2 min. læsning

CMO’er omfavner generativ AI på trods af begrænset forståelse

Generativ AI vinder stigende popularitet inden for markedsføring, og 90 % af organisationerne planlægger at investere i det. Det er dog bekymrende, at langt de fleste marketingdirektører indrømmer, at de ikke fuldt ud forstår denne teknologi eller dens potentielle indvirkning på forretningsprocesser. Denne mangel på viden kan hindre vedtagelsen af mere avancerede AI-applikationer, der giver betydelige fordele, ikke kun for e-handel.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
CMO’er omfavner generativ AI på trods af begrænset forståelse
Kilde: Depositphotos

En nylig international undersøgelse foretaget af SAS og Coleman Parkes Research viser, at mens 75 % af marketingfolk allerede bruger GenAI til daglige opgaver, fokuserer de fleste på enklere applikationer såsom indholdsoprettelse, tekstforfatning og redigering. På trods af at disse grundlæggende anvendelser er udbredte, tilbyder AI meget mere avancerede funktioner, som kun en lille del af marketingfolk i øjeblikket bruger.

Undersøgelsen viste, at 18 % bruger generativ AI til målgruppeopbygning, 19 % til målgruppemålretning, 16 % til kortlægning af kunderejser og 14 % til prisoptimering.

Fordele for e-handel

Det ser ud til, at marketingfolk, der bruger generativ AI strategisk, ser imponerende resultater. Vedtagelsen af GenAI er forbundet med forbedringer i personalisering (92 %), kundetilfredshed og fastholdelse (89 %), evne til at behandle store mængder data (88 %) og nøjagtighed af prædiktiv analyse (88 %).

Inden for e-handel kan generative AI-værktøjer transformere kundekommunikation, strømline driften og drive forretningsvækst.

Generative AI Adoption Surges Among CMOs Despite Knowledge Gaps

Source: Sas

Marketingfolk forventer at udvide deres brug af generativ AI i løbet af de næste et til to år for at:

  • Spar tid og omkostninger (63%)
  • forbedre risikostyring og compliance (62 %)
  • muliggøre mere effektiv databehandling (60 %)

Den største hindring er imidlertid utilstrækkelig forståelse og strategisk forvaltning fra de fælles markedsorganisationers side. Beskyttelse af privatlivets fred og datasikkerhed udgør også problemer, idet 61 % af marketingfolkene nævner dem som de vigtigste udfordringer ved at indføre GenAI. Kun en tredjedel af organisationerne har omfattende rammer for datastyring på plads, og mindre end 10 % har opnået dette for GenAI.

For at være på forkant med konkurrenterne kan du overveje at investere i GenAI nu. For fuldt ud at realisere sit potentiale bør e-handelsindustrien investere i at uddanne sine ledere, herunder CMO’er.

Desuden vil opbygning af robuste rammer for datastyring og overholdelse være afgørende for at styrke kundernes tillid og sikre ansvarlig AI-brug.

Del artiklen
Lignende artikler
Cloudflare tester system til at lade udgivere opkræve AI-crawlere
3 min. læsning

Cloudflare tester system til at lade udgivere opkræve AI-crawlere

De dage, hvor AI-virksomheder skraber indhold gratis, er måske talte. Cloudflare har netop lanceret noget, der hedder “Pay per Crawl“, som giver hjemmesideejere mulighed for at tjene penge, når AI-bots dukker op for at hente deres indhold. Det er en ret stor ting for alle, der skaber indhold online.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
E-handelsekspert: ‘Stop med at jagte AI-hype – her er, hvad der rent faktisk driver salget
9 min. læsning

E-handelsekspert: ‘Stop med at jagte AI-hype – her er, hvad der rent faktisk driver salget

Den største fejltagelse? At designe indefra og ud i stedet for at se på, hvordan kunderne rent faktisk handler.” Denne kontante vurdering kommer fra Roberto, en veteran inden for digital transformation, som har set det hele – fra at lede en startup i Bristol gennem opkøbet af Vodafone til nu at lede innovation hos UST […]

Roberto Álvarez Ceballos Roberto Álvarez Ceballos
Director of Products, Platforms & Innovation, UST España & Latam
Øg dit onlinesalg med en skræddersyet AI-oversætter til din e-butik
8 min. læsning

Øg dit onlinesalg med en skræddersyet AI-oversætter til din e-butik

Din e-handelsside kan bryde igennem sprogbarrierer og komme i kontakt med et bredere publikum ved at implementere en skræddersyet AI-oversætter. Ved at skræddersy oversættelser, så de passer til den unikke tone og branding i din e-butik, forbedrer du ikke kun shoppingoplevelsen, men øger også kundetilfredsheden og loyaliteten. Find ud af, hvordan integration af en personlig […]

Jakub Absolon Jakub Absolon
CEO, ASAP-translation.com