
Denne nylige undersøgelse fra YouTubes Why We Watch 2.0-rapport viste, at 96 % af de adspurgte mener, at følelsesmæssige markører er afgørende for indhold af høj kvalitet. Seerne higer efter videoer, der fanger opmærksomheden, fortæller overbevisende historier og tilbyder unikke perspektiver. Overraskende nok fokuserer mindre end 1 % af seerne udelukkende på tekniske aspekter.

Source: EMEA – Why we watch
Aldersbaserede forskelle opstod i følelsesmæssige præferencer. Mens alle aldersgrupper prioriterer opsigtsvækkende eller følelsesladet historiefortællingsindhold, værdsætter seere over 35 troværdighed, mens yngre målgrupper søger kreativitet og personlig relevans.
Troværdighed er blevet en kritisk faktor, hvor 82 % af respondenterne forventer, at indhold af høj kvalitet er pålideligt. YouTube rangerede højt for troværdighed, især blandt yngre seere, og klarede sig bedre end traditionelle tv-medier.

Source: EMEA – Why we watch
Dette skift afspejler en bredere tendens i medieforbruget, hvor publikum efterspørger:
- ægthed
- dybere forbindelser
Fra berømtheders makeup-tutorials til true crime-dokumentarer tilpasser indholdsskabere sig for at imødekomme disse nye forventninger og blander tekniske færdigheder med følelsesmæssig resonans for at fange seerne i den digitale tidsalder.