
Sheins forretningsmodel gennemgik en betydelig ændring i 2023. Forhandleren begyndte at sælge varer fra uafhængige sælgere på sin platform i tillæg til sine egne varer. Denne ændring afspejlede den succesfulde tilgang, som andre e-handelsgiganter har taget, og forvandlede Sheinfra en ren forhandler til en hybrid markedsplads. Andelen af tredjepartssælgere voksede imponerende fra 9,8 % af det samlede salg i 2023 til 17,4 % i 2025, mindre end to år efter lanceringen af markedspladsen. Denne hurtige vækst viser, at eksterne sælgere hurtigt har fået succes hos Sheins kunder.

Source: ECDB
Hvordan er Shein i forhold til konkurrenterne?
Shein er placeret i midten af de velkendte markedspladser for mode. I 2025 havde Zalando, en tysk virksomhed, der startede sin markedspladsstrategi i 2018, en tredjepartsandel på 24,1 % GMV .
Britiske ASOS halter derimod bagefter med en andel på blot 10,9 %, selv om de har en længere historie med markedspladsmodellen. Absolutte tal er Sheins virkelige styrke. Shein overgår langt sine europæiske rivaler med en samlet GMV på 60,3 milliarder dollars i 2024 sammenlignet med Zalandos 14 milliarder dollars og Asos’ 4,4 milliarder dollars.Forskellen er endnu mere markant, når disse tal omregnes til tredjeparts salgsværdi. Eksternt salg genererede ca. 6,9 mia. dollars på Shein-platformen i 2024, mere end dobbelt så meget som Zalando (3,3 mia. dollars) og mere end 20 gange Asos’ (330,5 mio. dollars) værdi.
Udfordringer og fremtiden
Temu og andre rene markedspladsmodeller, hvor alt salg stammer fra tredjepartssælgere, udgør fortsat en alvorlig trussel mod Shein på trods af de imponerende tal. Sheins hurtige tilpasning og udvikling af sin markedspladsmodel tyder dog på, at virksomheden måske kan øge sin markedsandel i den globale modeindustri. Det er stadig uklart, om Shein vil være i stand til at finde en balance mellem sine egne varer og tredjeparters varer for at maksimere sin konkurrencefordel. Shein er med sin store rækkevidde og smidighed i forhold til at tilpasse sig nye forretningsmodeller fortsat en formidabel kraft for konkurrenterne i den globale e-handelsbranche for mode.