
Kinesisk stigning i e-handel
Europa-Kommissionen har bedtShein ogTemu om at forklare deres forbrugerbeskyttelsespolitikker, især med hensyn til børns sikkerhed, inden den 12. juli 2024. Temu har 75 millioner brugere i EU, og Shein rapporterer om 108 millioner aktive brugere om måneden, så begge platforme har store brugerbaser i Europa. Mængden af pakker, der kommer ind i Holland, som er en vigtig gateway for kinesisk e-handel, er steget eksponentielt. Ifølge data fra det hollandske toldvæsen steg antallet af pakker dramatisk fra 172 millioner i 2021 til 718 millioner i 2023.
Giftig vækst
En nylig kontrol af 144 produkter fra Shein, AliExpress og Temu viste, at flere produkter fra hver virksomhed ikke opfyldte lovkravene Mest bekymrende var opdagelsen af, at Shein-sko indeholdt ftalater i niveauer, der var mange gange højere end sikkerhedsgrænserne. I et par sko fandt de 229 gange mere af dette skadelige kemikalie, end standarderne tillader.
En embedsmand fra Seouls miljø- og sundhedsteam gav en detaljeret forklaring på risiciene: “Ftalatbaserede blødgørere påvirker forplantningsfunktionerne, f.eks. ved at reducere antallet af sædceller, og kan forårsage infertilitet og endda for tidlig fødsel.”
Embedsmanden understregede yderligere situationens alvor og tilføjede, at et sådant kemikalie “er klassificeret som kræftfremkaldende for mennesker af International Institute for Cancer Research, så der skal udvises særlig forsigtighed for at forhindre langvarig kontakt med menneskekroppen.”

Source: Depositphotos
EU tager affære
Disse platformes eksplosive vækst har udløst alvorlige bekymringer. For eksempel var Temu inden for fire måneder efter sin debut i stand til at overhale Shein i Frankrig med hensyn til markedsandel. Selvom denne ekspansion er bemærkelsesværdig ud fra et kommercielt perspektiv, har den overhalet de regulerende organer, der arbejder for at opretholde sikkerhedsbestemmelser. Den europæiske forbrugerrettighedsorganisation, BEUC, klagede formelt over Temu i maj 2024 og hævdede, at virksomheden brugte vildledende taktikker. Loven om digitale tjenester (DSA), som nu gælder for disse platforme, kræver strengere sikkerhedsforanstaltninger for meget store onlineplatforme – dem med mere end 45 millioner aktive brugere om måneden i EU.For at løse disse problemer er de hollandske myndigheder fortalere for en koordineret strategi. De har opfordret alle involverede parter, herunder producenter, rederier og statslige organisationer, til at påtage sig ansvaret for at garantere deres produkters sikkerhed.
Sikkerhed på spil: EU’s digitale handel står over for en kritisk test
Et vigtigt vendepunkt i den europæiske digitale økonomi indikeres af de alarmerende resultater vedrørende sikkerheden af produkter fra de store kinesiske e-handelsvirksomheder Shein, AliExpress og Temu. Da 85-95 % af deres produkter ikke overholder EU’s sikkerhedsbestemmelser, er konsekvenserne for forbrugerbeskyttelsen alvorlige. De
store brugerbaser og stigende pakkemængder på disse platforme viser, hvor hurtigt de ekspanderer, hvilket understreger det presserende behov for lovgivningsmæssige tiltag. I
takt med at de europæiske myndigheder øger deres kontrol i henhold til loven om digitale tjenester, står Shein og Temu over for et stigende pres for at vise, at de følger de strenge sikkerhedsbestemmelser. Når skadelige stoffer, som f.eks. de farligt høje niveauer af ftalater i Shein-sko, findes i deres produkter, er der alvorlige sundhedsmæssige bekymringer, især for sårbare grupper som børn. Den europæiske forbrugerrettighedsorganisations klager og igangværende undersøgelser peger på et betydeligt skift i e-handel mod større ansvarlighed. Når myndighederne forsøger at finde en balance mellem forbrugernes bekvemmelighed og sikkerhed, støder hurtig markedsudvidelse og kravet om at opretholde strenge sikkerhedsstandarder sammen. Disse platformes fremtid i Europa vil afhænge af deres evne til at tilpasse sig lovkrav uden at bringe brugernes tillid i fare. Millioner af kunder er afhængige af pålidelige og sikre produkter i en stadig mere digital verden, så der står meget på spil for både de deltagende virksomheder og kunderne.