2 min. læsning

Hvad er dynamisk prissætning?

En prisstrategi, hvor virksomheder fastsætter priser for produkter eller tjenester, der kan ændres i henhold til markedet, kunder, konkurrenter og andre faktorer. Priserne indstilles til at ændre sig på købstidspunktet eller med forudindstillede intervaller for at øge omsætningen og rentabiliteten.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens

En prisstrategi, hvor virksomheder fastsætter priser for produkter eller tjenester, der kan ændres i henhold til markedet, kunder, konkurrenter og andre faktorer. Priserne indstilles til at ændre sig på købstidspunktet eller med forudindstillede intervaller for at øge omsætningen og rentabiliteten.Nøglekomponenter: Algo-baserede prisændringer, dataanalyse i realtid, kundesegmentering, efterspørgselsplanlægning, konkurrence-benchmarking, overvågning af materiale-/lagerniveau.

Almindelige anvendelser: Flyselskaber (prisen ændres i henhold til tilgængeligheden af sædet, årstiden og efterspørgslen), hoteller (priserne kan ændres afhængigt af belægning, sæson og begivenheder), apps til samkørsel (overpris i spidsbelastningsperioder), e-handelssider (prisen på produktet ændres i henhold til brugerens browserhistorik og lagerbeholdningen), steder, der sælger billetter (prisen på billetterne varierer i henhold til popularitet og årstid), forsyningsselskaber (prisfastsættelse efter brugstidspunkt).Implementeringsmetoder:ㆍRegelbaseret prisfastsættelse: Prisændringer udløses af foruddefinerede regler. ㆍMaskinlæring: AI-systemer, der lærer af mønstre og optimerer prisfastsættelsen. ㆍSegmenteret prisfastsættelse: Forskellige priser for forskellige kundesegmenter. ㆍTidsbaseret prissætning: Prisændringer på bestemte tidspunkter i henhold til tidsmønstre. ㆍKonkurrencebaseret prissætning: Prisændringer baseret på konkurrenternes handlinger.Bedste praksis:ㆍÅbenhed i håndteringen af prispolitikkerne. ㆍIndstilling af nogle prisintervaller for at undgå ekstreme udsving. ㆍAlgoritmetest og optimering bør foretages regelmæssigt. ㆍSikring af, at der er nok markedsdata til at analysere. ㆍKonflikten mellem virksomhedens indtægter og kundernes komfort. ㆍGraduel ændring er bedre end en pludselig ændring i prisen.

Del artiklen
Lignende artikler
Streaming slår tv: Game-Changer for e-handel og marketing
4 min. læsning

Streaming slår tv: Game-Changer for e-handel og marketing

Indtægterne fra streamingtjenester har overgået traditionelt tv for første gang i historien. Ifølge eMarketer Digital Video Forecast 2025 vil lineært tv kun udgøre en tredjedel af det amerikanske abonnementsmarked i 2028. Forbrugerne foretrækker i stigende grad fleksible tjenester, der er tilgængelige når som helst og hvor som helst. Hvordan kan e-handel lade sig inspirere af […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Læs artiklen
Meta AI ruller ud i Europa
3 min. læsning

Meta AI ruller ud i Europa

Teknologigiganten Meta afslørede i denne uge, at deres samtale-AI-værktøj vil blive implementeret i 41 europæiske lande, herunder dem i EU, samt 21 oversøiske territorier – hvilket markerer deres største globale udvidelse af Meta AI til dato.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+