  • Priser på produkter og tjenester
  • Markedsføringsaktiviteter
  • Konkurrenternes styrker og svagheder

Ekspertrådgivning: Brug de konkurrencedata, du har indsamlet, til at oprette en SWOT-analyse. Dette vil identificere alle dine styrker, svagheder, muligheder og trusler. Du ved, hvad du kan stole på (f.eks. høj produktkvalitet), og omvendt, hvad du skal være opmærksom på og løbende forbedre (f.eks. lange leveringstider sammenlignet med dine konkurrenter).

Lovgivning

Udover målgruppen bør du også fokusere på de juridiske forhold og specifikke krav , der kan gøre hele ekspansionsprocessen sværere for dig senere hen.

Hvilke markedsundersøgelsesmetoder skal du bruge?

Markedsundersøgelser er en vigtig del af at udvide din virksomhed i udlandet. Det vil hjælpe dig med at forstå markedet, forskelle i kundeadfærd og forskellige andre detaljer, der fortæller dig , hvad du skal forberede dig på og forvente.

Der kan anvendes flere metoder til at indhente alle de nødvendige data:

  • PESTEL-analyse – fokuserer på politiske, økonomiske, sociale, teknologiske, miljømæssige og juridiske faktorer for bedre at forstå markedet, de trusler, du kan stå over for, og de muligheder, der er tilgængelige
  • Markedssegmentering – opdeler markedet i forskellige grupper baseret på bestemte parametre, såsom alder, købsadfærd, geografi osv. Dette identificerer, hvilke målgrupper der er relevante, og hvilke der ikke er
  • Benchmarking – sammenligner dine processer, ydeevne eller produkter med dine konkurrenter. Dette hjælper med at identificere svagheder og muligheder
  • Kulturanalyse – analysens hovedfokus er kulturel. Målet er at forstå lokale værdier, vaner og forbrugerpræferencer, så du bedre kan forstå dem.

Source: Pexels.com

Søgeordsanalyse på fremmedsprog og en ny version af e-shoppen

Til et nyt marked har du brug for en ny version af din webshop med et enkelt og mindeværdigt domæne og indhold på det lokale sprog. Før du begynder at skrive, skal du lave en detaljeret søgeordsanalyse for at finde ud af, hvad folk søger efter om dit produkt eller din tjeneste.

De søgeord, der søges efter, vil også hjælpe dig med at udvikle din udgivelsesplan. De fortæller dig, hvad folk gerne vil vide mere om, og hvad der kan tiltrække dem til dit websted.

Søgeordsanalyse hjælper dig også med dette:

  • Generel SEO – søgeord, du bør bruge, når du opretter URL-adresser, metabeskrivelser, metatitler eller billedbeskrivelser
  • Sociale medier – Facebook-, Instagram- eller YouTube-søgninger fungerer på samme måde som Google-søgninger. Ved at bruge de rigtige søgeord kan du rangere meget højere og fange potentielle kunders opmærksomhed
  • Brugeroplevelse (UX) – søgeordsanalyse er også nyttig til at skabe strukturen i e-shoppen, optimere hjemmesidens UX og så videre

Relevante søgeord for udlandet kan findes ved hjælp af værktøjer som Ahrefs eller Semrush, som også har snesevis af andre nyttige funktioner

Ekspertrådgivning: Et domænenavn skal være kortfattet, kort og understøtte dit brand. Undgå komplicerede navne med tal eller forskellige tegn, der ser utroværdige ud.

Kvalitetsindhold

Kvalitet og optimeret indhold kan få dit websted til at nå toppen af søgeplaceringerne. Så tag det ikke let på.

Du kan oversætte eksisterende tekst, f.eks. produktbeskrivelser, virksomhedsoplysninger osv., og derefter få den kontrolleret af en ekspert. En anden mulighed er at bruge en professionel oversætter.

