Kundetilfredshed, brandindtryk og tillid kan alle i høj grad påvirkes af produktreturneringer. Selvom en åben tilgang til returneringer – hvor sælgeren ikke stiller spørgsmål – kan virke fleksibel – er den faktisk selvdestruktiv. Købmanden skal finde ud af, hvorfor kunderne bringer varer tilbage. Dette hjælper dem med at løse udviklingsproblemer og øge kaliberen og sortimentet af varer, der præsenteres.
En anden vigtig overvejelse er økonomiske; Effektiv lagerstyring og forebyggelse af svindel kan hjælpe med at øge marginerne.
Åben kommunikation
Selvom tilbagesendelsespolitikker er afgørende, er deres kommunikationsværdi endnu vigtigere. For eksempel, selv med en generøs politik, ville en forbruger have en forfærdelig oplevelse, hvis de køber en vare online og opdager, at de ikke kan returnere den til en fysisk butik. Ligeledes har kompleks emballage og forsendelse af returnerede vareanvisninger negative virkninger.
“Kvaliteten af kundeoplevelsen afhænger mere af den måde, du forklarer returprocessen på, end af selve returpolitikken,” sagde Kassi Socha, direktør for analyse hos forsknings- og rådgivningsvirksomheden Gartner.
Det moderne syn på returneringer lægger vægt på at reducere det samlede antal returneringer. Hvis forbrugeren er glad på købsstedet, gavner det ikke kun dem, men også virksomhedens økonomiske situation. Brug af teknologi som virtual reality og tilbud om grundig produktinformation kan hjælpe med at sænke antallet af returneringer.
Et andet afgørende punkt er, at processen skal være fejlfri, hvis en forbruger skal returnere en vare. Man bør overveje at udvide tilbagesendelsesvalgene uden for konventionel visdom, herunder afkast ved kantstenen. Med hensyn til klager og refusioner skal kommunikationen være ligetil og åben; at begrave forhold på FAQ-sider er i det mindste mærkeligt. Returpolitikker passer til kategoriwebsteder, produktsider eller betalingsprocessen.
Sælgere bør søge efter metoder til at øge returalternativer og strømline korrespondance med returbetingelser fremadrettet. Mere åbenhed og enkelhed i kommunikationen er derfor med til at forbedre kundeoplevelsen og øge kundeloyaliteten , hvormed man kan løse problemer.
På meget konkurrenceprægede markeder er det afgørende at give forbrugerne ikke blot produkter af høj kvalitet , men også en enkel og åben købs- og returmekanisme .
Effektiv kommunikation af returpolitikker og kundernes forventninger afhænger meget af e-handelsmarkedsføring. E-handelsvirksomheder kan i høj grad forbedre hele kundeoplevelsen og skabe brandtillid ved at inkludere eksplicitte returoplysninger i efterkøbsmeddelelser, betalingssystemer og produktbeskrivelser.