2 min. læsning

Shein omformer modebranchen

Den kinesiske gigant Shein bliver en stadig vigtigere aktør på markedet for onlinemode. Virksomheden er kendt for sin aggressive prissætning og ultrahurtige mode og vokser på måder, der var utænkelige for blot få år siden. Den følgende dataanalyse er baseret på tal fra ECDB.

Katarína Šimčíková
Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Shein omformer modebranchen
Kilde: Depositphotos

Sheins forretningsmodel gennemgik en betydelig ændring i 2023. Forhandleren begyndte at sælge varer fra uafhængige sælgere på sin platform i tillæg til sine egne varer. Denne ændring afspejlede den succesfulde tilgang, som andre e-handelsgiganter har taget, og forvandlede Sheinfra en ren forhandler til en hybrid markedsplads. Andelen af tredjepartssælgere voksede imponerende fra 9,8 % af det samlede salg i 2023 til 17,4 % i 2025, mindre end to år efter lanceringen af markedspladsen. Denne hurtige vækst viser, at eksterne sælgere hurtigt har fået succes hos Sheins kunder.

Shein Reshapes Fashion Retail

Source: ECDB

Hvordan er Shein i forhold til konkurrenterne?

Shein er placeret i midten af de velkendte markedspladser for mode. I 2025 havde Zalando, en tysk virksomhed, der startede sin markedspladsstrategi i 2018, en tredjepartsandel på 24,1 % GMV .

Britiske ASOS halter derimod bagefter med en andel på blot 10,9 %, selv om de har en længere historie med markedspladsmodellen. Absolutte tal er Sheins virkelige styrke. Shein overgår langt sine europæiske rivaler med en samlet GMV på 60,3 milliarder dollars i 2024 sammenlignet med Zalandos 14 milliarder dollars og Asos’ 4,4 milliarder dollars.Forskellen er endnu mere markant, når disse tal omregnes til tredjeparts salgsværdi. Eksternt salg genererede ca. 6,9 mia. dollars på Shein-platformen i 2024, mere end dobbelt så meget som Zalando (3,3 mia. dollars) og mere end 20 gange Asos’ (330,5 mio. dollars) værdi.

Udfordringer og fremtiden

Temu og andre rene markedspladsmodeller, hvor alt salg stammer fra tredjepartssælgere, udgør fortsat en alvorlig trussel mod Shein på trods af de imponerende tal. Sheins hurtige tilpasning og udvikling af sin markedspladsmodel tyder dog på, at virksomheden måske kan øge sin markedsandel i den globale modeindustri. Det er stadig uklart, om Shein vil være i stand til at finde en balance mellem sine egne varer og tredjeparters varer for at maksimere sin konkurrencefordel. Shein er med sin store rækkevidde og smidighed i forhold til at tilpasse sig nye forretningsmodeller fortsat en formidabel kraft for konkurrenterne i den globale e-handelsbranche for mode.

Del artiklen
Katarína Šimčíková
Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU

I lead Ecommerce Bridge magazine for Europe, overseeing our content strategy and European language editions.

Lignende artikler
AI og brandets omdømme: Hvordan kunstig intelligens omformer mediernes tillid
4 min. læsning

AI og brandets omdømme: Hvordan kunstig intelligens omformer mediernes tillid

Med fremkomsten af kunstig intelligens og eksplosionen af automatisk genereret indhold er den måde, brands opbygger tillid og synlighed på, ved at ændre sig fundamentalt. For e-handelsvirksomheder er skiftet ikke bare et spørgsmål om trend – det handler om, hvordan deres produkter, værdier og omdømme vil blive præsenteret i søgninger, som i dag ofte formidles […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Læs artiklen
AI i e-handel: Onlinebutikker overser værdifuldt potentiale
3 min. læsning

AI i e-handel: Onlinebutikker overser værdifuldt potentiale

Ingen teknologi har i øjeblikket så stor indflydelse på erhvervslivet som kunstig intelligens. Der dukker hele tiden nye værktøjer op, og flere og flere virksomheder integrerer dem i deres processer. AI gør sig også gældende inden for e-handel – fra oprettelse af indhold og produktanbefalinger til forbedret kundesupport og forebyggelse af svindel. AI-drevne værktøjer optimerer […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Læs artiklen
Læringsindhold vælter søgninger
6 min. læsning

Læringsindhold vælter søgninger

Indtil for nylig var det helt naturligt at indtaste spørgsmål og forespørgsler i en søgemaskine. I dag har situationen ændret sig. Udover at AI er kommet ind i billedet, søger folk i stigende grad svar direkte på de sociale medier. I stedet for Google åbner de TikTok eller Instagram og forventer hurtige, praktiske forklaringer, helst […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+