Hvis du opretter nyt indhold baseret på nøgleord, har du også to muligheder:

  • Få teksterne skrevet på dit foretrukne sprog og oversæt dem derefter til et fremmedsprog,
  • Find en person til at skrive teksterne, ideelt set en modersmålstalende, som vil skrive teksten direkte på et fremmedsprog.

Det er tilrådeligt at finde en modersmålstalende til at oversætte teksterne. Han eller hun vil være bekendt med lokale skikke, hvilket får den resulterende tekst til at lyde naturlig. Du undgår også forskellige fejl, såsom at inkludere priser, symboler, adresser osv.

Kundeservice af høj kvalitet på et fremmedsprog

Når de handler online, har kunderne ofte yderligere spørgsmål, som de kontakter kundesupport med. Derfor er det vigtigt, at du giver dem som minimum e-mail- eller telefonsupport på deres modersmål.

Husk, at kvalitetsservice er nøglen til succes. Hvis du hjælper kunder med at løse deres problemer hurtigt og nemt, er der større sandsynlighed for, at de vender tilbage til dig og måske endda anbefaler dig til deres venner.

Vidste du…?

At yde kundesupport på det lokale sprog og med et lokalt telefonnummer øger butikkens troværdighed betydeligt. Så hvis du vil have en fordel i forhold til udenlandske e-butikker, der ikke tilbyder denne mulighed, skal du inkludere den i dine tjenester.

Opsætning af PPC-kampagner korrekt

Vi behøver nok ikke at fortælle dig, at PPC-kampagner er effektive. Succesen af PPC-kampagner afhænger hovedsageligt af deres indstillinger. Undersøg derfor de lokale specifikationer og brug passende søgeord. Når annoncen er oppe at køre, skal du overvåge dens ydeevne og justere den, hvis den ikke klarer sig godt.

Ud over PPC-kampagner skal du overveje andre markedsføringsmetoder, der vil hjælpe med at øge synligheden af din e-butik. Disse omfatter sociale medier, nyhedsbreve og indholdsoptimering. Influencer marketing, som bruger berømte og indflydelsesrige mennesker til at promovere produkter og tjenester, er for nylig blevet populært.

Den rigtige marketingstrategi

Ud over PPC-kampagner skal du overveje andre markedsføringsmetoder, der vil hjælpe med at øge synligheden af din e-butik. Disse omfatter sociale medier, nyhedsbreve og indholdsoptimering. Influencer marketing, som bruger berømte og indflydelsesrige mennesker til at promovere produkter og tjenester, er for nylig blevet populært.

Planlæg din marketingstrategi omhyggeligt. Overvej, hvordan og til hvem du vil kommunikere dine produkter. Vær opmærksom på, at en kombination af kanaler kan være vellykket, men overdriv det ikke. Overvej, hvilke der virkelig er nødvendige, og hvilke der slet ikke vil nå din målgruppe.

Hvis du f.eks. sælger produkter til personer i 50’erne og ældre, bør du fokusere på Facebook og Instagram. Du kan springe TikTok og Snapchat over.

Source: Pexels.com

Brug af lokal prissammenligning

Sammenligningssider er populære værktøjer, der bruges af tusindvis af kunder. På få minutter kan de finde ud af, hvilken e-butik der tilbyder den bedste pris.

Fordelen ved sammenligningssider er, at de hjælper e-butikker med at etablere sig. Så glem dem ikke, når du udvider; Prøv at få dine produkter på dem.

Vidste du…?

Op til 78 % af kunderne har brugt sammenligningssider til mindst ét onlinekøb. Endnu mere siger omkring 65 % af brugerne, at sammenligningsshopping har sparet dem tid, når de handler.

Skræddersy porteføljer

Internationale shoppere er forskellige fra indenlandske shoppere. De har forskellige behov, præferencer og krav. Derfor behøver du ikke tilbyde dem alle produkter. Du er velkommen til kun at vælge dem, du tror, de vil være mest interesserede i.

