En prisstrategi, hvor virksomheder fastsætter priser for produkter eller tjenester, der kan ændres i henhold til markedet, kunder, konkurrenter og andre faktorer. Priserne indstilles til at ændre sig på købstidspunktet eller med forudindstillede intervaller for at øge omsætningen og rentabiliteten.Nøglekomponenter: Algo-baserede prisændringer, dataanalyse i realtid, kundesegmentering, efterspørgselsplanlægning, konkurrence-benchmarking, overvågning af materiale-/lagerniveau.
Almindelige anvendelser: Flyselskaber (prisen ændres i henhold til tilgængeligheden af sædet, årstiden og efterspørgslen), hoteller (priserne kan ændres afhængigt af belægning, sæson og begivenheder), apps til samkørsel (overpris i spidsbelastningsperioder), e-handelssider (prisen på produktet ændres i henhold til brugerens browserhistorik og lagerbeholdningen), steder, der sælger billetter (prisen på billetterne varierer i henhold til popularitet og årstid), forsyningsselskaber (prisfastsættelse efter brugstidspunkt).Implementeringsmetoder:ㆍRegelbaseret prisfastsættelse: Prisændringer udløses af foruddefinerede regler. ㆍMaskinlæring: AI-systemer, der lærer af mønstre og optimerer prisfastsættelsen. ㆍSegmenteret prisfastsættelse: Forskellige priser for forskellige kundesegmenter. ㆍTidsbaseret prissætning: Prisændringer på bestemte tidspunkter i henhold til tidsmønstre. ㆍKonkurrencebaseret prissætning: Prisændringer baseret på konkurrenternes handlinger.Bedste praksis:ㆍÅbenhed i håndteringen af prispolitikkerne. ㆍIndstilling af nogle prisintervaller for at undgå ekstreme udsving. ㆍAlgoritmetest og optimering bør foretages regelmæssigt. ㆍSikring af, at der er nok markedsdata til at analysere. ㆍKonflikten mellem virksomhedens indtægter og kundernes komfort. ㆍGraduel ændring er bedre end en pludselig ændring i prisen.