Det sociale netværk ser det ud til, at Instagram bevæger sig væk fra de klassiske firkantede miniaturebilleder på brugerprofiler og vælger i stedet et lodret gitter. Dette skift, fremhævet af Instagrams chefchef Adam Mosseri, afspejler platformens voksende vægt på videoindhold, især Reels. Mosseri mener, at det nye gitterformat passer bedre til dimensionerne af Reels og vertikale videoer, hvilket baner vejen for en mere ensartet indholdspræsentation.
Hvad dette betyder for e-handel
1. Revision af visuel strategi: Skiftet til lodrette miniaturebilleder nødvendiggør en gentænkning af indholdsstrategier. Selvom det nye format kan give mere plads til hvert billede, hvilket potentielt øger produktets synlighed, kan det også betyde, at du skal tilbage til tegnebrættet om, hvordan produkter vises på dit profilgitter.
2. Video er i centrum: Det lodrette gitters ankomst, hånd i hånd med Reels, vil sandsynligvis øge brugernes forventninger til videoindhold. Brands, der endnu ikke har dyppet tæerne i videovande, bør måske overveje at prioritere dette format for at holde trit med konkurrenterne.
3. Visuel effekt: Hvis du har investeret tid i at skabe en visuelt sammenhængende Instagram-profil, skal du forberede dig – denne ændring kan sætte en kæp i hjulet for dit nuværende layout. For at bevare visuel appel skal du tilpasse og foretage ændringer.
Når det er sagt, er vi stadig i spekulationernes rige. Da det er i testfasen, kan alt ændre sig. Som Lindsey Gamble, der brød nyheden om de planlagte ændringer, påpeger, er der stadig en chance for, at pladserne kan blive hængende:
“Givet nogle indledende tilbagemeldinger kan Instagram trække stikket til test eller tilbyde brugerne valget mellem det nye rektangulære format og det traditionelle.”
Ikke desto mindre signalerer Instagrams træk tydeligt dets stigende fokus på videoindhold. E-handelsmarketingmærker ville gøre klogt i at forudse disse ændringer og justere deres marketingstrategier i overensstemmelse hermed for at opretholde en stærk visuel tilstedeværelse på platformen.