Administrerende direktør for The Category Management Company, Patrick Finlay, peger på to undersøgelser, der fremhæver Gen Z’s bæredygtighedsfokus. En Barclaycard-undersøgelse tyder på, at 82 % af Gen Z er bekymrede for bæredygtighed, mens First Insight fandt , at 75 % prioriterer bæredygtighed frem for varemærker (49 %), når de træffer købsbeslutninger.
“Nylige eksempler på grønne initiativer omfatter Frugalpacs papirflaskeinnovation, Aldis vinudvalg og Greenall’s Gin,” bemærkede Finlay. “Selv Asdas afbrudte genopfyldnings- og genbrugsforsøg viser en vilje til at eksperimentere og lære.”
Finlay hævder, at implementering af meningsfulde bæredygtighedsstrategier vil tage tid, hvor store detailhandlere sigter mod netto-nul interne operationer i 2035. Spørgsmålet er, om traditionelle produktsortimentsudvidelser vil være tilstrækkelige i betragtning af Gen Z’s miljømæssige forventninger. Han mener, at det at skabe varig værdi kræver dristige, langsigtede investeringer, især i usikre tider. Han advarer om, at miljøbevidste yngre generationer vil træffe købsbeslutninger baseret på deres værdier uden at forvente at betale en præmie.
“Vores branche har brug for detailhandlere og leverandører til at lede og innovere,” siger Finlay. “Vi eksperimenterer stadig, som Asdas genopfyldningsforsøg – planlægning, udførelse, læring og forfining. At forblive relevant betyder at tilpasse sig tendenser og handle på dem, lære af både succeser og fiaskoer.”