Desuden anslår OpenAI, at dens omsætning vil nå op på 11,6 milliarder dollars næste år og ikke mindre end 100 milliarder dollars i 2029, hvilket nogenlunde ville svare til det nuværende årlige salg af Nestlé eller Target. Målet er klart: at demonstrere sin ildkraft over for investorer og sikre en fundraising på næsten 7 milliarder dollars som håbet tidligere.
Investorer står i kø
Til dato har OpenAI samlet et betydeligt beløb. Microsoft har tilført mere end 13 milliarder dollars i virksomheden og er blevet dens største investor. Den næste finansieringsrunde – ledet af Thrive Capital – kan tiltrække andre investorer, herunder Apple, Nvidia, Tiger Global og MGX, et teknologiinvesteringsselskab ejet af De Forenede Arabiske Emirater. For at tiltrække denne imponerende gruppe tilbyder OpenAI transaktionsstrukturer, der kan beskrives som usædvanlige for investorer.
OpenAI står over for ledelsesmæssige omvæltninger midt i omstruktureringsplaner
Intet er dog hugget i sten endnu, og tingene kan meget vel ændre sig: Virksomheden var i søgelyset i sidste uge efter afgangen af dens CTO, Mira Murati, og to andre nøglemedlemmer af forskerteamet, Bob McGrew og Barret Zoph. Selvom deres motiver er ukendte, florerer rygter, og en af dem kan være den virkelige årsag til denne reorganisering.
Startup’en planlægger derfor at omstrukturere for at nå sine mål og fuldføre denne fundraising. Det ville således blive en profitvirksomhed. Siden 2018 har virksomheden været styret af et capping-system for at rejse milliarder af dollars til at udvikle sine generative AI-tjenester.
En gradvis stigning i ChatGPT-abonnement
I mellemtiden søger OpenAI at genopbygge sine kasser med alle midler. Og en af de hypotetiske løsninger kunne være at øge abonnementet på sin ChatGPT-tjeneste. Værktøjet blev lanceret i november 2022 og har oplevet hidtil uset interesse: omkring 350 millioner mennesker – sammenlignet med omkring 100 millioner i marts – brugte dets tjenester hver måned fra juni, og i midten af september havde det mere end en million betalende brugere for sine professionelle produkter, ChatGPT Enterprise, Team og Edu.
Ifølge NYT har virksomheden omkring 10 millioner ChatGPT Plus-brugere. Et tal, som OpenAI har til hensigt at øge yderligere, som det fremgår af Sam Altmans strategi i de seneste måneder. Han regner med, at dette grundlag vil sikre betydelige indtægter.
Desuden forventes Plus-abonnementet, der i øjeblikket er på $20 om måneden, at stige med $2 ved udgangen af året, og virksomheden planlægger aggressivt at hæve det til $44 i løbet af de næste fem år. Indtil videre er intet fastlagt. Vi bliver nødt til at vente på den officielle annoncering af finansieringsrunden for at lære mere.
Ofte stillede spørgsmål
Hvilken rolle spiller ChatGPT i OpenAI's samlede omsætning?
ChatGPT er ikke kun et produkt, men en hjørnesten i OpenAI’s forretningsmodel, der driver betydelig omsætningsvækst og former virksomhedens markedstilstedeværelse i AI-landskabet.
Hvordan påvirker OpenAI's omsætningsvækst dets forhold til Microsoft?
OpenAI’s omsætningsvækst styrker ikke kun partnerskabet med Microsoft , men skaber også nye muligheder og udfordringer, der vil forme deres fremtidige samarbejde i det konkurrenceprægede AI-landskab.