
Kontrasten mellem volumen og effektivitet
Modebranchen er blevet det førende segment på detailmarkedet med en årlig indtjening på 1,2 billioner dollars i 2023. De robuste markeder består af Kina, USA, Storbritannien og Tyskland.USA er med en omsætning på 214,8 mia. dollars i 2023 det næststørste modemarked efter Kina (639,5 mia. dollars). Det amerikanske marked har værdier over gennemsnittet på tværs af hele konverteringstragten. Add-to-cart-raten når 13,6 % og cart abandonment-raten 10,6 %, hvilket er betydeligt højere end de globale gennemsnit på 12,3 % og 9,8 %.
Tyskland og Storbritannien
I modsætning hertil viser det tyske marked, som genererede indtægter på 27,7 mia. dollars i 2023, lavere add-to-cart-rate (10,9 %) og cart abandonment rate (7,9 %) sammenlignet med det globale gennemsnit. En lignende tendens ses i Storbritannien med en add-to-cart rate på 11,5 % og en cart abandonment rate på 8,3 %. Interessant nok opnår alle tre markeder på trods af disse forskelle i kundeadfærd lignende konverteringsrater, der ligger mellem 3,0 % og 3,2 %, hvilket overstiger det globale gennemsnit på 2,5 %.

Source: ECDB
Hvad er årsagen til disse variationer?
Tyske og britiske forbrugere ser ud til at shoppe målrettet og fokuseret, da de har en tendens til at lægge varer i deres indkøbskurve med en klar hensigt om at foretage et køb. På den anden side lægger forbrugere i USA måske produkter i deres online indkøbskurve tilfældigt. For eksempel for at “gemme” et bestemt sæt tøj eller tjekke priserne i forskellige butikker.
Problemer som bekymringer om betaling, uforudsete gebyrer eller begrænsede betalingsmetoder kan også spille en rolle, når folk forlader deres indkøbskurve uden at foretage et køb.
De variationer, der er observeret inden for indkøbsvaner, understreger betydningen af at tilpasse tilgange til markederne . Amerikanske onlinebutikker kan med fordel strømline checkout-proceduren, mens tyske og britiske onlinebutikker kan koncentrere sig om at øge antallet af produkter, der lægges i indkøbskurven. Variationerne i konverteringsstrategier på markederne skyldes sociale og økonomiske påvirkninger samt kulturelle elementer, der har stor indflydelse på forbrugernes handlinger. Kendskab til traditioner og indkøbsvaner spiller en rolle i en effektiv global ekspansion.
Konklusion
Mens kunderejserne kan variere på tværs af markedspladser, når det gælder konverteringstragtprocessen, synes det endelige resultat – konverteringsraten – at være konsistent på tværs af dem alle, hvilket indikerer, at man kan opnå succes inden for e-handel ved hjælp af forskellige strategier og metoder.