2 min. læsning

Grænseoverskridende e-handel vokser i Europa

Europæisk e-handel genererede 107 mia. EUR i omsætning på tværs af grænserne sidste år. Det grænseoverskridende marked nåede op på en omsætning på 237 mia. EUR. Sammenlignet med sidste år er det en stigning på 32 %

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Grænseoverskridende e-handel vokser i Europa

I 2022 havde den europæiske grænseoverskridende e-handel en værdi af 179 mia. €. Heraf genererede onlinebutikker en rekordhøj omsætning på 105,5 mia. euro. Rapporten fra Cross-Border Commerce Europe siger, at op til 32 % af alt europæisk onlinesalg kommer fra grænseoverskridende salg.

Det samlede B2C-onlinesalg i Europa nåede op på 741 mia. euro. Det er en stigning på 13 % i forhold til 2022. Af denne samlede omsætning blev op til 32% genereret af grænseoverskridende salg.

Hvem klarer sig godt?

Virksomheden rangerer årligt Europas 500 største grænseoverskridende onlinebutikker, eksklusive rejsesegmentet.

På ranglisten over de 10 bedste europæiske forhandlere for 2023 er IKEA nummer et. Det opnåede en omsætning på 5,2 mia. EUR. Det efterfølges af Zalando, H&M, Lego, Zara, Jysk, Lidl, Decathlon, Adidas og Notino runder top ti af.

Europas 500 største grænseoverskridende onlineforhandlere har oplevet deres salg falde på grund af det ustabile økonomiske miljø og konkurrencen fra amerikanske og kinesiske mærker. Omsætningen for TOP 500 faldt med 18 % til 50 milliarder euro i 2023.

 

Del artiklen
Lignende artikler
Ungarske sælgere mister tusindvis af kroner på disse fejl på markedspladsen
5 min. læsning

Ungarske sælgere mister tusindvis af kroner på disse fejl på markedspladsen

At udvide til internationale markedspladser kan virke overvældende for ungarske sælgere. Med dusinvis af platforme, varierende regler og kulturelle forskelle holder mange virksomheder sig til det, de kender. Attila Benes fra BASE.com deler praktisk indsigt i, hvilke markeder der rent faktisk fungerer for ungarske sælgere – og de almindelige fejl, der koster virksomheder tusindvis af […]

Attila Benes Attila Benes
Country Manager, Base.com
H&M frigiver de første billeder af AI-modeller
3 min. læsning

H&M frigiver de første billeder af AI-modeller

H&M har lige lagt sine første AI-genererede modelfotos ud på Instagram. Det sker flere måneder efter, at de annoncerede planer om at skabe digitale tvillinger af rigtige modeller. Den svenske detailhandler går videre på trods af løbende bekymringer om jobudskiftning i modebranchen.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU