3 min. læsning

Tillid, salg og omdømme: Hvorfor er anmeldelser afgørende i e-handel?

Onlineanmeldelser er et afgørende værktøj for forbrugernes beslutningstagning og opbygning af tillid. En nylig Trustpilot-undersøgelse blandt 600 britiske SMV-beslutningstagere og 2.000 forbrugere viser deres betydning for økonomisk vækst og tilhørende udfordringer.

Veronika Slezáková
Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Tillid, salg og omdømme: Hvorfor er anmeldelser afgørende i e-handel?
Kilde: Depositphotos

Virksomheder ser anmeldelser som vigtig vækstdriver

Undersøgelsen viser, at britiske SMV’er ikke bare ser onlineanmeldelser som feedback, men som et værktøj til at forbedre produkter og tjenester. 91 % af virksomhedsejerne mener, at kundernes reaktioner hjælper dem med at innovere og tilpasse sig markedets behov. Det giver sig udslag i økonomiske resultater – 90 % af virksomhederne ser et positivt afkast af aktiv anmelderstyring. Anmeldelser hjælper også mindre virksomheder med at etablere en markedsposition, og over 85 % bekræfter, at de bedre kan konkurrere med større, etablerede brands ved hjælp af anmeldelser. Anmeldelser påvirker også omdømmet. Over 92 % af de adspurgte mener, at regelmæssig indsamling og håndtering af anmeldelser kan forbedre brandets image betydeligt og styrke kundernes tillid. Forbrugerne søger ikke perfekte bedømmelser – 83 % anser kritiske eller mindre favorable anmeldelser for vigtige, da de øger virksomhedens troværdighed og viser en realistisk servicekvalitet.

Trust, Sales, Reputation: Why Are Reviews Critical in E-commerce?

Source: Trustpilot

Forbrugerne stoler på anmeldelser i forbindelse med købsbeslutninger

Undersøgelsen identificerer online-anmeldelser som den vigtigste faktor i valg af produkter og tjenester – foranpersonlige anbefalinger og reklamer.

  • 84% betragter uafhængige anmeldelsesplatforme som den mest afgørende informationskilde
  • 87 % værdsætter fri adgang til anmeldelser
  • 75 % stoler mere på platforme, der er åbne for alle anmeldere, end på virksomhedshjemmesider med kuraterede vurderinger.
  • 81 % mener, at offentlige platforme giver en mere realistisk indsigt i produkt- og servicekvalitet

Anmeldelser påvirker hele købsrejsen – fra opdagelse af et brand (58 %) over sammenligning af muligheder (76 %) til købsbeslutninger (82 %).

Muligheder og udfordringer for virksomheder

Undersøgelsen bekræfter, at online-anmeldelser er vigtige for virksomhedernes vækst, men den fremhæver også relaterede udfordringer. Nøgleproblemerne omfatter bekæmpelse af falske anmeldelser og vurdering af troværdighed. Det får forbrugerne til at foretrække åbne platforme frem for anmeldelser på virksomhedens hjemmeside. Virksomheder, der aktivt håndterer anmeldelser – reagerer på feedback og håndterer utilfredse kunder på en gennemsigtig måde – kan drage fordel af det.

Trustpilots undersøgelse viste, at 83 % af forbrugerne rapporterer om øget tillid til

deres

brand, når de ser virksomheder håndtere negative vurderinger.

I betragtning af Trustpilots rolle som udbyder af anmeldelsesplatforme skal disse resultater ses i sammenhæng med deres kommercielle interesser. Mens resultaterne antyder vigtigheden af gennemsigtighed og kundekommunikation, er de i overensstemmelse med Trustpilots forretningsmodel. Uanset undersøgelsens eller den sunde fornufts perspektiver er onlineanmeldelser uundgåelige. Forbrugerne stoler på dem, når de er usikre på køb. Fra et forretningsmæssigt synspunkt kan de i en tid med stigende konkurrence være afgørende for virksomhedens succes. Succes kræver en strategisk tilgang – ikke bare indsamling af positive vurderinger, men også evnen til at reagere på kritik og vise engagement i at lytte og forbedre sig.

Del artiklen
Veronika Slezáková
Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Lignende artikler
Streaming slår tv: Game-Changer for e-handel og marketing
4 min. læsning

Streaming slår tv: Game-Changer for e-handel og marketing

Indtægterne fra streamingtjenester har overgået traditionelt tv for første gang i historien. Ifølge eMarketer Digital Video Forecast 2025 vil lineært tv kun udgøre en tredjedel af det amerikanske abonnementsmarked i 2028. Forbrugerne foretrækker i stigende grad fleksible tjenester, der er tilgængelige når som helst og hvor som helst. Hvordan kan e-handel lade sig inspirere af […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Læs artiklen
Meta AI ruller ud i Europa
3 min. læsning

Meta AI ruller ud i Europa

Teknologigiganten Meta afslørede i denne uge, at deres samtale-AI-værktøj vil blive implementeret i 41 europæiske lande, herunder dem i EU, samt 21 oversøiske territorier – hvilket markerer deres største globale udvidelse af Meta AI til dato.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+