Funktionen “AI Overviews”, der blev lanceret af Google i slutningen af maj, har skabt bekymring blandt presseudgivere. Dette nye værktøj, der er integreret i søgemaskinen, giver brugerne mulighed for at modtage et kort resumé i naturligt sprog som svar på et spørgsmål, der vises før listen over resultater i form af links.
Et par dage efter aktiveringen af denne funktion bemærkede nogle udgivere et fald i trafikken til deres websteder. Dette forklares til dels ved, at mange brugere, der er tilfredse med det AI-genererede svar, ikke søger yderligere information ved at klikke på linkene.
En indekseringsrobot i hjertet af problemet
Udgivere vil i princippet frit kunne nægte at tillade, at deres indhold bruges af Googles bots til at generere AI-indhold. Men hvis udgivere ikke giver webgiganten tilladelse til at udtrække indholdet af artikler, kan de miste al synlighed i Google Discover og ikke længere se deres indhold til stede i uddrag.
Denne udelukkelse skyldes, hvordan Google bruger sine indekseringsbots. Googlebot, som undersøger webindhold for at give AI-drevne svar, er den samme, der følger websider for at vise klassiske søgeresultater. Bemærk, at Google bruger en anden bot til sin Gemini chatbot.
Presseudgivere er derfor tvunget til at lade Google udtrække indhold, hvis de vil overleve, da Googles søgemaskine står for 90 % af markedsandelen.
Google fastgjort for sin monopolistiske praksis
I sidste uge har vi rapporteret, at nogle embedsmænd fra det amerikanske justitsministerium havde bedt en føderal dommer om at træffe flere foranstaltninger for at afslutte monopolet. Blandt de foreslåede muligheder er at adskille visse dele af virksomheden, såsom at opdele Chrome-browseren og Android-operativsystemet.
De foreslår også at tvinge Google til at gøre sine data tilgængelige for konkurrenter eller endda opgive aftaler indgået med forskellige smartphone-producenter, herunder Apple, om at indstille sin søgemaskine som standardindstilling på deres enheder.
Disse aftaler indgået med flere producenter har delvist motiveret det amerikanske retssystem til at erklære Google skyldig i monopolistisk praksis inden for internetsøgning og annoncering tidligere på måneden.
Konsekvenser for e-handelsvirksomheder
Mens dette AI-drevne skift primært påvirker nyhedsudgivere, bør e-handelsvirksomheder også være opmærksomme. Googles AI-oversigter kan potentielt påvirke, hvordan produktoplysninger vises i søgeresultaterne, og muligvis opsummere funktioner, priser og anmeldelser direkte i søgegrænsefladen.
Det kan dog også give muligheder for virksomheder med velstrukturerede data og stærk online tilstedeværelse. E-handelswebsteder skal muligvis optimere deres produktbeskrivelser og metadata for at være mere AI-venlige, hvilket sikrer, at nøgleoplysninger let kan udtrækkes.
Derudover, efterhånden som AI-genereret indhold bliver mere udbredt i søgeresultaterne, skal e-handelsvirksomheder muligvis fokusere på unikke værditilbud, exceptionelle kundeoplevelser og opbygning af brandloyalitet for at skille sig ud.