Fordelen ved at skræddersy din portefølje er, at du ikke skal bruge tid på at optimere og oversætte tekster til produkter, der måske slet ikke sælger i udlandet.

hvordan vælger du de rigtige produkter? Se på de data, du har indsamlet under din research. Den fortæller dig alt, hvad du behøver at vide om dine kunder og deres købsadfærd.

At starte en virksomhed i udlandet

Med din markedsføring, hjemmeside og indhold sorteret, kan du gå videre til mindre sjove og kreative opgaver, såsom at oprette en virksomhed.

Du er ikke forpligtet til at oprette en lokal virksomhed, når du ekspanderer til udlandet. Men om du gør det, afhænger i høj grad af det land, hvor du ønsker at drive forretning. Tyske kunder er for eksempel på vagt over for udenlandske virksomheder. De foretrækker at købe fra lokale virksomheder. Lande i CØE-regionen burde derimod ikke være noget problem.

Finansiel plan

En økonomisk plan er et dokument, der giver dig en nogenlunde idé om udvidelsesomkostningerne. Det vil også hjælpe dig med at reducere risikoen for uforudsete udgifter, der kan føre til forskellige økonomiske problemer.

Når du udarbejder et budget, er det en god idé at forvente højere omkostninger til visse opgaver og efterlade en reserve, hvis noget bliver dyrere.

Juridisk forberedelse

Den juridiske side af at drive forretning er kompliceret, men behøver ikke at være det. Hvis du vil være sikker på, at du gør alt i overensstemmelse med loven, bør du konsultere eksperter. Ideelt set dem, der er bekendt med lovene i det land, du planlægger at udvide til.

Åbning af en lokal bankkonto

Det er ikke obligatorisk at åbne en bankkonto, men det er umagen værd. Udenlandske betalinger til en konto er underlagt et gebyr. Gebyret afhænger af din valgte bank, men det er generelt ikke lille.

Hvis du opretter en bankkonto i det land, du vil udvide til, kan du spare snesevis eller hundredvis af pund, som du kan bruge til marketingaktiviteter.

Lokale betalingsmetoder

En e-butiks succes påvirkes også af , hvordan produkterne betales. Hvis du ikke tilbyder kunderne deres foretrukne betalingsmetoder, vil de ikke stole på dig og vil ikke gennemføre deres køb. Det samme gælder, hvis du ikke sælger dine produkter i den lokale valuta.

Så først skal du finde ud af, hvilke betalingsmetoder der oftest bruges af udenlandske kunder, og sørg for at tilbyde dem i din e-shop. Tjek derefter priserne. Hvis et land har sin egen valuta, skal du bruge den i stedet for euro.

Source: Pexels.com

Lokal adresse

Adressen er afgørende, især når kunden beslutter sig for at returnere produktet. Hvis de finder ud af, at de skal sende det hele vejen til dig, vil de sandsynligvis forlade e-shoppen uden at foretage et køb.

Det modsatte vil dog ske, hvis du har en lokal adresse, f.eks. til et indsamlingssted. Kunden vil være sikker på, at hvis han bestiller noget, der ikke passer ham, kan han returnere det nemt, hurtigt og uden høje omkostninger.

Cvr

Hvert land i EU har en fast årlig omsætningsgrænse, som bestemmer behovet for at registrere sig for moms. Grænserne varierer fra land til land og kan ændre sig over tid, så tjek regelmæssigt.

Nogle gange er det dog værd at registrere sig for moms, selvom du ikke når denne grænse. For eksempel, hvis:

  • du ønsker at fremstå mere pålidelig
  • Skatteprocenten i udlandet er lavere end her
  • du har kunder, der er momspligtige

Logistik

Nutidens kunder ønsker ikke at vente en uge eller to på deres produkter. Når de bestiller noget fra dig, forventer de, at det er i deres hjem inden for højst to eller tre arbejdsdage. For at imødekomme deres krav må du ikke glemme logistikken, når du udvider.

