Den voksende tendens til tidlig shopping
En nylig Gartner-undersøgelse afslører, at 32 % af de amerikanske forbrugere planlægger at starte deres juleindkøb mellem juli og oktober, hvilket indikerer et skift mod tidligere køb. Til sammenligning planlægger 29 % af kunderne at begynde at handle i november.
Denne adfærdsændring giver e-handelsvirksomheder mulighed for at engagere kunderne i god tid. Store detailhandlere som Amazon og Target promoverer allerede efterårets salgsbegivenheder som Prime Big Deal Days og Circle Week.
Inflationens indvirkning på tegnebøger
Undersøgelsen kaster også lys over, hvordan inflationen påvirker indkøbsadfærden. Kun 14 % af de adspurgte planlægger at øge deres udgifter til juleindkøb sammenlignet med sidste år, mens 21 % har til hensigt at spare og 64 % forventer at opretholde det samme udgiftsniveau.
Ifølge 75 % af de adspurgte er højere priser snarere end øget disponibel indkomst hovedårsagen til højere juleudgifter.
Sæson for onlineshopping og hybridtjenester i USA
Heldigvis for e-handel er online shopping stadig populært blandt forbrugerne – 20 % af forbrugerne planlægger at øge deres onlinekøb i år. Derudover har 57 % af de adspurgte til hensigt at bruge hybride shoppingtjenester såsom køb online, afhentning i butik (BOPIS), afhentning ved kantstenen, levering samme dag eller hurtig levering.
Selvom nogle leveringsmuligheder måske ikke er så udbredte i andre regioner, kan de tjene som inspiration. Det er også en påmindelse til e-butikker om, at det er afgørende at sikre synlighed og tilgængelighed. Kunderne værdsætter bekvemmelighed og fleksibilitet – især for julehandlere.
Returnering af produkter
Et stigende antal forbrugere, især yngre, foretrækker forlængede returperioder. Gartners data viser, at over 70 % af kunderne under 40 ville sætte pris på mere fleksible returfrister, der strækker sig ud over den traditionelle 30-60 dages periode.
E-handelsvirksomheder, der tilbyder forlængede returperioder i julesæsonen, kan opleve højere konverteringsrater og kundetilfredshed.
Kassi Socha, analytiker hos Gartner, råder detailhandlere til at begynde at planlægge julesæsonen allerede i første kvartal og løbende forfine deres marketingstrategier.
“Denne strategi giver marketingteams mulighed for at overveje tidlig forbrugerindsigt og markedsanalyser, hvilket sikrer, at de hypoteser, de sætter i begyndelsen af året, lever op til deres målgruppes forventninger,” siger Socha.