2 min. læsning

Stemmeteknologi ændrer e-handelsmarkedsføring: Generation Z er pionerer på vejen

E-handelsmarkedsføring udvikler sig hurtigt, og stemmeteknologi er ved at blive et spilændrende værktøj for både forbrugere og butikker. En nylig undersøgelse afslører, at en betydelig del af de globale shoppere omfavner denne innovative tilgang til onlinekøb.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Stemmeteknologi ændrer e-handelsmarkedsføring: Generation Z er pionerer på vejen
Kilde: Depositphotos

“How the World Does Digital”, PYMNTS Intelligence-undersøgelsen fra 2024, giver en interessant analyse af accepten af stemmeaktiveret køb blandt flere generationer. Ifølge undersøgelsen, der adspurgte over 67.000 forbrugere fra 11 lande , der tegner sig for over halvdelen af verdens BNP, bruger 17,9 % af den samlede befolkning taleteknologi til at handle mindst én gang ugentligt mindst én gang.

Men generationskløften tegner et mere komplekst billede, hvor yngre forbrugere står i spidsen for denne transformation af e-handelsmarkedsføring. Med forbløffende 30,4 % af sine medlemmer, der ugentligt engagerer sig i stemmeshopping, fører Generation Z. Populariteten af stemmeaktiveret køb af denne teknologikyndige gruppe omdefinerer tilgange til e-handelsmarkedsføring.

Source: PYMNTS Intelligence

Ikke langt bagefter med 27,6 % ugentlig brugsrate for stemmeshopping er millennials. Digitale indfødte har ihærdigt inkluderet denne teknologi i deres hektiske tidsplaner, hvilket giver e-handelsmarkedsførere en stor chance for at udnytte dette ekspanderende marked.

Ældre generationer anvender langt lavere satser. Kun 6,8 % af babyboomerne bruger taleteknologi ugentligt til indkøb; Generation X har en ugentlig brugsrate på 14.9 %. Denne generationskløft understreger kravet om tilpassede e-handelsmarkedsføringsstrategier, der passer til flere aldersgrupper.

Stigende stemmehandel ændrer hele købsoplevelsen, ikke kun om lethed. Fremskridt inden for kontekstuel bevidsthed og naturlig sprogbehandling har hævet stemmeevnen fra en grundlæggende “task master” til en mere intuitiv, menneskelignende oplevelse.

Det er indlysende, efterhånden som stemmeteknologien udvikler sig, at e-handelsmarkedsføringsplaner skal ændres for at passe til forbrugernes præferencer, især dem hos yngre generationer, der driver denne tendens. Detailhandlere og marketingfolk, der effektivt bruger stemmeaktiveret shopping i deres digitale planer, vil sandsynligvis have en konkurrencefordel i det hurtigt udviklende online detailmiljø.

Del artiklen
Lignende artikler
Den stigende betydning af strategisk prissætning i detailhandlen: Hvordan data omformer forbrugernes loyalitet
3 min. læsning

Den stigende betydning af strategisk prissætning i detailhandlen: Hvordan data omformer forbrugernes loyalitet

Strategisk prissætning er vigtigere end nogensinde, og det ændrer, hvordan virksomheder interagerer med forbrugere, der bliver mere omkostningsbevidste. Ifølge den nyligt offentliggjorte Retail Gazette – Acuity Pricing Report “Pricing power: Winning margin and loyalty in 2025” afslører forskningen dramatiske ændringer i forbrugernes adfærd, hvor loyalitet viger for værdisøgning på tværs af alle markedssegmenter.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Læs artiklen
Fokuser på mulighedsscore: AI vil fortælle dig, hvad du skal forbedre i din annoncering
3 min. læsning

Fokuser på mulighedsscore: AI vil fortælle dig, hvad du skal forbedre i din annoncering

Meta udvider Opportunity Score – en metrik, der øjeblikkeligt afslører i Ads Manager, hvordan du kan forbedre kampagner og reducere omkostninger. Denne nye AI-baserede måling når ud til flere annoncører efter testning. Den giver en klar kampagnescore og specifikke forslag til forbedringer.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+