X’s Premium Push kommer til kort trods aggressiv kampagnetaktik
Pop-up-reklamer i fuld skærm for X Premium er en del af en aggressiv kampagne, der blev startet af X (tidligere Twitter). En dårligt placeret “x”-knap, der går i ét med baggrunden, gør det svært for brugerne at lukke disse reklamer, hvilket har ført til kritik af deres design.
Selv om platformens brugerbase skrumper, og dens X Premium-konverteringsrate er mindre end 1%, presser den stadig på for betalte abonnementer. Elon Musk havde forventet, at der ville være 9 millioner abonnenter på dette tidspunkt, og i 2028 håber han at have 104 millioner.
Ifølge de nuværende estimater har kun ca. 1,3 millioner brugere valgt at bruge premium-tjenesten. I et forsøg på at øge antallet af abonnenter reklamerer platformen også for funktioner som X Premium-gaver. Abonnementskampagnen ser ud til at være en del af en bredere plan for at mindske X’s afhængighed af reklameindtægter. Det virker dog ikke sandsynligt, at disse markedsføringsinitiativer vil resultere i den betydelige stigning i antallet af abonnementer, som platformen er på udkig efter, i betragtning af det nuværende udbud af premium-funktioner.
Meta sætter skub i VR-hardware, men indholdet halter stadig bagefter
I mellemtiden har Meta valgt en lignende strategi, hvor de fremviser deres VR-headset – et nøgleelement i deres metaverse-strategi – gennem førsteklasses reklameplads på Facebook og Instagram. Men ligesom X’s premium-tjeneste har Meta et grundlæggende problem: Der er ikke nok spændende VR-apps og -oplevelser i det nuværende økosystem til at gøre hardwaren til en nødvendighed. Selvom indholdsbiblioteket udvides, og teknologien i sig selv er imponerende, har den endnu ikke nået niveauet for vigtig forbrugerteknologi. Men Metas plan om at gøre disse produkter tilgængelige for sine milliarder af brugere kan i sidste ende betale sig.
Sociale apps’ hårde salg falder til jorden
Ved at sende reklamer for Snapchat+ direkte til brugernes indbakker har Snapchat fulgt trop. De sociale medier ligner nu i højere grad digitale markedspladser end sociale rum som følge af denne direkte markedsføringsstrategi og de andre platformes arbejde. Disse aggressive markedsføringsstrategier er dog mindre effektive nu, end de måske var tidligere, fordi brugerne er blevet bedre til at frasortere salgsfremmende indhold.