2 min. læsning

CMO’er omfavner generativ AI på trods af begrænset forståelse

Generativ AI vinder stigende popularitet inden for markedsføring, og 90 % af organisationerne planlægger at investere i det. Det er dog bekymrende, at langt de fleste marketingdirektører indrømmer, at de ikke fuldt ud forstår denne teknologi eller dens potentielle indvirkning på forretningsprocesser. Denne mangel på viden kan hindre vedtagelsen af mere avancerede AI-applikationer, der giver betydelige fordele, ikke kun for e-handel.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
CMO’er omfavner generativ AI på trods af begrænset forståelse
Kilde: Depositphotos

En nylig international undersøgelse foretaget af SAS og Coleman Parkes Research viser, at mens 75 % af marketingfolk allerede bruger GenAI til daglige opgaver, fokuserer de fleste på enklere applikationer såsom indholdsoprettelse, tekstforfatning og redigering. På trods af at disse grundlæggende anvendelser er udbredte, tilbyder AI meget mere avancerede funktioner, som kun en lille del af marketingfolk i øjeblikket bruger.

Undersøgelsen viste, at 18 % bruger generativ AI til målgruppeopbygning, 19 % til målgruppemålretning, 16 % til kortlægning af kunderejser og 14 % til prisoptimering.

Fordele for e-handel

Det ser ud til, at marketingfolk, der bruger generativ AI strategisk, ser imponerende resultater. Vedtagelsen af GenAI er forbundet med forbedringer i personalisering (92 %), kundetilfredshed og fastholdelse (89 %), evne til at behandle store mængder data (88 %) og nøjagtighed af prædiktiv analyse (88 %).

Inden for e-handel kan generative AI-værktøjer transformere kundekommunikation, strømline driften og drive forretningsvækst.

Generative AI Adoption Surges Among CMOs Despite Knowledge Gaps

Source: Sas

Marketingfolk forventer at udvide deres brug af generativ AI i løbet af de næste et til to år for at:

  • Spar tid og omkostninger (63%)
  • forbedre risikostyring og compliance (62 %)
  • muliggøre mere effektiv databehandling (60 %)

Den største hindring er imidlertid utilstrækkelig forståelse og strategisk forvaltning fra de fælles markedsorganisationers side. Beskyttelse af privatlivets fred og datasikkerhed udgør også problemer, idet 61 % af marketingfolkene nævner dem som de vigtigste udfordringer ved at indføre GenAI. Kun en tredjedel af organisationerne har omfattende rammer for datastyring på plads, og mindre end 10 % har opnået dette for GenAI.

For at være på forkant med konkurrenterne kan du overveje at investere i GenAI nu. For fuldt ud at realisere sit potentiale bør e-handelsindustrien investere i at uddanne sine ledere, herunder CMO’er.

Desuden vil opbygning af robuste rammer for datastyring og overholdelse være afgørende for at styrke kundernes tillid og sikre ansvarlig AI-brug.

Del artiklen
Lignende artikler
Opbygning af AI? Denne Booking.com leder siger, at du skal starte i det små og løse et problem godt
9 min. læsning

Opbygning af AI? Denne Booking.com leder siger, at du skal starte i det små og løse et problem godt

Hvad skal der til for at opbygge AI ansvarligt på en global platform? Vores ekspert Marija Ristovska talte med Marina Angelovska fra Booking.com for at finde ud af det – og dækkede alt fra håndtering af usikkerhed til, hvorfor dit første AI-projekt skal starte i det små og fokuseret.

Marija Ristovska Marija Ristovska
E-commerce Project Manager | Marketing and PR consultant and Strategist, E-commerce Macedonia Association
Hvad 700M ChatGPT-brugere afslører om, hvordan vi bruger AI
3 min. læsning

Hvad 700M ChatGPT-brugere afslører om, hvordan vi bruger AI

OpenAI offentliggjorde den første store undersøgelse af, hvordan folk rent faktisk bruger ChatGPT. Forskere analyserede 2,5 milliarder beskeder dagligt fra 700 millioner aktive brugere. Til e-handel er der syv konkrete mønstre, der kan bruges lige nu.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Marketingfolk opretter nu annoncekampagner på timer, ikke uger
3 min. læsning

Marketingfolk opretter nu annoncekampagner på timer, ikke uger

Marketingfolk har ikke længere brug for uger til at oprette reklamekampagner. Et nyt system, der kombinerer AI-værktøjer, kan producere kvalitetsreklamer på timer i stedet for uger. Marketingekspert Liana Hakobyan testede metoden på kampagner for Dior med bemærkelsesværdige resultater. Traditionel annonceoprettelse er brudt. Mens teams spilder tid på endeløse revisionscyklusser og godkendelsesprocesser, tester konkurrenterne allerede deres […]

Liana Hakobyan Liana Hakobyan
Marketing Strategy Lead | TEDxSpeaker | Microsoft Startup Finalist, Iris.ai