Digitalisering ændrer forventningerne
Svimlende 90 % af B2B-virksomhederne planlægger at udvide deres digitale salgsstrategi i løbet af de næste to år, hvilket indikerer, at digital transformation er ved at blive en topprioritet for virksomheden. B2B-kunder forventer i stigende grad selvbetjeningsmuligheder, personalisering og problemfri digitale interaktioner, der ligner deres forbrugeroplevelser. Populære digitale kanaler omfatter selvbetjeningsportaler, sociale medier og produktwebsteder.
B2B-virksomheder skal tilpasse sig kundernes forventninger, der kræver bekvemmelighed og personalisering svarende til B2C-oplevelser.
Styring af produktinformation: Den primære udfordring
For e-handelsprofessionelle er det fortsat et vigtigt spørgsmål at administrere nøjagtige og omfattende produktoplysninger. Undersøgelsen identificerede de vigtigste smertepunkter, herunder anvendelsen af automatisering og AI (37 %), teamsamarbejde (31 %) og rettidige produktlanceringer (28 %).
På trods af den stigende brug af teknologier som Product Information Management (PIM) systemer og AI administrerer 40 % af virksomhederne stadig produktdata manuelt. I gennemsnit tager det en B2B-virksomhed to uger at indsamle produktdata til markedslancering, og databerigelse tager endnu længere tid.
Regler Langsomme fremskridt inden for B2B-produktstyring
B2B-virksomheder kæmper med udfordringer med overholdelse af lovgivningen, hvor 99 % af respondenterne rapporterer om problemer med overholdelse. Nøglebekymringer omfatter supply chain management, produktdatakonsistens og opdagelse (SEO). Automatisering af compliance-processer er fortsat en udfordring for 45 % af virksomhederne, hvilket ofte forsinker produktlanceringer.
Erfaring er altafgørende
Fokus på at levere engagerende og konsistente produktoplevelser er afgørende for B2B-virksomheder. To tredjedele af de adspurgte nævner gentagne forretninger og konverteringer som fordele ved produktinformation af høj kvalitet. Vigtigt produktindhold, der værdsættes af kunderne, omfatter:
- Tydeligt skrevne produktbeskrivelser (79%)
- Tekniske datablade (78%)
- Oplysninger om garanti (75%)
- Kundereferencer (75%)
For e-handel er det afgørende for kundetilfredsheden at opretholde kvalitetsproduktinformation på tværs af alle digitale kanaler.
Som i B2C-segmentet er det værd at overvåge nye innovationer, der forbedrer shoppingoplevelsen. Traditionelle e-butikker bruger f.eks. augmented reality. I fremtiden er det tilrådeligt også at overveje avancerede digitale teknologier.
Da digitale kanaler allerede tegner sig for næsten 50 % af B2B-omsætningen, vil fortsat ekspansion til omnichannel-strategier, IoT-integration og tilpasningsdygtig arkitektur være afgørende for fremtidig vækst.