
Udnyt kraften i markedspladser
Markedspladser er blevet et definerende træk ved moderne e-handel i Europa. Med 62 % af de 100 største onlineforhandlere, der driver markedspladser, tiltrækker disse platforme 85 % af webtrafikken i Østeuropa.

Source: Ecommercegermany.com
Regionale forskelle
Vesteuropa er et modent marked med en høj udbredelse af markedspladser, mens Syd- og Centraleuropa har en langsommere udbredelse på grund af kulturelle præferencer for fysisk detailhandel og brand-ledet shopping.
Fremkomsten af rene markedspladser
AliExpress skiller sig ud med en betydelig omsætning på 119,4 milliarder euro i 2022, mens Allegro er et kraftcenter i Polen og Østeuropa med 135.000 handlende og 22 millioner månedlige besøg.
Blandede markedspladser og forhandlermarkedspladser
Blandede markedspladser og forhandlermarkedspladser tilbyder en unik blanding af traditionel detailhandel og markedspladsdynamik. Amazon er meget stærk i denne kategori med sit store udvalg af produkter og integration med over 10 millioner sælgere. Men hvad med andre blandede markedspladser som Boots, B&Q, Carrefour og Zalando? Du kan finde ud af mere i rapporten fra ChannelX.

Source: Ecommercegermany.com
Teknologi og strategiske partnerskaberFor at få succes i dette konkurrenceprægede område skal virksomhederne udnytte de nyeste teknologier og indgå strategiske partnerskaber. Avancerede analyseplatforme kan hjælpe med at dechifrere forbrugerdata, skræddersy oplevelser, forudsige tendenser og muliggøre gnidningsløse transaktioner.Fremtidige tendenser og udfordringerIfølge rapporten kan europæiske markedspladser bevæge sig i retning af niche- og vertikale markedspladser, der tiltrækker specialiserede produkter og tjenester. AI-drevne anbefalinger vil spille en vigtig rolle i forbedringen af kundeoplevelser på tværs af digitale platforme. For europæiske detailhandlere, der konkurrerer mod ikke-europæiske giganter som Amazon og eBay, betyder det, at de skal tilpasse sig nye teknologier og forretningsmodeller for at forblive konkurrencedygtige.