Tjek rederierne. Find ud af, hvilken kvalitet af service de tilbyder, hvor hurtigt de leverer, og deres priser. Find også ud af mere om omvendt logistik. Det vil fx være, om transportøren håndterer returneringer.

Opbyg et forhold

Gode forretningsforbindelser er også afgørende for en succesfuld virksomhed. Så begynd at netværke og se efter distributører, leverandører og partnere, der er villige til at arbejde sammen med dig.

Du kan outsource dit netværk. Lokale agenter kender normalt markedet og har kontakter med virksomheder, du kan gøre forretninger med.

Værktøjer, der hjælper dig med at udvide

Der er mange værktøjer tilgængelige på internettet i dag for at hjælpe dig med at udvide. Vi har udvalgt nogle af de grundlæggende ting til dig:

Statistik fra Statista.com

Du kan finde nøjagtige og opdaterede kundestatistikker, købsmønstre, markedsstørrelse og andre detaljer på Statista.com. Rapporterne er klare, og de grundlæggende oplysninger er normalt gratis. Hvis det ikke er nok for dig, tilbyder siden også et månedligt abonnement.

Andre værdifulde data kan findes på webstederne for et lands ambassader, handelskamre eller offentlige myndigheder.

Google Market Finder

Google Market Finder er et værktøj designet specielt til udvidelse af e-handelsbutikker. Når du har indtastet dit domæne og kategori(er) af produkter og tjenester, vil det vise dig de lande, der ville være bedst til din udvidelse. Det vil også give dig grundlæggende oplysninger om landene, såsom:

  • Månedlige søgninger inden for den valgte kategori
  • Husstandens disponible nettoindkomst
  • Indeks for lethed at drive forretning

Google Trends

Brug Google Trends til at se , hvor populært dit valgte ord er i forskellige lande. Du kan endda se, hvordan der er blevet søgt efter det over tid. Dette kan være nyttigt, hvis du sælger noget sæsonbestemt og vil vide, hvornår folk begynder at vise mere interesse for det.

Google Trends viser dig også andre populære relaterede termer og emner, som du f.eks. kan bruge, når du opretter indhold.

Del artiklen
Lignende artikler
Det polske e-handelsmarked: vækst og tendenser
2 min. læsning

Det polske e-handelsmarked: vækst og tendenser

Den polske e-handelssektor udviser imponerende modstandsdygtighed og vækst, selv midt i økonomiske udfordringer. Denne ekspansion er drevet af udviklende forbrugerpræferencer, stigningen i mobilshopping og øget markedskonkurrence. I denne artikel vil du undersøge, hvordan disse faktorer former branchen, med fremskrivninger for fremtidig vækst, nye tendenser som mobilhandel og e-dagligvarer og de vigtigste teknologiske investeringer, der er […]

Læs artiklen
Sådan laver du affiliate marketing på Instagram
4 min. læsning

Sådan laver du affiliate marketing på Instagram

Affiliate Marketing på Instagram revolutionerer, hvordan brands får kontakt til målgrupper og øger salget. Denne artikel udforsker de overbevisende fordele ved denne strategi, lige fra at øge kendskabet til brandet til at forbedre det sociale bevis, og giver en omfattende syv-trins guide til at lancere dit eget succesfulde Instagram-affiliateprogram. Find ud af, hvordan du udnytter […]

Læs artiklen
Vækst i europæisk e-handel med mode: Onlinemode til en værdi af 213 milliarder euro
4 min. læsning

Vækst i europæisk e-handel med mode: Onlinemode til en værdi af 213 milliarder euro

Cross-Border Commerce Europe har samlet Top 500 Fashion, Beauty and Luxury Retail Europe-ranglisten. Rapporten afslører, at europæisk mode-e-handel voksede dramatisk sidste år. Det opnåede en omsætning på 213 milliarder euro – et betydeligt spring fra 122 milliarder euro i 2022. Denne vækst afspejler forbrugernes øgede efterspørgsel efter mode og kosmetiske produkter på både indenlandske og […]

Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+