4 min. læsning

Europæiske onlineapoteker stiger midt i det digitale sundhedsskift

Onlineapoteker har været noget mere populære og almindelige i Europa i de senere år. Lande som Tyskland, Holland og Storbritannien har især set denne digitale revolution af den farmaceutiske detailhandel. Førende lande i at skabe velregulerede, forbrugervenlige online apoteksindustrier er disse.

Denne artikel blev oversat til dig af kunstig intelligens
Europæiske onlineapoteker stiger midt i det digitale sundhedsskift
Kilde: Depositphotos

Tyskland: Førende pioner inden for regulering af onlineapoteker

Tyskland har været førende med hensyn til at inkludere internetapoteker i sit medicinske system. Nationen godkendte først internetsalg af håndkøbsmedicin i 2004 og lod derefter recept sælges online i 2019. Siden da er markedet for tyske internetapoteker vokset betydeligt; Skøn anslår deres andel til omkring 2 % af hele apoteksmarkedet.

Blandt de vigtigste deltagere på det tyske marked er DocMorris, som er vokset til at være blandt de største onlineapoteker i Europa. Virksomheden har oplevet en konsekvent ekspansion; De seneste års årlige omsætning overstiger 500 mio. euro.

Landets avancerede postsystem muliggør levering af varer inden for 24 timer til ethvert indenlandsk sted, hvilket understøtter udvidelsen af e-handel inden for områder uden for sundhedsvæsenet. Med et apotek for hver 4.644 indbyggere har landets apotekstæthed også hjulpet internetkøb til at være ret populært.

Især for ikke-presserende ting som vægttab eller vanekontrol har letheden ved internetkøb resulteret i et stigende antal e-apoteker. Landets modenhed på markedet for e-apotek viser, hvordan onlineapotekssektoren kan vokse i mindre udviklede lande. Den stigende kompleksitet af onlinekøbsprocessen har givet chancer for at nå ud til et større publikum samt farer relateret til prissætning og afhængighed af store e-forhandlere, der påvirker marginen.

Holland: Center for grænseoverskridende onlineapotekstjenester

Ikke kun indenlandsk, men også for grænseoverskridende salg inden for EU har Holland positioneret sig som et knudepunkt for onlineapotekstjenester. Landets lovgivningsmæssige miljø har gjort det muligt for onlineapoteker at vokse; virksomheder som Shop Apotheke Europe har vundet ret betydelige markedsandele.

Ved hjælp af postordresystemer sender grænseoverskridende apoteker i Nederlandene receptpligtig medicin til forbrugere i andre EU-lande. Disse apoteker kontrolleres for overholdelse af hollandske love og faglige standarder af det hollandske sundheds- og ungdomstilsyn (IGJ). Grænseoverskridende apoteker kan dog have svært ved at overholde reglerne på grund af forskellige sundhedslove i andre EU-lande.

Under inspektioner af grænseoverskridende apoteker tillader IGJ afvigelser fra lovlige hollandske normer, hvis de udelukkende leverer ordineret medicin til patienter i et andet EU-medlemsland og følger lovgivningen i det EU-medlemsland, patienten bor i. Hvis apoteket ikke overholder reglerne, undersøger IGJ for at fastslå, om der er utilstrækkelig garanti for behandlingens kvalitet.

Apoteksmarkedet i Holland forventes at se en betydelig stigning i omsætningen og nå op på 6,51 mia. USD i 2024. Denne vækst er til dels blevet ansporet af bekvemmelighed, rimelige priser og en ældre befolkning, der er mere komfortabel med internettjenester.

 

Det Forenede Kongerige: Jonglering med politik og innovation

Onlineapoteksmarkedet i Storbritannien er også vokset noget markant. Som en del af sin bredere digitale transformationsplan har National Health Service (NHS) opmuntret til digitale sundhedsprojekter, herunder onlineapoteker.

Virksomheder som Pharmacy2U er Storbritanniens første og største onlineapotek er godt positioneret til yderligere vækst, med stigende receptmængder, der forventes at generere omkostningsbesparelser. Virksomheden samarbejder også med Competition and Markets Authority om opkøbet af Metabolic Healthcare.

Strenge regler for internetapoteker er blevet indført af Medicines and Healthcare Products Regulatory Agency (MHRA), som også kræver et obligatorisk logosystem for at gøre det muligt for kunderne at få øje på velrenommerede onlineapoteker.

Det britiske apoteksmarked forventes at nå en omsætning på 47,57 mia. USD i 2024 med en CAGR på 4,50 %. USA forventes at generere den højeste omsætning, mens Storbritannien oplever en stigning i onlineapotekstjenester.

Udfordringer og fremtidige muligheder

På trods af væksten og potentialet for onlineapoteker i disse lande er der stadig flere udfordringer:

  • Sikring af patientsikkerhed og standsning af det falske salg af lægemidler
  • Håndtering af behovet for tilstrækkelig lægehjælp mod bekvemmelighed
  • Håndtering af bekymringer om privatlivets fred og datasikkerhed
  • Forhandlinger mellem mange EU-lande hårde og til tider modstridende regler

Ser vi fremad, forventes det europæiske e-handelsmarked for onlineapoteker at fortsætte med at følge sin stigende tendens. Voksende digitalisering, en ældre befolkning og de igangværende virkninger af COVID-19-epidemien bidrager helt sikkert til yderligere brug af online apotekstjenester.

Efterhånden som branchen skifter, kan der forventes mere innovation inden for områder, herunder kunstig intelligens-drevet medicinhåndtering, integration med telemedicinske tjenester og tilpasset lægemiddellevering.

Hold øje med vores kommende dybdegående dyk i andre e-handelsapoteker på andre spændende markeder i hele EU. 👇

 

 

Del artiklen
Lignende artikler
58% deler e-mail for at få rabatter, men beskytter sociale data
3 min. læsning

58% deler e-mail for at få rabatter, men beskytter sociale data

Detailhandlerne oplever, at selvom kunderne elsker rabatter, er de også bekymrede for deres privatliv, når de deler personlige oplysninger. Ifølge en nylig undersøgelse fra konsulentfirmaet Daemon, der beskæftiger sig med digital transformation, er kampagnetilbud og e-mails med rabatter fortsat et stærkt trækplaster på tværs af generationer; Millennials fører med 67 %, efterfulgt af Baby Boomers […]

Læs artiklen
88% af kunderne vil have omnichannel: 5 vigtige strategier for succes i moderne detailhandel
5 min. læsning

88% af kunderne vil have omnichannel: 5 vigtige strategier for succes i moderne detailhandel

Den seneste årlige Bazaarvoice Shopper Experience Index (SEI) -rapport giver ny indsigt i, hvor de nuværende kunders forventninger er på vej hen. Undersøgelsen blev foretaget blandt mere end 8.000 kunder fra lande som USA, Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Canada, Australien og Indien. Hvorfor er omnichannel tidens buzzword? Og hvilke strategier skal brands anvende for at holde […]

Læs artiklen
Bridge Now

Sidste nyt lige NU

10+ ulæste

10+