I kølvandet på krigen i Ukraine steg energipriserne i begyndelsen af 2022, hvilket udløste en dominoeffekt på de globale forsyningskæder og varebevægelserne. Denne stigning i inflationen har haft en betydelig indvirkning på modeforhandlere, da materiale-, produktions- og transportomkostningerne er steget voldsomt, hvilket reducerer fortjenstmargenerne. Som følge heraf har forbrugerne måttet klare kraftige prisstigninger i hele sektoren, hvilket har reduceret deres villighed til at bruge penge.
Afrika bar hovedparten af den skyhøje inflation og oplevede et kraftigt fald i modesalget. I modsætning hertil klarede Asien en mildere inflationsstorm, hvilket lettede indvirkningen på detailsalget af mode.
Opmuntrende nok tyder de seneste data på et hurtigt fald i inflationen på tværs af alle regioner, ledsaget af en positiv reaktion i modesalget. Men med fortsat global usikkerhed på grund af geopolitiske konflikter og spændinger er modesalgsprognoserne for 2024 udfordrende.
Post-pandemisk entusiasme
Efter pandemien og den økonomiske uro er forbrugernes interesse for mode steget markant. Vi kan dog forvente at se en stigning i udgifterne til tøj, fodtøj og tilbehør i nogle regioner. Denne tendens forventes især i lande som Indien, Kina og Mellemøsten. Mode kan komme på andenpladsen efter fødevarer i den forudsagte rangering af øgede udgifter, hvilket indikerer et fortsat opsving og forbrugernes interesse for mode efter pandemien.
Adgangen til økologiske produkter vokser
“Bæredygtig mode er nu en vigtig del af branchen, og forbrugerne elsker den. 46,4 % af de globale shoppere købte bæredygtigt tøj sidste år, mere end nogen anden detailsektor. En tredjedel købte bæredygtigt fodtøj og en femte bæredygtigt tilbehør,” hedder det i RetailX-rapporten .
Sociale medier som salgskanal
Modemærker bruger aktivt sociale medier til at interagere med kunder og øge salget. Populariteten af bruger- og influencer-indhold på platforme som TikTok ændrer den måde, brands når ud til kunder og påvirker deres køb på. Denne nye tilgang til reklame og modebranchen har potentiale til at påvirke fremtiden for mode i det kommercielle rum.