En repræsentant for Zalando hævder, at over 90 % af forbrugerne allerede returnerer varer inden for 30 dage efter købet.
Vi ser ofte på, hvad vores kunder går op i, fordi vi er en kundefokuseret virksomhed. Talsmanden sagde: “En kortere returperiode garanterer, at produkterne hurtigere bliver tilgængelige for andre kunder.”
Det kortere returvindue er allerede på plads i Spanien, Frankrig og Østrig, så denne ændring er ikke ny for Zalando. Alle markeder vil fortsat tilbyde gratis returnering.
Redesign af loyalitetsprogrammet
En anden stor ændring kommer i slutningen af januar 2025: Zalando Plus, som er et betalt loyalitetsprogram i Tyskland, Holland og Italien, bliver et gratis program. Nuværende deltagere i programmet vil få refunderet det årlige medlemsgebyr. Kunderne vil få adgang til en række fordele gennem det nye programs niveausystem:
- Besparelser og eksklusive tilbud
- Kundeservice først
- Begrænset hurtig levering
Programmet vil ikke længere give ubegrænset gratis levering til mindre ordrer, hvilket er en væsentlig ændring. Østrig, Frankrig og Spanien har allerede gennemført disse reformer med succes.
Konsekvenser for e-handel i EU
Selv om Zalandos beslutning signalerer et skift i deres kundeservicetilgang, er returvinduet på 30 dage faktisk på linje med almindelige industristandarder. Virksomhedens tidligere 100-dages politik var særdeles generøs i forhold til markedsstandarderne, og denne justering bringer dem på linje med typisk detailpraksis, samtidig med at de fastholder deres forpligtelse til gratis returnering.
Skiftet i loyalitetsprogrammets struktur ser ud til at være en del af Zalandos bredere forretningsstrategi efter en vellykket implementering på andre europæiske markeder. Virksomheden fortsætter med at tilpasse sine tjenester for at imødekomme skiftende markedsforhold og samtidig opretholde kundetilfredsheden.