
Virksomheder ser anmeldelser som vigtig vækstdriver
Undersøgelsen viser, at britiske SMV’er ikke bare ser onlineanmeldelser som feedback, men som et værktøj til at forbedre produkter og tjenester. 91 % af virksomhedsejerne mener, at kundernes reaktioner hjælper dem med at innovere og tilpasse sig markedets behov. Det giver sig udslag i økonomiske resultater – 90 % af virksomhederne ser et positivt afkast af aktiv anmelderstyring. Anmeldelser hjælper også mindre virksomheder med at etablere en markedsposition, og over 85 % bekræfter, at de bedre kan konkurrere med større, etablerede brands ved hjælp af anmeldelser. Anmeldelser påvirker også omdømmet. Over 92 % af de adspurgte mener, at regelmæssig indsamling og håndtering af anmeldelser kan forbedre brandets image betydeligt og styrke kundernes tillid. Forbrugerne søger ikke perfekte bedømmelser – 83 % anser kritiske eller mindre favorable anmeldelser for vigtige, da de øger virksomhedens troværdighed og viser en realistisk servicekvalitet.

Source: Trustpilot
Forbrugerne stoler på anmeldelser i forbindelse med købsbeslutninger
Undersøgelsen identificerer online-anmeldelser som den vigtigste faktor i valg af produkter og tjenester – foranpersonlige anbefalinger og reklamer.
- 84% betragter uafhængige anmeldelsesplatforme som den mest afgørende informationskilde
- 87 % værdsætter fri adgang til anmeldelser
- 75 % stoler mere på platforme, der er åbne for alle anmeldere, end på virksomhedshjemmesider med kuraterede vurderinger.
- 81 % mener, at offentlige platforme giver en mere realistisk indsigt i produkt- og servicekvalitet
Anmeldelser påvirker hele købsrejsen – fra opdagelse af et brand (58 %) over sammenligning af muligheder (76 %) til købsbeslutninger (82 %).
Muligheder og udfordringer for virksomheder
Undersøgelsen bekræfter, at online-anmeldelser er vigtige for virksomhedernes vækst, men den fremhæver også relaterede udfordringer. Nøgleproblemerne omfatter bekæmpelse af falske anmeldelser og vurdering af troværdighed. Det får forbrugerne til at foretrække åbne platforme frem for anmeldelser på virksomhedens hjemmeside. Virksomheder, der aktivt håndterer anmeldelser – reagerer på feedback og håndterer utilfredse kunder på en gennemsigtig måde – kan drage fordel af det.
Trustpilots undersøgelse viste, at 83 % af forbrugerne rapporterer om øget tillid til
deres
brand, når de ser virksomheder håndtere negative vurderinger.
I betragtning af Trustpilots rolle som udbyder af anmeldelsesplatforme skal disse resultater ses i sammenhæng med deres kommercielle interesser. Mens resultaterne antyder vigtigheden af gennemsigtighed og kundekommunikation, er de i overensstemmelse med Trustpilots forretningsmodel. Uanset undersøgelsens eller den sunde fornufts perspektiver er onlineanmeldelser uundgåelige. Forbrugerne stoler på dem, når de er usikre på køb. Fra et forretningsmæssigt synspunkt kan de i en tid med stigende konkurrence være afgørende for virksomhedens succes. Succes kræver en strategisk tilgang – ikke bare indsamling af positive vurderinger, men også evnen til at reagere på kritik og vise engagement i at lytte og forbedre sig.