2 min. læsning

Stemmeteknologi ændrer e-handelsmarkedsføring: Generation Z er pionerer på vejen

E-handelsmarkedsføring udvikler sig hurtigt, og stemmeteknologi er ved at blive et spilændrende værktøj for både forbrugere og butikker. En nylig undersøgelse afslører, at en betydelig del af de globale shoppere omfavner denne innovative tilgang til onlinekøb.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Stemmeteknologi ændrer e-handelsmarkedsføring: Generation Z er pionerer på vejen
Kilde: Depositphotos

“How the World Does Digital”, PYMNTS Intelligence-undersøgelsen fra 2024, giver en interessant analyse af accepten af stemmeaktiveret køb blandt flere generationer. Ifølge undersøgelsen, der adspurgte over 67.000 forbrugere fra 11 lande , der tegner sig for over halvdelen af verdens BNP, bruger 17,9 % af den samlede befolkning taleteknologi til at handle mindst én gang ugentligt mindst én gang.

Men generationskløften tegner et mere komplekst billede, hvor yngre forbrugere står i spidsen for denne transformation af e-handelsmarkedsføring. Med forbløffende 30,4 % af sine medlemmer, der ugentligt engagerer sig i stemmeshopping, fører Generation Z. Populariteten af stemmeaktiveret køb af denne teknologikyndige gruppe omdefinerer tilgange til e-handelsmarkedsføring.

Source: PYMNTS Intelligence

Ikke langt bagefter med 27,6 % ugentlig brugsrate for stemmeshopping er millennials. Digitale indfødte har ihærdigt inkluderet denne teknologi i deres hektiske tidsplaner, hvilket giver e-handelsmarkedsførere en stor chance for at udnytte dette ekspanderende marked.

Ældre generationer anvender langt lavere satser. Kun 6,8 % af babyboomerne bruger taleteknologi ugentligt til indkøb; Generation X har en ugentlig brugsrate på 14.9 %. Denne generationskløft understreger kravet om tilpassede e-handelsmarkedsføringsstrategier, der passer til flere aldersgrupper.

Stigende stemmehandel ændrer hele købsoplevelsen, ikke kun om lethed. Fremskridt inden for kontekstuel bevidsthed og naturlig sprogbehandling har hævet stemmeevnen fra en grundlæggende “task master” til en mere intuitiv, menneskelignende oplevelse.

Det er indlysende, efterhånden som stemmeteknologien udvikler sig, at e-handelsmarkedsføringsplaner skal ændres for at passe til forbrugernes præferencer, især dem hos yngre generationer, der driver denne tendens. Detailhandlere og marketingfolk, der effektivt bruger stemmeaktiveret shopping i deres digitale planer, vil sandsynligvis have en konkurrencefordel i det hurtigt udviklende online detailmiljø.

Del artiklen
Lignende artikler
58% deler e-mail for at få rabatter, men beskytter sociale data
3 min. læsning

58% deler e-mail for at få rabatter, men beskytter sociale data

Detailhandlerne oplever, at selvom kunderne elsker rabatter, er de også bekymrede for deres privatliv, når de deler personlige oplysninger. Ifølge en nylig undersøgelse fra konsulentfirmaet Daemon, der beskæftiger sig med digital transformation, er kampagnetilbud og e-mails med rabatter fortsat et stærkt trækplaster på tværs af generationer; Millennials fører med 67 %, efterfulgt af Baby Boomers […]

Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+