Cross-channel marketing til e-handel handler ikke kun om at bruge flere platforme til at engagere kunderne. Det handler om at skabe en problemfri og ensartet oplevelse på tværs af alle berøringspunkter. I modsætning til multi-channel marketing, hvor kanaler ofte ikke forhindrer huller, integrerer strategier på tværs af kanaler interaktioner, så kunderne modtager personlige og relevante budskaber gennem hele deres rejse uanset platform.
Mens multi-channel marketing involverer brug af flere kanaler uden integration mellem dem, sikrer cross-channel marketing en sammenhængende oplevelse på tværs af alle kanaler, som kunden bruger.
Tilpasning af strategier i henhold til virksomhedens vækstfase
Effektiviteten af cross-channel marketing for e-handel er tæt forbundet med virksomhedens vækstfase. For små virksomheder er det afgørende at bruge omkostningseffektive kanaler såsom push-meddelelser, beskeder i appen og e-mail.
“Det ser ud til, at virksomheder i deres indledende vækstfase prioriterer omkostningseffektivitet ved at bruge billige kanaler som Push-notifikationer, In-app, Notification Inbox og Email. SMS og WhatsApp har højere omkostninger sammenlignet med de førnævnte kanaler og bliver en del af cross-channel marketing, når virksomheder vokser med hensyn til månedlige aktive brugere for at retfærdiggøre investeringen i dem,” siger CleverTap.
Specifikke oplysninger om regioner eller brancher
Regionale forskelle spiller en afgørende rolle for kanalpræstationer for e-handel på tværs af kanaler. For eksempel, mens e-mail fortsat er dominerende i USA og Europa, er SMS særligt stærk i regioner som Kina og USA. WhatsApp har til gengæld en stærk brugerbase i Sydamerika og Asien. Det giver uovertrufne engagementsmuligheder, især for e-handel og fintech-sektorer.
Når virksomheder forstår kundernes præferencer, vil de give bedre genklang hos lokale målgrupper, samtidig med at de opretholder en indbyrdes forbundet tilstedeværelse. Det er især vigtigt at kende disse detaljer, når du udvider.
Optimering af kanalstrategi
E-handelsprofessionelle skal optimere deres kanalmix baseret på branchespecifikke forhold. For eksempel oplever spilindustrien høje engagementsrater gennem web-push-meddelelser, mens e-handel har stor gavn af beskeder i appen og push-meddelelser. Omvendt er den finansielle sektor stærkt afhængig af sikre kanaler som f.eks. e-mail.
En veludført cross-channel marketingstrategi for e-handel øger ikke kun de indledende konverteringer, men også langsigtet kundeengagement og fastholdelse. For eksempel kan integration af flere kanaler øge færdiggørelsesraten for onboarding med op til 26 % i fintech-branchen og øge engagementet betydeligt i løbet af den første måned i abonnementsmodeller.
I spilindustrien kan kombinationen af e-mail, push-meddelelser og beskeder i appen øge engagementet med 13 %, hvilket viser styrken ved en multikanaltilgang til at understøtte kontinuerlig brugerinteraktion.
Markedsføring på tværs af kanaler elsker data
For e-handelsvirksomheder er det vigtigt at træffe datadrevne beslutninger. Ved at forstå regionale præferencer, branchespecifikke og andre detaljer nævnt ovenfor, kan du skabe strategier, der understøtter meningsfuldt engagement hos målgruppen. Øgede konverteringer og kundeloyalitet kan være en behagelig bonus. Forbrugernes forventninger er faktisk højere end nogensinde før, hvilket gør effektiv markedsføring på tværs af kanaler til e-handel mere afgørende end nogensinde.