2 min. læsning

Hvad er dynamisk prissætning?

En prisstrategi, hvor virksomheder fastsætter priser for produkter eller tjenester, der kan ændres i henhold til markedet, kunder, konkurrenter og andre faktorer. Priserne indstilles til at ændre sig på købstidspunktet eller med forudindstillede intervaller for at øge omsætningen og rentabiliteten.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens

En prisstrategi, hvor virksomheder fastsætter priser for produkter eller tjenester, der kan ændres i henhold til markedet, kunder, konkurrenter og andre faktorer. Priserne indstilles til at ændre sig på købstidspunktet eller med forudindstillede intervaller for at øge omsætningen og rentabiliteten.Nøglekomponenter: Algo-baserede prisændringer, dataanalyse i realtid, kundesegmentering, efterspørgselsplanlægning, konkurrence-benchmarking, overvågning af materiale-/lagerniveau.

Almindelige anvendelser: Flyselskaber (prisen ændres i henhold til tilgængeligheden af sædet, årstiden og efterspørgslen), hoteller (priserne kan ændres afhængigt af belægning, sæson og begivenheder), apps til samkørsel (overpris i spidsbelastningsperioder), e-handelssider (prisen på produktet ændres i henhold til brugerens browserhistorik og lagerbeholdningen), steder, der sælger billetter (prisen på billetterne varierer i henhold til popularitet og årstid), forsyningsselskaber (prisfastsættelse efter brugstidspunkt).Implementeringsmetoder:ㆍRegelbaseret prisfastsættelse: Prisændringer udløses af foruddefinerede regler. ㆍMaskinlæring: AI-systemer, der lærer af mønstre og optimerer prisfastsættelsen. ㆍSegmenteret prisfastsættelse: Forskellige priser for forskellige kundesegmenter. ㆍTidsbaseret prissætning: Prisændringer på bestemte tidspunkter i henhold til tidsmønstre. ㆍKonkurrencebaseret prissætning: Prisændringer baseret på konkurrenternes handlinger.Bedste praksis:ㆍÅbenhed i håndteringen af prispolitikkerne. ㆍIndstilling af nogle prisintervaller for at undgå ekstreme udsving. ㆍAlgoritmetest og optimering bør foretages regelmæssigt. ㆍSikring af, at der er nok markedsdata til at analysere. ㆍKonflikten mellem virksomhedens indtægter og kundernes komfort. ㆍGraduel ændring er bedre end en pludselig ændring i prisen.

Del artiklen
Lignende artikler
EU går efter billig online-import: 12 millioner daglige pakker står over for nye regler
3 min. læsning

EU går efter billig online-import: 12 millioner daglige pakker står over for nye regler

Hver dag strømmer 12 millioner små pakker ind i Europa fra netbutikker uden for EU. De fleste er bevidst undervurderede for at undgå skatter og afgifter, og mange indeholder usikre produkter. Nu vil Europa-Parlamentet ændre spillet med nye regler, der kan omforme den måde, vi handler på nettet.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU
Farvel til e-handel? 70% vil handle på TikTok inden 2030
3 min. læsning

Farvel til e-handel? 70% vil handle på TikTok inden 2030

Tallene er svimlende. En ny undersøgelse af 24.000 shoppere verden over viser, at 70 % forventer at foretage de fleste af deres indkøb på de sociale medier inden 2030. Det betyder, at de Amazon-lignende e-handelssider, der dominerer i dag, kan blive relikvier inden for fem år. Den sociale shoppingrevolution er ikke på vej – den […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge EU