
Ser man nærmere på tallene, dominerede internetmarkederne scenen og tegnede sig for chokerende 69 % af det samlede salg, eller 225 milliarder euro. Alene med deres salg på 197,01 milliarder euro viste de 100 største grænseoverskridende markeder en bemærkelsesværdig stigning på 39,29 procent. Endnu mere fantastisk tegnede de 10 bedste markeder sig for cirka halvdelen af omsætningen drevet af markedet.
“Resultaterne af vores seneste analyse fremhæver, hvor dynamisk grænseoverskridende e-handel udvikler sig i hele Europa,” sagde grundlægger af Cross-Border Commerce Europe Carine Moitier.
Forbrugerne vælger mere og mere at købe på tværs af grænserne , hvilket tyder på en lovende fremtid for både etablerede virksomheder i denne hurtigt skiftende sektor og nye rivaler.
Dynamikken på markedet vil også ændre sig noget fremadrettet. Mens grænseoverskridende GMV i Europa sandsynligvis vil stige – estimater viser, at 97,3 % af de besøgende vil være grænseoverskridende i 2025 – forventes markedspladsernes andel af generel e-handel GMV at falde noget fra 69 % til 67.9 %. Dette indikerer et modent marked.
En spændende observation er, at dette ekspansionsmønster ikke er unikt. Cross-border e-commerce Europe observerede tidligere i år en stigning på 32 % i 2023 i forhold til året før. Europæiske onlinebutikker tjente i alt 107 milliarder euro i grænseoverskridende salg i denne periode.
At se denne hurtige ekspansion af grænseoverskridende e-handel i Europa gør det klart, at virksomheder såvel som forbrugere griber de muligheder, som denne udviklingssektor tilbyder. De bemærkelsesværdige stigningsrater på de største markeder afspejler ikke kun branchens modstandsdygtighed, men fremhæver også den voksende tendens til grænseoverskridende køb blandt europæiske forbrugere.