Objektiv evaluering af den nuværende situation
Dette punkt kan opdeles i 2 kategorier, som på den ene side er diametralt modsatte, men som dækker over alle (u)succesfulde aktører på onlinemarkedet.Langvarig forsømtmarkedsføring Hvis du ikke har været særlig opmærksom på markedsføring i de sidste par år, eller du ikke har været nødt til det, eller der aldrig har været plads til det, vil du ikke kunne indhente detforsømtepå et par uger. Langvarig forsømmelse af markedsføringen resulterer ofte i et forsømt website, forsømt branding og en fraværende manual for visualisering og kommunikation. På dette tidspunkt bliver du helt sikkert nødt til at indregne en højere genstartsomkostning, da det er sandsynligt, at det pågældende problem vil påvirke næsten alle kanaler.
At starte en ny virksomhed
Reglen om, at man kan starte med mindre i dag og investere mere i markedsføring senere, gælder ikke rigtig længere. Det gælder måske, hvis du har et produkt, der er så unikt, at det skiller sig ud fra mængden. Men hvis du laver noget, som andre allerede gør, er du nødt til at være pragmatisk. Du skal altid investere først og derefter optimere og prøve at fordele dine marketinginvesteringer anderledes. Med dagens priser på medieplads er der, selv med optimistiske konverteringsrater i starten, stadig en relativt høj opstartsomkostning, før virksomheden “kører på skinner”. Der er selvfølgelig stadig en risiko for at fejle totalt, hvilket intet velrenommeret bureau kan garantere, men markedsføring handler om at prøve, teste og optimere, og på det punkt kommer du ikke videre uden en forudgående investering. Jo mere lukrativt dit segment er, og jo mere konkurrence og annoncører der er, jo højere er den indledende investering, og jo sværere er starten. Hvis du vil åbne en e-butik for mobiltelefoner, er din startposition ikke let, og din kommunikation skal være førsteklasses. Ideen om at sælge noget og derefter investere er desværre urealistisk.
Lav en kortsigtet plan
Til en kortsigtet plan anbefaler vi at følge Pareto-reglen om at gøre 80 % af arbejdet for 20 % af tiden og pengene. Uanset om det er at rette de mest grundlæggende ting på dit websted (hotfixes, du kan genopbygge webstedet i næste fase), opsætte grundlæggende sporing, opsætte et par grundlæggende kampagner for noget, du er sikker på i din position.
Vi ser ofte et meget bredt syn fra kunder, som ikke har været involveret i markedsføring i lang tid, især i en stor organisation, og som ønsker at springe ud i alle markedsføringskanaler og -muligheder på én gang. Denne idé påvirker så briefingen til markedsføringsbureauet og påvirker også udvælgelsen og oprettelsen af kanaler. Kunderne bliver ofte overraskede, når det anslåede mediebudget er mange gange højere end deres maksimale budget.
Lav en langsigtet plan
Når du har oprettet et par kampagner og ryddet op i de vigtigste elementer, er det tid til at se på en langsigtet markedsføringsstrategi. Om det er en seks måneders strategi eller en årelang strategi er egentlig ikke vigtigt. Det, der i sidste ende er vigtigt, er, at du holder dig til markedsføringsstrategien. Mange kunder afviger derefter fra strategien og introducerer andre typer kampagner, hvilket ofte er kontraproduktivt og skaber forvirring.En ordentlig langsigtet strategi bør omfatte
- Hvem er vi? Hvad gør vi?
- Hvad skal vi kommunikere på lang sigt?
- Hvad er vores produkter/services?
- Hvad er vores USP’er?
- Hvad reagerer vores kunder på?
- Hvem er vores konkurrenter?
- Hvilke kanaler kan vi bruge og hvordan?
- Hvad er de vigtigste reklamer, placeringer og formater?
- Hvad er vores tone of voice?
- Hvad forsøger vi at opnå?
- Hvordan måler vi det?
- Budget – medier + ledelse