4 min. læsning

Hvordan sætter du realistiske forventninger til din markedsføring?

Hvad kan du forvente af at arbejde med en strateg eller et bureau? I marketingkredse støder vi ofte på urealistiske forestillinger om kampagneeffektivitet, performance og budgetter. Det digitale ændrer sig utroligt hurtigt. Det, der var hot for et par måneder siden, kan være meget anderledes i dag. På samme måde stiger prisen på medieplads (betalte kampagner på sociale medier, Google osv.) stille og roligt med titusindvis af procent år for år. Det skyldes den konstante tilstrømning af nye annoncører til netværkene samt den stigende efterspørgsel efter kreativitet fra potentielle kunder.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Hvordan sætter du realistiske forventninger til din markedsføring?
Kilde: Depositphotos

Objektiv evaluering af den nuværende situation

Dette punkt kan opdeles i 2 kategorier, som på den ene side er diametralt modsatte, men som dækker over alle (u)succesfulde aktører på onlinemarkedet.Langvarig forsømtmarkedsføring Hvis du ikke har været særlig opmærksom på markedsføring i de sidste par år, eller du ikke har været nødt til det, eller der aldrig har været plads til det, vil du ikke kunne indhente detforsømteet par uger. Langvarig forsømmelse af markedsføringen resulterer ofte i et forsømt website, forsømt branding og en fraværende manual for visualisering og kommunikation. På dette tidspunkt bliver du helt sikkert nødt til at indregne en højere genstartsomkostning, da det er sandsynligt, at det pågældende problem vil påvirke næsten alle kanaler.

At starte en ny virksomhed

Reglen om, at man kan starte med mindre i dag og investere mere i markedsføring senere, gælder ikke rigtig længere. Det gælder måske, hvis du har et produkt, der er så unikt, at det skiller sig ud fra mængden. Men hvis du laver noget, som andre allerede gør, er du nødt til at være pragmatisk. Du skal altid investere først og derefter optimere og prøve at fordele dine marketinginvesteringer anderledes. Med dagens priser på medieplads er der, selv med optimistiske konverteringsrater i starten, stadig en relativt høj opstartsomkostning, før virksomheden “kører på skinner”. Der er selvfølgelig stadig en risiko for at fejle totalt, hvilket intet velrenommeret bureau kan garantere, men markedsføring handler om at prøve, teste og optimere, og på det punkt kommer du ikke videre uden en forudgående investering. Jo mere lukrativt dit segment er, og jo mere konkurrence og annoncører der er, jo højere er den indledende investering, og jo sværere er starten. Hvis du vil åbne en e-butik for mobiltelefoner, er din startposition ikke let, og din kommunikation skal være førsteklasses. Ideen om at sælge noget og derefter investere er desværre urealistisk.

Source: Depositphotos

Lav en kortsigtet plan

Til en kortsigtet plan anbefaler vi at følge Pareto-reglen om at gøre 80 % af arbejdet for 20 % af tiden og pengene. Uanset om det er at rette de mest grundlæggende ting på dit websted (hotfixes, du kan genopbygge webstedet i næste fase), opsætte grundlæggende sporing, opsætte et par grundlæggende kampagner for noget, du er sikker på i din position.

Vi ser ofte et meget bredt syn fra kunder, som ikke har været involveret i markedsføring i lang tid, især i en stor organisation, og som ønsker at springe ud i alle markedsføringskanaler og -muligheder på én gang. Denne idé påvirker så briefingen til markedsføringsbureauet og påvirker også udvælgelsen og oprettelsen af kanaler. Kunderne bliver ofte overraskede, når det anslåede mediebudget er mange gange højere end deres maksimale budget.

Lav en langsigtet plan

Når du har oprettet et par kampagner og ryddet op i de vigtigste elementer, er det tid til at se på en langsigtet markedsføringsstrategi. Om det er en seks måneders strategi eller en årelang strategi er egentlig ikke vigtigt. Det, der i sidste ende er vigtigt, er, at du holder dig til markedsføringsstrategien. Mange kunder afviger derefter fra strategien og introducerer andre typer kampagner, hvilket ofte er kontraproduktivt og skaber forvirring.En ordentlig langsigtet strategi bør omfatte

  • Hvem er vi? Hvad gør vi?
  • Hvad skal vi kommunikere på lang sigt?
  • Hvad er vores produkter/services?
  • Hvad er vores USP’er?
  • Hvad reagerer vores kunder på?
  • Hvem er vores konkurrenter?
  • Hvilke kanaler kan vi bruge og hvordan?
  • Hvad er de vigtigste reklamer, placeringer og formater?
  • Hvad er vores tone of voice?
  • Hvad forsøger vi at opnå?
  • Hvordan måler vi det?
  • Budget – medier + ledelse
Del artiklen
Lignende artikler
Hvordan 3 detailhandlere opnåede 20 % konverteringsrate med omnichannel-meddelelser
7 min. læsning

Hvordan 3 detailhandlere opnåede 20 % konverteringsrate med omnichannel-meddelelser

Hvad gør man, når forældre ignorerer ens e-mails, og sms'er forsvinder i støjen? En legetøjsforhandler henvendte sig til Viber og forvandlede travle forældre til engagerede kunder med en konverteringsrate på 20 % gennem strategisk omnichannel-meddelelser. Det er bare ét eksempel på, hvordan detailhandlere omskriver reglerne for kundeengagement, og resultaterne vil overraske dig.

Bogdan Shkarupa Bogdan Shkarupa
CEO & Co-founder, NeuCurrent
Sådan skriver du en marketingplan
16 min. læsning

Sådan skriver du en marketingplan

En omfattende markedsføringsplan er alfa og omega i enhver markedsføringsstrategi. Uanset om du lancerer et nyt produkt eller definerer et brands strategi, har du brug for en, der kan guide dig til at nå dine forretningsmål. Selv om det kan virke overvældende at lave en markedsføringsplan, behøver det ikke at være det. Med en god […]

Zdenko Konečný Zdenko Konečný
CEO, Krejta
Strategisk markedsføringsplanlægning: De 6 trin til forretningssucces
14 min. læsning

Strategisk markedsføringsplanlægning: De 6 trin til forretningssucces

Marketingundersøgelser viser, at ca. 50-60% af marketingfolk formelt dokumenterer deres marketingstrategi. Virksomheder undervurderer ofte marketingplanlægning, selv om det har vist sig at øge deres chancer for succes (med over 300 %!) og ROI (med 60 %!) sammenlignet med virksomheder, der ikke planlægger. I denne artikel vil vi se på de grundlæggende principper for planlægning ved […]

Martin Murza Martin Murza
CEO, Murza