3 min. læsning

E-handelens skjulte trussel: 44 % af returneringerne blev aldrig videresolgt

Spørgsmålet om produktreturneringer har været diskuteret i nogen tid. Efter offentliggørelsen af en undersøgelse fra DACH-regionen kan vi forvente, at emnet dukker op igen. To værdifulde varer er på spil: økologi og penge.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
E-handelens skjulte trussel: 44 % af returneringerne blev aldrig videresolgt
Kilde: Depositphotos

I øjeblikket bestilles næsten alle produktkategorier online, og det globale e-handelsmarked forventes at nå op på 10 billioner dollars i 2030. Mens online shopping formodes at have et lavere CO2-fodaftryk sammenlignet med traditionel fysisk detailhandel, gælder dette kun, hvis varerne ikke returneres. Den økologiske påvirkning ændrer sig dramatisk, når varer sendes tilbage, som rapporteret af Die Presse.

Returneringer er en væsentlig udfordring for e-handelssektoren, især med hensyn til miljøpåvirkning, understreger et internationalt forskerhold fra Ben-Gurion University of the Negev.

Returnering af varer er en almindelig del af online shopping, hvor den gennemsnitlige returrate når op på 20-30 %, meget højere end i fysiske butikker (10 %). Problemet er særligt alvorligt med tøj, som returneres, fordi det ikke passer eller ikke lever op til forventningerne.

Undersøgelsen peger på, at mange forbrugere ikke er klar over, at returnerede varer ikke automatisk kommer tilbage på udsalg. I stedet gennemgår disse produkter en streng proces med sortering, kontrol og ofte rengøring, reparation og ompakning. Omkostningerne forbundet med denne proces kan nogle gange overstige produktets salgsværdi.

Som følge heraf sælges mange returnerede produkter med rabat, smides ud eller endda destrueres uden nogensinde at blive brugt.

Forskerne kvantificerede dette problem ved hjælp af en omfattende database med 630.000 returnerede beklædningsgenstande i EU i 2021. De fandt ud af, at med den nuværende praksis for returhåndtering når 44 % af de returnerede varer aldrig frem til en anden kunde. Af disse genanvendes halvdelen, en fjerdedel ender på lossepladser, en syvendedel forbrændes, og resten går tabt et sted undervejs.

De økologiske konsekvenser af disse ubrugte kasserede genstande er betydelige, da de forbrugte ressourcer og drivhusgasser, der udledes under deres produktion, går til spilde. Det anslås, at emissioner forbundet med returstyring er 4 til 16 gange lavere end dem fra produktion af disse produkter. Forskerne foreslår, at mere effektive returhåndteringsprocesser kan halvere affaldet fra returnerede varer.

Hvad kan e-butikker gøre for at reducere mængden af returnerede varer? Forbedring af returhåndteringen og bevidstgørelse om miljøpåvirkning ser ud til at være løsninger. Ved at indføre mere effektive processer kan industrien reducere sit økologiske fodaftryk og adressere en af de betydelige skjulte omkostninger ved online shopping.

Del artiklen
Lignende artikler
Online markedspladser vs. e-butikker: Hvem vinder i den globale e-handel?
3 min. læsning

Online markedspladser vs. e-butikker: Hvem vinder i den globale e-handel?

E-handelsbranchen står over for et grundlæggende spørgsmål om markedspladser vs. e-butikker – hvilken forretningsmodel giver de bedste resultater. De seneste statistikker fra den velkendte analysevirksomhed ECDB giver et klart svar: Onlinemarkedspladser overhaler traditionelle onlinebutikker, og denne tendens ser ud til at blive mere og mere tydelig.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Læs artiklen
Praktisk deltagervejledning til Balkan Ecommerce Summit i næste uge
3 min. læsning

Praktisk deltagervejledning til Balkan Ecommerce Summit i næste uge

Det længe ventede Balkan Ecommerce Summit 2025 er kun få dage væk og vil forvandle Sofia til Balkanregionens e-handelscentrum den 29.-30. april 2025 i Arena Sofia. Mens begivenheden nærmer sig, giver denne deltagervejledning til Balkan Ecommerce Summit alt, hvad du har brug for at vide for at få mest muligt ud af denne førende samling […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Læs artiklen
Instagram lancerer Edits: Hvad tilbyder dette nye videoredigeringsværktøj?
3 min. læsning

Instagram lancerer Edits: Hvad tilbyder dette nye videoredigeringsværktøj?

Instagram har officielt afsløret Edits – sit eget videoredigeringsprogram. Det vil især blive værdsat af indholdsskabere og små brands, der ønsker at skalere deres videoproduktion. Det er et direkte svar på det populære CapCut-værktøj, som hører under ByteDance. Hvordan adskiller disse applikationer sig fra hinanden, og hvilket potentiale har de for e-handel?

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+